Mitt nybetäckta sto har fått kissnoja!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Niqita
  • Startdatum Startdatum
N

Niqita

Undrar om det är någon mer här som varit med om att stoet en vecka efter betäckning kissat väldigt ofta? Idag då dottern red kissade hästen. När de kom tillbaka kissade hon så det blev en sjö i hela stallgången. Kort därefter kissade hon igen fast aningen mindre skvättar. Kollade henne efter varje gång hon kissat och "blinkade" sig torr och där var helt ljusrosa och fint och torkade snabbt. Alltså inga sådana brunstkissar utan normalt kissande. Inget gult, klibbigt eller illaluktande. Tilläggas skall att det stod en valack i boxen intill stallgången och "vädrade" i taket då hon kissade men de kanske reagerar även på vanlig kissdoft? Det är alltså två veckor kvar tills hon ska brunsta om hon inte är dräktig.

De jag pratat med säger att det faktiskt kan vara det frodiga gräset och regnandet som gjort att hästarna dricker mer vatten än vanligt och blir då självklart mer kissnödiga. Häromdagen hade en annan häst också kissat floder i stallgången.

Vad tror ni? Någon som varit med om detta beteende?

Sv: Mitt nybetäckta sto har fått kissnoja!!

Det var den enda jag märkte på min häst, runt en vecka efter betäckning kissade hon jättemycket.. Och det är en dam som är väldigt diskret i vanliga fall.. Men då ställde hon sig och kissade mitt på vägen när vi var på promenad...

Thera skrev:
Det var den enda jag märkte på min häst, runt en vecka efter betäckning kissade hon jättemycket.. Och det är en dam som är väldigt diskret i vanliga fall.. Men då ställde hon sig och kissade mitt på vägen när vi var på promenad...

Oh...men hur gick det sen då :confused: Du får inte bara skriva så där...du måste ju berätta hur det gick sen...pust...

Senast ändrad av en moderator:

Tja, runt elva månader senare såg det ut så här:

Frstabilderna051.jpg

Så nog var hon dräktig alla gånger! Tredje och sista försöket, och detta var den enda gången hon hade kisseri-mani en vecka efter seminering.

Så, jag tror det kan vara ett gott tecken! När är det du ska kolla henne?

Thera skrev:
Tja, runt elva månader senare såg det ut så här:

Frstabilderna051.jpg

Så nog var hon dräktig alla gånger! Tredje och sista försöket, och detta var den enda gången hon hade kisseri-mani en vecka efter seminering.

Så, jag tror det kan vara ett gott tecken! När är det du ska kolla henne?

Oh gud vad lycklig jag blir :) Har varit så himla nervös efter jag kom hem från stallet idag. Har ALDRIG sett detta beteende tidigare hos damen min. Hon har också varit väldigt fin i kanten och nästan sett sig omkring innan hon kissat eller bajsat ( precis ungefär sådär vi gör själva när vi blir nödiga på olämpliga ställen )

Nu har inte vi seminerat utan hon är naturligt betäckt men det har ju inte med saken att göra egentligen. Hon är betäckt 16:e, 18:e och 19:e juni. Den 20:e hade hon slutat brunsta. Den 3-4 juli skulle vi börja kolla efter brunst. Den 6:e eller 7:e juli ska vi ultra ( 17:e och 18:e dagen )

Finns det hopp tror du :)

Hej igen! Vad är det för sto du har som fått så vackert föl? Var det nyligen eller är det längesedan denna lille ploppade ut? Är det en kille eller en tjej? Berätta, berätta!! Kan inte få nog av att läsa om små fölisar :love:

Min kissade också mer än normalt i början efter betäckningen. Och hon är ju dräktig!:love:

Har du märkt några andra beteenden? Min blev väldigt lugn och ovanligt kärvänlig veckorna efter betäckningen. Hon stod och smågnäggade (tyst och mörkt) och följde efter mig som en liten hund på betet och höll nästan på att hoppa upp i knät på mig för att hon skulle gosa. I ridningen är hon normalt ganska het, men även där blev hon lugnare. Jag blev orolig ett tag och trodde att hon var sjuk (tempade, kollade om jag kunde hitta hältor osv*nojjig*) men det visade ju sig att hon var "bara" gravid!:D

Nu har hon passerat dygn 41 och hon har börjat återgå till det normala. I ridningen är hon fortfarande lugnare vilket jag nästan tycker är lite skönt, jag kan vara ute och skritta barbacka på långa tyglar och det är nåt som i normala fall inte är att tänka på!:D
Rätt skönt när det har varit så varmt.

När ska din Ul:as?

Antiqua skrev:
Min kissade också mer än normalt i början efter betäckningen. Och hon är ju dräktig!:love:

Har du märkt några andra beteenden? Min blev väldigt lugn och ovanligt kärvänlig veckorna efter betäckningen. Hon stod och smågnäggade (tyst och mörkt) och följde efter mig som en liten hund på betet och höll nästan på att hoppa upp i knät på mig för att hon skulle gosa. I ridningen är hon normalt ganska het, men även där blev hon lugnare. Jag blev orolig ett tag och trodde att hon var sjuk (tempade, kollade om jag kunde hitta hältor osv*nojjig*) men det visade ju sig att hon var "bara" gravid!:D

Nu har hon passerat dygn 41 och hon har börjat återgå till det normala. I ridningen är hon fortfarande lugnare vilket jag nästan tycker är lite skönt, jag kan vara ute och skritta barbacka på långa tyglar och det är nåt som i normala fall inte är att tänka på!:D
Rätt skönt när det har varit så varmt.

När ska din Ul:as?

Vad intressant! Ännu en person som kan lugna mig :) Dagarna efter hemkomst var det första jag lade märke till att hon verkade trött. Vid första ridturen som skedde fyra dagar efter hemkomst så var hon lite fjollig eftersom det var så mycket oväsen i skogen ( det brukar vara helt lugnt där men inte denna gång ) så hon var aningen spänd och tittig.

Andra ridningen då som var igår var hon väldigt lugn och det var då hon kissade så väldigt. Smågnäggar väldigt mycket, precis som du säger. Ungefär som det låter när det är matdags. Väntar nu på att dottern ska vakna så vi kan åka till stallet. Ska gå ut en sväng i hagen och sätta mig få se om hon kommer fram och vill gosa lite. Men jag har i och för sig redan sett en stor förändring i beteendet och det är ju detta med kissandet.

Tack för svar!! Det är skönt att höra att det inte verkar vara något fel och att det förhoppningsvis bor en liten bebbe därinne i magen. Vi får se på torsdag eller fredag nästa vecka :)

Tack för svar!! Det är skönt att höra att det inte verkar vara något fel och att det förhoppningsvis bor en liten bebbe därinne i magen. Vi får se på torsdag eller fredag nästa vecka
Jag hoppas verkligen att ditt sto nu är dräktigt :D Hörrudu ! Hur ska du kunna stå ut med att vänta i 11 månader om nu så är fallet ;) :D

Helen

Niqita skrev:
Hej igen! Vad är det för sto du har som fått så vackert föl? Var det nyligen eller är det längesedan denna lille ploppade ut? Är det en kille eller en tjej? Berätta, berätta!! Kan inte få nog av att läsa om små fölisar :love:

Jag tror nog det kan vara ett bra tecken.. Är det Arro-Bell som i så fall är den lycklige?

Min lille Alioth blir ett år på lördag, så det går fort.. Han är korsning, mamma travare, pappa halvblodshingsten Cathageno.
Hans mamma var 16 år när hon fick honom, första fölet och allt gick kanon, utom just att få henne dräktig, men det ordnade ju sig..

Hon stod på Flyinge under 3 brunster, de första två försöken så stod hon kvar till 16-dagars-koll, sen efter andra negativa beskedet så sa jag bara att ni får seminera henne en sista gång sen hämtar jag henne direkt när hon har släppt ägget.. Trodde aldrig hon skulle vara dräktig efter lång resa hem och så vidare.. Men jodå.. :D

Jag har inte märkt av att min tjeja kissar mer men däremot är hon väldigt tjurig mot andra hästar vilket hon inte brukar vara.
Hon kräver sitt utrymme så att säga:smirk: , någon mer som sett sådana tendenser hoss sitt sto ?
Det är så spännande. Vi ligger lika i tiden, vem har du betäckt med och vad har du för sto ?
Mvh Rosenlund

clownen skrev:
Jag hoppas verkligen att ditt sto nu är dräktigt :D Hörrudu ! Hur ska du kunna stå ut med att vänta i 11 månader om nu så är fallet ;) :D

Helen

Jadu Helen...det undrar jag också :D Jag som är så förskräckligt nojig. Familjen hemma undrar väl om det fattas nån skruv :angel: Men bara jag fått positivt besked så förhoppningsvis blir jag lugnare...om inte så börjar ju allt från början igen..pust..kommer ut till dig sen och ber om lite tips om foder till mitt förhoppningsvis dräktiga sto :d

Niqita skrev:
Jadu Helen...det undrar jag också :D Jag som är så förskräckligt nojig. Familjen hemma undrar väl om det fattas nån skruv :angel: Men bara jag fått positivt besked så förhoppningsvis blir jag lugnare...om inte så börjar ju allt från början igen..pust..kommer ut till dig sen och ber om lite tips om foder till mitt förhoppningsvis dräktiga sto :d
Fortsätt du att ge henne som tidigare tills det är ett par månader kvar till fölning...

Helen

Thera skrev:
Jag tror nog det kan vara ett bra tecken.. Är det Arro-Bell som i så fall är den lycklige?

Min lille Alioth blir ett år på lördag, så det går fort.. Han är korsning, mamma travare, pappa halvblodshingsten Cathageno.
Hans mamma var 16 år när hon fick honom, första fölet och allt gick kanon, utom just att få henne dräktig, men det ordnade ju sig..

Hon stod på Flyinge under 3 brunster, de första två försöken så stod hon kvar till 16-dagars-koll, sen efter andra negativa beskedet så sa jag bara att ni får seminera henne en sista gång sen hämtar jag henne direkt när hon har släppt ägget.. Trodde aldrig hon skulle vara dräktig efter lång resa hem och så vidare.. Men jodå.. :D

Ja...det är Arro Bell som är den lycklige fadern ( i såfall ) :love:

Du ska se att det finns en liten fölis därinne!:)

Jag håller tummarna stenhårt för er nästa vecka!

Rosenlund skrev:
Jag har inte märkt av att min tjeja kissar mer men däremot är hon väldigt tjurig mot andra hästar vilket hon inte brukar vara.
Hon kräver sitt utrymme så att säga:smirk: , någon mer som sett sådana tendenser hoss sitt sto ?
Det är så spännande. Vi ligger lika i tiden, vem har du betäckt med och vad har du för sto ?
Mvh Rosenlund

Jo...vi ligger lika i tiden. Vi har pratat även i en annan tråd och då har jag upptäckt detta också. Skiljer väl bara någon dag från våra betäckningsdatum. Tjurig mot andra hästar är inte min pålla, snarare tvärtom. Ha tex aldrig, aldrig sett henne stå och klias med en annan häst tidigare vilket hon gör nu om dagarna :smirk:
Arro Bell är den jag betäckt med.

Okey Helen, men hon får ingen vidare bra mat nu tror jag och sen är hon alldeles för fet om magen :D

Antiqua skrev:
Du ska se att det finns en liten fölis därinne!:)

Jag håller tummarna stenhårt för er nästa vecka!

Tack så mycket för alla uppmuntringar...det värmer:smirk:

Niqita skrev:
Okey Helen, men hon får ingen vidare bra mat nu tror jag och sen är hon alldeles för fet om magen :D
Varför ger ni henne inte bra mat :confused:

Helen

clownen skrev:
Varför ger ni henne inte bra mat :confused:

Helen

Nej, nej!! Det är absolut inget allvarligt men jag tror det finns bättre kraftfoder än det hon får. Hade tänkt prova med fibergi istället för Krafft grund ( har hört att det är bättre ) Sedan hösilaget är det inget fel på och inte heller gräset. Det kanske lät allvarligare än vad som var menat, sorry!

Liknande trådar

B
Avel Mitt sto betäcktes måndagen den 14/7 och allt gick enligt planerna i stort. Äggblåsan var stor i måndags morse och hon inseminerades...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka