Mitt nybetäckta sto har fått kissnoja!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Niqita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mitt nybetäckta sto har fått kissnoja!!

Det går nästan hysteri i detta med kraftfoder och alla olika märken som man " måste " ha....:angel: Jag brukar säga att ett bra stråfoder med god hygien och bra näringsvärden + Havre/korn betfor och mineraler efter höets sammansättning...

Höet ska man inte snåla med utan ge i rikliga mängder...

Helen

clownen skrev:
Det går nästan hysteri i detta med kraftfoder och alla olika märken som man " måste " ha....:angel: Jag brukar säga att ett bra stråfoder med god hygien och bra näringsvärden + Havre/korn betfor och mineraler efter höets sammansättning...

Höet ska man inte snåla med utan ge i rikliga mängder...

Helen

Ja, visst är det mycket hysteri...har nog märkt detta också. Alla säger och tycker olika om just foder. Korn fick hon tidigare men vi slutade med detta då hon ofta fick gallor. Betfor får hon men inget annat extra förutom att hon fått E-vitamin nu ett tag. Just nu är det i princip endast gräset som gäller. Äter inte upp höet på morgonen utan det är UT till gräset som gäller.

Idag förresten har hon varit precis som vanligt...inget pinkande men otroligt lugn och harmonisk. Yngsta dottern tog en barbackatur i skogen i skritt och trav och hästen var hur lugn som helst...måste kanske ha varit regnet också som påverkat gräset som i sin tur påverkat kisseriet igår.

"Bara" en vecka kvar nu till ultraljud...suck...tiden sniglar sig fram.

Antiqua skrev:
Min kissade också mer än normalt i början efter betäckningen. Och hon är ju dräktig!:love:

Har du märkt några andra beteenden? Min blev väldigt lugn och ovanligt kärvänlig veckorna efter betäckningen. Hon stod och smågnäggade (tyst och mörkt) och följde efter mig som en liten hund på betet och höll nästan på att hoppa upp i knät på mig för att hon skulle gosa. I ridningen är hon normalt ganska het, men även där blev hon lugnare. Jag blev orolig ett tag och trodde att hon var sjuk (tempade, kollade om jag kunde hitta hältor osv*nojjig*) men det visade ju sig att hon var "bara" gravid!:D

Nu har hon passerat dygn 41 och hon har börjat återgå till det normala. I ridningen är hon fortfarande lugnare vilket jag nästan tycker är lite skönt, jag kan vara ute och skritta barbacka på långa tyglar och det är nåt som i normala fall inte är att tänka på!:D
Rätt skönt när det har varit så varmt.

När ska din Ul:as?

Hej igen! Kan inte släppa denna tråden riktigt ännu men när började ditt sto bli så där mysigt gosig? Jag har ännu inte märkt några direkta "tecken" på att hon är lugnare eller något annat...men det kanske var senare och då du redan visste hon var dräktig? Nu är det "bara" tre dagar kvar till UL...usch vad pirrigt...:crazy:

Niqita skrev:
Hej igen! Kan inte släppa denna tråden riktigt ännu men när började ditt sto bli så där mysigt gosig? Jag har ännu inte märkt några direkta "tecken" på att hon är lugnare eller något annat...men det kanske var senare och då du redan visste hon var dräktig? Nu är det "bara" tre dagar kvar till UL...usch vad pirrigt...:crazy:

Hon blev sådär gosig direkt efter betäckningen och det höll i sig ett par veckor ungefär. Sen blev hon mer "normal" igen:D
Hon är gosig som normal också, men inte lika "klistrig" sas.
Lite lite lugnare är hon dock i ridningen fortfarande.

Är det på fredag det är dax?:)

Antiqua skrev:
Hon blev sådär gosig direkt efter betäckningen och det höll i sig ett par veckor ungefär. Sen blev hon mer "normal" igen:D
Hon är gosig som normal också, men inte lika "klistrig" sas.
Lite lite lugnare är hon dock i ridningen fortfarande.

Är det på fredag det är dax?:)

Ja, det blir troligtvis fredag. När vi ringde sa vi torsdag eller fredag men det verkade då som om det skulle bli fredag. De har väl semester veterinärerna också och de vi har här där vi bor är det inte alla som ultraljudar. Skulle kunna ha kört iväg henne till Strömsholm men det finns ju en riskfaktor med att transportera också och sen....denna värmen...pust...nej...det är lika så bra veterinären får komma ut till stallet.

Har gått och kollat brunsttecken nu i en vecka, är livrädd ( om det nu visar sig tomt ) att hon ska börja brunsta innan veterinären varit ut och undersökt. Har hon bara blivit kollad och det är tomt så är det ju bara att köra iväg henne igen så hon hinner tillbaka innan brunsten kommer. Men hoppas och hoppas jag slipper en vända till hos hingsten :crazy: och sen vänta lika länge igen.

Tänkte det var mer under tiden då ägger "sätter" sig som de ändrade beteende. Man tycker det är då hormonerna börjar rulla runt i huvudet på dem. Fast då kanske de blir mer "bitchiga" istället :D

En eller två dagar kvar nu sen har man besked :confused:

Du kan ringa Hallsta****** veterinär station och fråga om dom har möjlighet att ul:a annars så ringer du till A*** ( dit jag åker ) och frågar om du har möjlighet att få komma dit...

Skulle det vara tomt så är det på´t igen bara :smirk:

Helen

clownen skrev:
Du kan ringa Hallsta****** veterinär station och fråga om dom har möjlighet att ul:a annars så ringer du till A*** ( dit jag åker ) och frågar om du har möjlighet att få komma dit...

Skulle det vara tomt så är det på´t igen bara :smirk:

Helen

Det är från H*** de ska komma men vad jag tycker om dom ska vi inte skriva här :p Men nu blev jag nyfiken på vad A*** är för någon/något?

Sen finns det ju inget annat...aha...nu kom jag på vad A***är för nåt :idea: men de åker inte ut då?

Niqita skrev:
Det är från H*** de ska komma men vad jag tycker om dom ska vi inte skriva här :p Men nu blev jag nyfiken på vad A*** är för någon/något?

Sen finns det ju inget annat...aha...nu kom jag på vad A***är för nåt :idea: men de åker inte ut då?
:D Om du inte gillar H******** så ska du inte åka till A*** för det är nämligen så att den bästa veterinären på H*********** arbetar som veterinär ute på A*** Hur kryptiskt blev det här då ? :rofl:

Själv så skulle jag välja att åka till A***

Helen

clownen skrev:
:D Om du inte gillar H******** så ska du inte åka till A*** för det är nämligen så att den bästa veterinären på H*********** arbetar som veterinär ute på A*** Hur kryptiskt blev det här då ? :rofl:

Själv så skulle jag välja att åka till A***

Helen

Ja nu blev det kryptiskt...för det finns väl ingen "bästa" veterinär på H******:crazy: och är det så att han/hon arbetar på A***** då blir det S************ nästa gång men där har ju också en som jobbar på H**** jobbat tidigare och fått sparken :angel:

Niqita skrev:
Ja nu blev det kryptiskt...för det finns väl ingen "bästa" veterinär på H******:crazy: och är det så att han/hon arbetar på A***** då blir det S************ nästa gång men där har ju också en som jobbar på H**** jobbat tidigare och fått sparken :angel:
men har du verkligen hunnit att gå igenom alla veterinärer på H ?

Hur som helst så hinnner jag inte skriva mer nu då jag ska åka bort.

Helen

clownen skrev:
men har du verkligen hunnit att gå igenom alla veterinärer på H ?

Hur som helst så hinnner jag inte skriva mer nu då jag ska åka bort.

Helen

Nja....inte precis alla förståss för egen del men jag har nog träffat de flesta även fast de ju inte behandlat våran pålla.

Ha så trevligt borta då :) Är det lite semester på gång kanske :d

Tjingeling!
Min pålla e betäckt den 2/7 ska på ultra den 19:e. Hon kissar alltid konstigt när jag kommer in i stallet på morronen...typ 3 ggr å 5 droppar varje gång...jag e lite nervös:confused:
Detta e andra gången som hon varit hos hingsten nu i år. Förra gången var hon inte dräktig å då höll hon på likadant.
Men nu har hon fått "dille" på det tycker jag :crazy:

Jag kan inte riktigt komma ihåg heller om hon höll på så förr...
tror hon gjorde det men dock inte lika mkt.

Hon hade 2 gulkroppar nu när jag hämtade henne, tur i oturen får man väl säga. Vill ju inte ha tvillingar! :bump:

Eller vad tror ni andra??

smurfelina skrev:
Tjingeling!
Min pålla e betäckt den 2/7 ska på ultra den 19:e. Hon kissar alltid konstigt när jag kommer in i stallet på morronen...typ 3 ggr å 5 droppar varje gång...jag e lite nervös:confused:
Detta e andra gången som hon varit hos hingsten nu i år. Förra gången var hon inte dräktig å då höll hon på likadant.
Men nu har hon fått "dille" på det tycker jag :crazy:

Jag kan inte riktigt komma ihåg heller om hon höll på så förr...
tror hon gjorde det men dock inte lika mkt.

Hon hade 2 gulkroppar nu när jag hämtade henne, tur i oturen får man väl säga. Vill ju inte ha tvillingar! :bump:

Eller vad tror ni andra??

Visst är det nervöst men jag har kommit på mig själv att jag faktiskt SÖKER efter annorlunda beteenden. Beror ju självklart på att man vill se annorlunda beteenden för då är de troligtvis dräktiga eller annars ser man sådant som man inte vill se...tex detta med kissandet ( som jag först trodde var att hon höll på att komma i brunst )

Men min pålla kissade så där vansinnigt mycket endast en dag och så här efterråt har jag nog insett det hade sin naturliga förklaring. Det hade regnat väldigt mycket, gräset var saftigt och frodigt så hon hade väl fått i sig mycke vätska.

Berätta gärna hur hon fortsätter bete sig!

Jag tänkte nog inte på hur mitt sto kissade förra sommaren efter betäckningen, däremot fick hon någon slags kortslutning för hon började bete sig som en hingst gentemot andra ston..? :) Hon gick fram och hälsade på andra ston, spände upp nacken och smågnäggade dovt sådär som hingstar gör när dom "är på humör".. Flertalet ston i stallet drabbades av akut brunst på kuppen.. :love:

Nåja 11 månader och 4 dagar senare kom det ett litet föl iallafall.. :)

/ Fredrik

Preed skrev:
Jag tänkte nog inte på hur mitt sto kissade förra sommaren efter betäckningen, däremot fick hon någon slags kortslutning för hon började bete sig som en hingst gentemot andra ston..? :) Hon gick fram och hälsade på andra ston, spände upp nacken och smågnäggade dovt sådär som hingstar gör när dom "är på humör".. Flertalet ston i stallet drabbades av akut brunst på kuppen.. :love:

Nåja 11 månader och 4 dagar senare kom det ett litet föl iallafall.. :)

/ Fredrik

Ja denna månaden har väl vi alla fått kortslutning mer eller mindre. Vamaste juli sedan SMHI började med vädret :crazy: Gäller säkert alla varelser, både människor och djurr...pust...

Ja,ja man skall ju inte ge sig, kunde ju ha varit två från början:angel:

mitt sto fortsätter och stå och kissa på mornarna...
Men ja jag vet ju inte om det är jag som har "fått för mej det".
Men jag är nästan övertygad att hon alltid har gjort så...hm!

smurfelina skrev:
mitt sto fortsätter och stå och kissa på mornarna...
Men ja jag vet ju inte om det är jag som har "fått för mej det".
Men jag är nästan övertygad att hon alltid har gjort så...hm!

Hehe...du ser...som jag skrivit tidigare...jag tror man verkligen söker annorlunda beteenden, man blir ju helt nojig och tossig och kan inte tänka klart. Vissa saker har de säkert alltid gjort men man märker småsakerna nu när man söker dom...:D

Hoppas allt går bra!!!

Liknande trådar

B
Avel Mitt sto betäcktes måndagen den 14/7 och allt gick enligt planerna i stort. Äggblåsan var stor i måndags morse och hon inseminerades...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka