Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt.
Inte vad gäller alkoholen iaf. Men jag har fått mer perspektiv. Jag lämnade aldrig forumet helt utan har läst och hängt med.
Ett tag undrade jag om inte Buke också var lite av en drog. Som att äta, som sömn.

De innersta tankarna och känslorna blottade jag som om ingenting spelade någon roll.
Jag har undvikit att läsa i mina egna trådar. Därför att det gör ont. Men så en dag läste jag. Kände ilskan inom mig. Trodde att jag skulle skämmas och vara arg på mig själv men istället blev jag arg på andra. Hur kan någon skriva så där?!
Självhatet är ibland så stort. Så kompakt att andras åsikter om mig blir fakta.
Ju mer jag kämpade ju värre blev det.
Tillslut kändes det som att jag var två helt olika personer i samma kropp.
Ingen av dessa tålde den andre.

Första tiden härifrån började med ett stort drickande. Inga bannor. Knappt några konsekvenser.
Någon kväll var jag och partner ute på nattklubb. Han lät mig dricka. Det kändes som en seger. Inga bannor.
Han visste såklart inte att jag druckit en flaska vin redan innan vi gick ut.
Jag bjöd honom på en massa drinkar. Kände mig överlägsen. Att jag kunde bara släppa allt för en natt. Dansa med vem jag ville, dricka vad jag ville och göra vad jag ville.

Verkligheten kommer ikapp. Det gör den alltid förr eller senare.
När musiken har tystnat. När allvaret börjar. Då jag inte längre kan kontrollera suget. Sätter klockan på 05:00 för att ta alkoholmedicinen. Min livlina.
Men jag tar den inte varje dag. Jag ”glömmer”.

Jag kommer inte att kanske svara på inlägg här. Det beror på. Kommer inte heller skriva om när suget tar över.
Jag har förstått att det inte är bra för andra att läsa om sånt.

Jag vet inte om man får tipsa om andra nätforum här men skit samma. Har du varit inne något på redditforumet r/stopdrinking ? Det kanske vore skönt att få skriva av dig mer med likasinnade som går igenom eller har gått igenom samma resa som du. Mer förståelse och mindre invasiva frågor. Lite som AA fast i forumform som här.

Det går utmärkt att ha ADHD och vara alkoholist samtidigt. Men jag har svårt att tro att man kan göra en ordentlig utredning innan du varit nykter en längre tid kanske något år eller två eftersom alkoholen påverkar hjärnan så mycket långt efter att man slutat.

Så du behöver först vara nykter i något år eller två och sedan kan du gå vidare med utredning.

Det här kommer kanske låta flummigt men haft två bra samtal idag som inte alls handlar om alkoholen utan om annat. Saker jag tänkt på men inte kommit mig för pga knepiga att få tag på. Nu blev jag kontaktad istället och det kändes så skönt när saker händer bara av sig själv nästan. Och på samma dag dessutom.
Känns som att bara jag är nykter så löser sig livet lite av sig själv nästan 😅

Jag vet inte om man får tipsa om andra nätforum här men skit samma. Har du varit inne något på redditforumet r/stopdrinking ? Det kanske vore skönt att få skriva av dig mer med likasinnade som går igenom eller har gått igenom samma resa som du. Mer förståelse och mindre invasiva frågor. Lite som AA fast i forumform som här.
Jag skriver en privat dagbok dagligen i telefonen som ingen annan kan se. Skriver om vad jag gjort under dagen. Nykter. Druckit/dricker. Och allmänt hur jag mår och tänker. Ibland skriver jag kort och ibland roman liknande inlägg.

Det går utmärkt att ha ADHD och vara alkoholist samtidigt. Men jag har svårt att tro att man kan göra en ordentlig utredning innan du varit nykter en längre tid kanske något år eller två eftersom alkoholen påverkar hjärnan så mycket långt efter att man slutat.

Så du behöver först vara nykter i något år eller två och sedan kan du gå vidare med utredning.
Det finns en artikel i DN idag som beskriver alkoholens påverkan på hjärnan:

Vuxna fram till 65 år. Forskningen visar att det finns ett starkt samband mellan alkohol och psykisk ohälsa. Etanolen i alkoholen tar sig förbi blod-hjärnbarriären som skyddar hjärnan, den når alla strukturer och är giftig för hjärncellerna. Detta försämrar minnet och den intellektuella förmågan. Alkohol kan bland annat orsaka depression, ångest, beroende och självmord. Psykisk ohälsa kan också leda till att man dricker mer.
– Olika uppskattningar visar att cirka 15 procent av alla självmord i världen kan kopplas till alkoholkonsumtion.

https://www.dn.se/sverige/alkohol-gor-hjarnan-gammal-i-fortid/ (låst artikel förmodligen)

Vuxna fram till 65 år. Forskningen visar att det finns ett starkt samband mellan alkohol och psykisk ohälsa. Etanolen i alkoholen tar sig förbi blod-hjärnbarriären som skyddar hjärnan, den når alla strukturer och är giftig för hjärncellerna. Detta försämrar minnet och den intellektuella förmågan. Alkohol kan bland annat orsaka depression, ångest, beroende och självmord. Psykisk ohälsa kan också leda till att man dricker mer.
– Olika uppskattningar visar att cirka 15 procent av alla självmord i världen kan kopplas till alkoholkonsumtion.

https://www.dn.se/sverige/alkohol-gor-hjarnan-gammal-i-fortid/ (låst artikel förmodligen)
Detta var intressant:
Förr trodde man att alkoholberoende var en kronisk livslång sjukdom.

– För en mindre grupp är det så, men nu vet vi att för de flesta kan hjärnan kan återhämta sig. Man kan komma ifrån sitt beroende och gå över till ett måttligt drickande.

Detta var intressant:

– För en mindre grupp är det så, men nu vet vi att för de flesta kan hjärnan kan återhämta sig. Man kan komma ifrån sitt beroende och gå över till ett måttligt drickande.
...fast då ska man komma ifrån sitt beroende först. På riktigt.

Tycker nog det fanns andra saker som var ännu mer intressanta i artikeln. Som hur mycket hjärnan på riktigt skadas t.ex.

Senast ändrad:
Detta var intressant:

Eller så tillhör du den mindre grupp som det inte fungerar för? Hittills verkar det ju så, för du lyckas ju inte dra ner på ditt drickande och hålla det på en måttlig nivå? Du tänker ju på alkohol mer eller mindre hela din vakna tid?

Spinner vidare.

Efter 65 års ålder. När man är äldre blir hjärnan återigen mer sårbar för alkohol. Alkoholen höjer blodtrycket, vilket kan ge både blödningar och proppar i hjärnan (stroke). Den kan också, i kombination med läkemedel eller på egen hand, ge yrsel, osäker gång och risk för att falla. Ju mer öl, vin och sprit man har druckit genom livet, desto mindre hjärnvolym har man kvar senare i livet.

Den nya rapporten är ganska dyster läsning för den som gillar att ta ett par glas under helgen. Finns det ingen gräns för ”ofarlig konsumtion”?

– Nej, tyvärr finns det inte det. Tidigare trodde man att lite alkohol kunde ha en positiv effekt på hjärta och kärl, men det tror nog få forskare i dag. Alla drabbas inte av problem så klart, men risken ökar gradvis, redan från en konsumtion under riskbruksgränserna.

Detta var intressant:

Vi har ju diskuterat detta förut, men det är dumt att hänga upp dig på det nu. För att det ska fungera behöver du vara nykter under en längre (lång) period och suget ska inte finnas alls.

Och den där flaskan som står i köket är förvisso han som köpt men det beror ju på att jag har sagt åt honom om det. Att vi ska ha vin hemma som hos vem som helst och tusen anledning till det.

Jag har inte orkat ta tag i den idag utan den står där bara som om den vore osynlig.
Alla har inte vin hemma. Jag har det inte. Hade en flaska för länge sen som jag fått men korken torkade så fick hälla ut den. (Visste inte att vinflaskor ska förvaras liggande).

Ni har nog större anledning till att inte ha vin hemma än ni har anledningar att ha vin hemma. Eller ...?

Fick nyss i mig lite yoghurt. Första jag försöker äta idag.
Trodde jag skulle må bättre idag än vad jag gör. Känner mig dimmig och slut.
Katten skötte sig jättebra hos veterinären och det var bättre resultat än vad jag trodde. Eller snarare uteslutit något allvarligt så det är bra.
Mår också ännu sämre av naltrexonen. Känns så trist att jag måste ta den varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 149
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 519
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama