Mitt måndagsexemplar till häst...

rataxes

Trådstartare
Hej alla!

Sitter i en väldigt jobbig sits och behöver råd och inputs från andra hästmänniskor...

Jag har en 11-åring som minst sagt haft det jobbigt i livet. Jag har ägt honom i sex år och det är min första häst. Han har haft mycket problem med sina leder genom åren och som grädde på moset har han väldigt kraftig allergi (främst mot pollen, men även mot kvalser och är överkänslig mot visst typ av mögel) som visar sig i att han kastar mycket med huvudet. Har behandlat hans leder nära på tio gånger och gjort utredning av allergin och eventuell headshaking. Ger honom hyposensibiliserings-sprutor varannan vecka för att hålla allergin i schack.

Veterinären kom ut till oss förra veckan då jag anade att han hade ont i ryggen och att hältan kommit tillbaka. Mycket riktigt hade han båda delarna. Han har inte ridits särskilt hårt, eftersom jag är så himla rädd för att ha sönder honom pga. hans sjukdomshistorik. Nu äter han Metacam och vi väntar på återbesök om tre veckor. Veterinären vill inte spruta honom i lederna mer (senaste gången var för nära nog två år sedan) och ville att jag skulle börja fundera på ett avslut för min häst. Vi ska diskutera detta om tre veckor, men jag vill vara väl förberedd. Till saken hör att han aldrig känts såhär fin och sett så fin ut och därför känns det hela så mycket svårare. Han är välmusklad och blank och verkar levnadsglad. Är så jäkla ledsen. Vill gärna ha inputs från er, hur hade ni gjort? Ska man försöka ännu mer? Har jag redan hållt på för länge?

Sv: Mitt måndagsexemplar till häst...

Hej Jag har själv tagit bort en kär vän, så jag vet att det är en svår situation. Jag tycker att du verkar ha gjort allt och mer därtill. Och när veterinären föreslår, så tror jag att det är dags. Det är inte lätt, jag vet. Men hästen lider inte av beslutet; det är man själv som gör. Man gör det för hästens bästa.

Hej.

Har du varit hos en och samma veterinär genom åren? Vad har rtg visat? Är det samma leder som gör ont eller flyttar det runt i kroppen?
Har hästen blivit kollad av kiropraktor el liknande?
Hur ser den ut i hovarna, dvs verkning, skoning och hur ser den ut under hovarna (strålen)?
Ja som du säkert vet är det ju väldigt mkt som kan påverka hästen. Har den lite ont nånstans som gör att den avlastar sig där, kan det i sin tur utlösa spänningar nån annan stans osv.
Att den visar smärta i lederna måste ju bero på någonting...? Många veterinärer är inte speciellt duktiga på att ta reda på detta utan nöjer sig med att bara spruta leden som gör ont, dvs ta bort symtomet på att något är fel, utan att ta reda på VARFÖR.
Ja det här är min åsikt alltså. Har själv ett "måndags ex" till kuse som för flera år sedan blev utdömd av vet. Men som idag fungerar mkt bra och rids för fullt, tack vare att jag tog hjälp på annat håll och av annan veterinär (-och han ser riktigt ful ut på rtg - kissing spines bla).

Vad äter din häst för foder?

Senast ändrad:

Det är främst det högra frambenet som varit problem. Det är kotleden, men även de andra benenskotleder har också behandlats. Har varit hos samma veterinär hela tiden, tycker hon känns väldigt noggrann och bra, men det är såklart svårt för mig att avgöra hennes medicinska kunnande.
"Min" veterinär är även kiropraktor och min häst har blivit kotknackad och tillrättad flertalet gånger. Har även varit hos en annan kiropraktor för detta. Är överbyggd bak och är en ganska nervöst lagd häst som har svårt att slappna av och får därför lätt spänningar. Stretchar honom efter de flesta ridpass för att minska risken för spänningar.
Skos med classic roller, dvs skor som ska vara lite extra skonsamma för benen.
Hästen äter hösilage, vanlig grund och får equion. Har räknat ut foderstaten och även fodrat honom på andra sätt innan, men tycker han ser finast ut när han äter som han gör nu.
Kanske inte en tråd som bäddar för diskussion.... tror mest jag vill ha lite medlidande och få höra att jag försökt göra vad jag kan. Alternativt ifall någon har förslag på vad ni hade gjort i min situation...

Jag förstår dig. Min häst är också ett måndagsexemplar välkänt hos många veterinärer i mina trakter, fast hon har hudproblem. Det har tillochmed gått så långt att veterinärer har ringt till mig för att fråga hur jag behandlar min häst när de står vid en annan häst med hudproblem...

Jag har inget tips, men jag tycker att allt kan gå till en viss gräns, sedan orkar man inte längre. Känner du att hästen står/vilar mer än den kan vara igång och inte kan leva ett fullgott liv så tycker jag att du med lugnt samvete kan fundera på de evigt gröna ängarna.

Jag tycker du ska göra ett sista försök med att byta veterinär, det betyder inte att din veterinär är dålig men ibland kör de fast och stirrar sig blind på problemet och resultaten uteblir. Lycka till !!!

Jag tycker såhär: det är bara du som känner dig själv och din häst. Du vet själv vad du och hästen orkar med och klarar av. Bara för att andra människor skulle göra på ett annat sätt är det inte säkert att du ska göra det. Jag är i en liknande situation själv just nu och har valt att inte blanda in mina vänner i mitt beslut. Det är ett fruktansvärt hemskt jobbigt beslut, men jag (och veterinären såklart) måste själv ta det, inte mina vänner. När man står inför ett beslut om liv eller död för ett djur så finns det alltid människor som tycker annorlunda, oavsett vad man själv tycker, men i slutänden så är det bara du själv som har kunskapen om din egen situation. Tro på din egen känsla för vad som är bäst för dig att göra. Självklart kan man behöva stöd i en jobbig situation, men tänk på att andra inte ser hela den bild som du själv ser. Det finns vissa människor som hellre vill ingjuta hopp än stötta ett svårt beslut, kanske för att de själva har svårt för att ta ett sånt beslut.

Håller med Ginne , jag tycker det låter som du har gjort allt och lite till för att din häst ska bli bättre. När veterinärena säger att det är dags så brukar det vara det. Leder kan inte sprutas hur många gånger som helst tyvärr. Häste har ju inte bara ett problem heller.

Jag säger som föregående, man vet själv när man nått gränsen för vad man orkar. Jag tog beslutet att avliva min hund för ett år sen efter flera år av alla möjliga olika sjukdomar och skador. Även om jag fortfarande gråter av bara tanken på honom så var det rätt, både mot honom och mig.

Idag står jag inför samma beslut med min häst som har ledproblem och nu också ont i ryggen. Jag vet att jag inte kommer orka kämpa lika länge den här gången, det tar så mycket psykiskt att hela tiden hoppas på att det ska bli bättre och sen bli besviken gång på gång. Så för min del tog jag det beslutet redan för ett år sen då han sprutades i lederna, jag gör ett ordentligt försök med långsam igångsättning på det sätt jag tror är bäst och blir han dålig igen så avlivas han. Jag har gjort mitt bästa och räcker inte det så vet jag inte vad jag skulle kunna göra annorlunda nästa gång. Massör och klinikbesök väntar närmaste veckorna, jag gissar på att ryggen är ett följdproblem av spatten och hoppas såklart på att det går att massera bort (ev. ta hjälp av kiropraktor också) men om det visar sig att spatten är aktiv igen och det gjort att han blivit dålig i ryggen, eller att det är något mer allvarligt fel så kommer jag inte orka mer.

Nu blev det mycket om mig själv här... Jag tror du vet innerst inne ändå hur du vill göra.
Lycka till!
Kram

Det är främst det högra frambenet som varit problem. Det är kotleden, men även de andra benenskotleder har också behandlats. Har varit hos samma veterinär hela tiden, tycker hon känns väldigt noggrann och bra, men det är såklart svårt för mig att avgöra hennes medicinska kunnande.
"Min" veterinär är även kiropraktor och min häst har blivit kotknackad och tillrättad flertalet gånger. Har även varit hos en annan kiropraktor för detta. Är överbyggd bak och är en ganska nervöst lagd häst som har svårt att slappna av och får därför lätt spänningar. Stretchar honom efter de flesta ridpass för att minska risken för spänningar.
Skos med classic roller, dvs skor som ska vara lite extra skonsamma för benen.
Hästen äter hösilage, vanlig grund och får equion. Har räknat ut foderstaten och även fodrat honom på andra sätt innan, men tycker han ser finast ut när han äter som han gör nu.
Kanske inte en tråd som bäddar för diskussion.... tror mest jag vill ha lite medlidande och få höra att jag försökt göra vad jag kan. Alternativt ifall någon har förslag på vad ni hade gjort i min situation...

Jag tror att det är extra svårt att fatta "rätt" beslut när man har hållt på och kämpat länge med olika skador och problem - NÄR ger man upp?? Förstår att du vill rådgöra och ventilera med folk, man känner sig rätt ensam och hjälplös i en sån situation och ofta har man ju väldigt mkt känslor med som styr.
Vill du fortsätta att utreda hästen skulle jag råda dig att faktiskt byta veterinär, även om den du har är duktig. H*n kanske kan se med nya ögon och ur annat perpektiv. Men ta då referenser / tips från vänner och bekanta, så du får en riktigt bra veterinär.

Att din häst är nervös och spänd av sig kan ju faktiskt vara ett symtom på att den kanske inte mår så bra / har ont nånstans??

Ja, det som känns extra jobbigt är att han ser så fin ut att titta på, inte alls sjuk (förutom när han skakar väldigt mycket). Är så svårt att tänka att jag ska ge upp nu, med tanke på alla motgångar vi haft tidigare. Att jag inte bara gav upp tidigare istället...?! Men då hoppades jag ju på att komma ut på "andra sidan" med en helt frisk häst och hade något att kämpa för. Ganska idiotiskt, och har insett nu att han aldrig kommer att bli en häst som håller för "normal ridning". Ville hellre ha kvar just min häst, så därför har jag ridit honom försiktigt. Men han håller alltså inte ens för det... Nu har jag ju insett att han alltid kommer att få tillbaka sina hältor (lederna är slitna, och det syns på röntgen). Hade det bara varit hälta så hade det varit en sak, men det är ju dessutom allergin utöver detta...

Att min stackars häst är en nervös typ skyller jag nog främst på hans historia. Han kommer från Holland och var ett vrak när jag köpte honom (kan ju diskuteras varför jag köpte öht :o) Svårt att rida på en vanlig ridbana, kunde inte ta på hans rumpa utan att han sköt iväg etc. etc... Han har blivit så himla mycket bättre, men är fortfarande lite nervös av sig.

Angående att byta veterinär är det ju såklart ett alternativ. Får tänka lite på det. För trots allt litar jag väldigt mycket på min veterinär och hon har följt oss genom hela vår sjukdomshistorik.

Om tre veckor är det återbesök och det är då vi ska diskutera hans framtid. Vill vara förberedd till 100%... Ni som avlivat era hästar; Var ni med när det gjordes? Varför/varför inte? Jag är väldigt kluven här... Och är även kluven när det gäller metod. Som sagt ska jag och vettis diskutera om tre veckor, men vill vara förberedd på alla scenarion...

Ni som avlivat era hästar; Var ni med när det gjordes? Varför/varför inte? Jag är väldigt kluven här...

Jag var med. Jag ville vara med hela vägen s a s. Det var både skrämmande och viktigt. Det blev ganska chockartat för mig. Men jag vill inte ha det ogjort.

Jag har bara träffat en annan, förutom jag då, som har varit med. Alla andra har sagt att de inte vill ha den bilden på näthinnan efteråt. De vill hellre ha bilden av den levande hästen.

Om du ska vara med; förbered dig väl. Fråga vet om och om igen hur det kommer att bli, vad som kommer att hända osv.

Stackars dig och din häst.
Hästen har säkert haft en jobbig tid innan den kom till dig och nu gör du allt för att hjälpa den.
Jag var med när våran ponny togs bort. Det var inte svårt att stå med henne.
Hon fick äta godis från marken samtidigt som hon fick en bultpistol i pannan.
Hon föll på mindre än 1 sekund, inte ont, ingen dramatik.
Det var bra för henne, hon sörjer inte oss längre det är ju vi som blir kvar som saknar henne.
Du får trösta dig med att du hjälpt din häst och att den har någon som älskar den.

Lycka till.

Sprutar du i lederna några gånger så är det troligen inte så mycket brosk kvar i lederna då cortison löser brosket. Tyvärr ett ofog veterinärer gör i brist på annat. En viss reducering av nedbrytninge blir det om man blandar i tuppkam i cortisonet. Bättre att lägga det under huden över eller under leden. Allergier och överkänsligheter går att behandla på naturlig väg. Det verkar dock som det finns brist på kunskaper om hästhälsa och att det blivt snett sedan länge.
Lycka till.

Det är ju en sanning med modifikation. Det diskuteras om kortison kan tänkas skada brosket men konstaterat är att ledinflammation skadar brosket mer.

Det bästa är givetvis att hitta roten till det onda och eliminera den, så att det inte uppstår några ledinflammationer. Men det är ju inte alltid möjligt (om hästen t ex är felbyggd)

Jag tycker att jag gjort vad jag kunnat för att "hitta roten till problemen". Jag har en sadel som passar (har också bytt tidigare) och rider inte honom särskilt hårt. Vet inte riktigt vad jag mer borde gjort för att han skulle mått bättre. :( Som jag skrev tidigare är han tyvärr överbyggd bak och har ett rätt djupt bogparti, dvs. mycket vikt lär ju ligga på frambenen oavsett ifall man rider honom "bra" eller inte... Eftersom detta är min första häst och jag "blev kär" vid första ögonkastet var detta ju inget jag tänkte på då, tyvärr. Om det blir någon nästa häst kommer det finnas så mycket jag fått erfara nu som jag kommer att tänka på...

Heter din häst Alice ? ? ?

Nej, hon heter Chili.

Och mitt måndagsexemplar har lyckats med att både trampa av sig ena skon (skoddes 16 april..) och bli sparkad på hasen på mindre än 24 timmar... Så ja, ibland blir man trött...

Jag vet att jag är "elak" men varför plöjer du ner så mkt tid och pengar på en så sjuk häst när det finns tusentals FRISKA som söker ägare som dej ?

Avliva och skaffa en frisk häst och upplev hur KUL det är med häst istället !

Hehe, jaaaa du... Det kan man fråga sig :) Jag älskar min häst och har haft honom i sex år. Vi har en bra relation. Därför, tror jag :) Vet att det finns många andra där ute, men det får nog vänta. Vill känna sug efter ett kul hästliv först.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 538
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka