Mitt sto är knäpp

Joyride

Trådstartare
Ni som har ston som skall få sitt första föl, har ert sto ändrat betende nu under dräktigheten.
Mitt sto har blivit rädd för allt ting och hon var jätte cool innan, tävlat bla FT. Har detta betende att göra med hormoner eller?

Sv: Mitt sto är knäpp

Det kan ha och göra med dräktigheten och hormonerna.

Mitt sto blev osså förändrat under dräktigheten. Hon som alltid varit bland dom högsta i rang i hagen, blev mesig, drog sig undan osv.

Min har blivit en riktig satkärring i hagen, i alla fall när hon tror att ingen ser henne. Står man däremot och tittar på henne är hon hur gullig som helst mot de andra hästarna, men skenet bedrar. En ögontjänare med andra ord.

Däremot är hon som vanligt när jag hanterar henne.. Det enda man märker är att buken låter som en toalett, men det har jag fått lära mig är fostervatten...

Gravid kvinnor blir väl oftast också lite "knäppa"?
Jag har ingen vana av avel men jag skulle chansa på hormoner...

Hoho kallblodstravar stoet som står i samma stall som Johan är också annorlunda!

Fast hon blev till det bättre.... eller.... inte för att hon någonsin kommer att vara normal på nått sätt men ändå :devil:

Från att springa över en och vara som en jäkla ångvält bland folk, naffsar och bråkar till en hyffsad häst som man kan stå ut med.
Nått fruktansvärt skönt men hon är fortfarande helt bäng i huvudet :rofl:
Men sen har hon alltid varit en elak surkärring ute i hagen.
och kommer nog alltid vara.

skönt att hon äntligen åker tillbaka till ägaren för att ploppa ut fölisen e.Järvsöfaks så det blir lite lugn å ro nångång :devil: :p

Många säger att det är tvärtom, de brukar bli lugnare då de fått föl å ofta låter man betäcka ostabila å lynniga ston då man tror de ska bli lugnare vilket jag tycker är åt skogen.
Troligen är det väl hormoner kan jag tänka mej.

Hehe mm inte är hon lugnare, kanske i sig själv, men hon är ennu mer bitch i hagen(hon är ledaren sen tidigare) Och som sagt välldigt tittig och rädd för allt, hör spöken när man är ute o rider mm :smirk:

min märr är mkt lugnare och harmoniskare
går i ett lyckorus
å hon har blivit jättekelig mot mej
ä inte det annars så mkt
så hon har ändrat sej

Min kompis häst som är dräktig nu har blivit skit tjurig, nog för att hon var det innan, men det här tar priset!

Finns ett sto i stallet som är lågdräktig med sitt första föl.
hon har blivit lite skum..
Surar lättare mot människor men på ett mesigt sätt, precis som hon inte vet vad hon gör.
Vänder även baken till när man ska in i boxen, och om man inte säger till henne då så hotar hon lite med bakbenet, om man då säger till henne så vänder hon sig snabbt och ser nästan överlycklig ut.

I hagen är hon som vanligt men lite mer på.
Hon har en valack hon alltid står och tramsar sig med, de står lixom alltid och skriker och tjuter och luktar på varandra om och om igen, fast så har de alltid betett sig innan men mer intensivt.
Sen piper hon väldigt mkt när andra hästar kommer nära henne.
Hon ahr oxå börjat leka mer med unghästen i hagen, precis som hon själv är en unghäst igen :D

Min donna har alltid varit sur vid hantering men trevlig att rida. Fick många tips om att betäcka henne osv.
Kring fyra månaders dräktighet blev hon hur sur som helst men när fölet äntligen kom blev hon den snällast man kan tänka sig. Nu dräktig igen är hon åter igen sur - måste ha med hormonerna att göra!

Ja jag får hålla med xbella. Min treåring går oxå runt i ett lyckorus och är väldigt lugn och snäll, är annars en pansarvagn.
I början trodde jag nästan hon var sjuk!

Mitt kallblodstravarsto som i vanliga fall är världens snällaste mot människor och djur (ej hästar) blir otroligt lättretlig och sur när hon är dräktig. Ja, nästan elak! :smirk: Hon har huggit efter mig flera gånger denna hösten. Dock verkar det som hon kommer på sig själv och sedan skäms. För när jag säger åt henne, så ska hon gosa istället och ställer sig med huvudet mot mitt bröst.
Hon är oxå helt hysterisk på katterna! Kommer de i närheten av henne så flyger hon på dem och hugger efter dom! Eller hoppar jämfota och bara studsar, för att försöka trampa ihjäl dom små liven!
Katterna har förövrigt lärt sig att den stora, svarta hästen är elak nuförtiden, och går stora omvägar runt henne. :D

Arabstoet har jag inte märkt nå'n större skillnad på, förutom att hon ofta står och "drömmer" i hagen. Och så är hon ännu latare än vanligt! :p

Mina är olika allihop.
Ett sto blir väldigt rädd om sitt foster och går undan hela tiden.
Ett annat sto blir som fölet sen kommer att bli.
Dvs första fölet var hon väldigt kaxig och tog över helt i hagen ,det stofölet ville vi sälja fort.........
Sen kom en hingst ,hon var väldigt lugn och trevlig när hon väntade honom och det blev han åxå.
Den sista hingsten hon väntade var hon hoppig och skuttig "rädd" för det mesta och han föddes nu i somras , han är väldigt skygg och man vill inte gärna stå bakom honom.
Sen har vi en som var lite knäpp innan hon blev betäckt och vi förstod genast att hon var dräktig när hon blev som en omvänd hand.

Vet en häst som blev jätte arg mot andra hästar när hon var dräktig, även om hon var tjock så ränngalopperade hon i hagen och jagade dem. Men det är nog väldigt inviduellt.

mitt sto blev alldeles jätteflummig någon vecka innan betäckning och har behållit det mest hela tiden fram tills nu, fölet beräknas komma i början av maj.
I övrigt är hon nog ungefär lika som förut, bara mycket mycket rundare samt lite bekvämare av sig.

Mitt sto ska få sitt andra föl i april och hon är helt förändrad. Hon är väldigt osocial och hatar när man tar i henne. Hon försvarar sin mat med näbbar och klor. Ibland beter hon sig som om hon vore en hingst. När hon inte är dräktig brukar hon vara snäll och trevlig (och alltid hungrig).

Hur de dräktiga stona reagerar är olika. Jag har två ston som är dräktiga nu, den ena älskar uppmärksamhet och vill att man ska klia och borsta överallt och hela tiden medan den andra helst vill stå i fred och bara "vara". Så visst har hormonerna med det hela att göra. En del förändras inte alls i beteendet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18