Mitt föl blir mobbad, hjälp!

P

Pacific ocean

Jag har ett föl på 5,5 månader (hingst) som jag för tillfället har problem med, och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Det är nämligen så att Pacific (som fölet heter) blir brutalt mobbad av hästarna i hagen. Vi har försökt ha honom i en seperat hage från den
stora flocken tillsammans med en häst åt gången, men han blir helt sönderbiten och sparkad, trots att han håller sig så långt bort ifrån den andra hästen som möjligt. Igår när vi var där tog stoet som han gick med sats från andra delen av hagen och verkligen attackerade, så då tog jag in honom och var inne i stallet med honom hela eftermiddagen tills någon annan häst kom in så att han skulle gå sällskap. Jag vågar inte lämna honom ensam med ngn av hästarna. Vad ska jag göra? :confused:

Jag har aldrig varit med om att ett föl (eller ngn häst överhuvud taget för den delen) blivit såpass mobbad som han blivit nu, och jag mår så fruktansvärt dåligt av att se honom bli lämnad ensam när han är så liten och dessutom fullständigt oskyldig. Han är väldigt lugn och snäll och är aldrig "på" och "för nyfiken" utan han håller sig alltid undan och oftast i en annan del av hagen.
Vad skulle ni ha gjort? Jag funderar på att flytta från stallet, men tänk om hästarna på de andra stället är precis likadana mot honom? Då har jag utsatt honom för en massa stress i onödan. Speciellt eftersom han nyligen flyttat till det här stallet som han står i nu pga att förra stallägaren ångrade sig samma dag som han kom dit om att ha föl i sitt stall :(

___

"Annonsdelen" är bortredigerad och hänvisas till Radannonser. Mvh IngelaH moderator, som hoppas att allt löser sig till det bästa.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt föl blir mobbad, hjälp!

Leta upp ett ställe som har lösdrift för unghingstar. Skicka dit hästen och ta hem honom när det är dags för inridning. Du ska ju ändå inget göra med honom nu. Och för att han skall bli normal häst behöver han gå i engrupp med andra unghästar och lära sig hästens sociala regler. En äldre vallack i den gruppen kan vara bra.

Dock ska unghästar, speciellt inte så unga som din, gå som ensam unghäst i en grupp med äldre hästar.

Kan bara hålla med!
Lämna på lösdrift eftersom det är en hingst han kan snart inte gå med ston eller hitta ett stall där det finns någon annan unghäst i hagen eller en bra extra pappa han kan ty sig till.

Har själv 2 stoföl i "mitt" stall i vinter, dessa 2 delar box, båda fölen (kom inte samtidigt) har kommit in i flocken de äldre stona farsvarar dem i vått och torrt + uppfostrar dem när de hittar på hyss.

Man får inte ens ta dem från mamman så tidigt:eek:

Den bör antingen gå med JÄMNgamla eller med EN SNÄLL val eller ömsint sto.

Man får inte ens ta dem från mamman så tidigt:eek:

Den bör antingen gå med JÄMNgamla eller med EN SNÄLL val eller ömsint sto.

Jo, man kan ta dem från mamman så tidigt. I övrigt vet du inte nånting om omständigheterna och varför han inte är med sin mamma.

Jeg avler selv, og synes det er veldig rart at han allerede er blitt tatt fra mammaen sin. Mine dier til de er minst 6 mnd, noen om stoet er bedekket om, het til det er 3 mnd igjenn før følling. Det er med hester som med oss mennesker at jo lenger de får morsmelk jo bedre imunforsvar får de.
Jeg er helt enig når det gjelder løsdrift. Pass bare på at de andre hingstene er like gamle, el i det minste en variasjon i alderen. Det kan bli litt tøft for ditt hingsteføll om de andre hingstene er mye eldre.
Mine unghingster går i flokk, med en voksen vallak som passer på de små. De kan gjemme seg bak han når det blir for tøff lek.
Vær rask med å flytte han, ingen føll skal stå alene.

Lykke til :)

Jag antar att något hänt mmaman eftersom han redan är avvand?

Se till att han får gå med jämngamla och helst även en äldre vänlig häst. Jga hade genast flyttat honom.

Säger som flera andra, hitta ett stall där han kan få gå med en grupp jämnåriga samt en eller ett par äldre snälla pållar. Som det är nu är det ju ohållbart, risken är ju att han blir tillbakadragen och överdrivet reserverad med vetskapen att man kan åka på däng. Det blir ju oerhört frustrerande för honom.

Hoppas att det löser sig för dig, förstår att det inte känns roligt när det är så här!

Kicki :laugh:

Jag fick nyligen hem ett föl och jag har delat av så att hon går själv nu i början. Hennes hage är inte jättestor men hon känner sig trygg i den och äter och sover och strosar runt avslappnat om dagarna.

Imorgon har jag tänkt släppa ihop henne med de två andra, en treåring och en 11 årig shettis. Då har hon gått själv i 2 veckor och har anpassat sig jättebra till nytt stall, nytt foder och nya rutiner.

Jag hade henne ihop med shettisen första dagen, men hon var livrädd för den så jag valde att ha henne helt själv i stället så att hon kan slappna av och känna sig trygg. Nu är hon mycket tuffare och är sugen på att busa med de andra.

Det finns en ny lag som säger att fölungen ska gå med mamma till den är minst 7 mån- såvida det inte innebär problem för endera- förstås.

Du behöver inte bli på defensiven, men hur kan man låta den bli sönderbiten o sparkad. Man håller väl koll o stävjar sånt:mad:

Hoppas att det löser sig- för ungens framtida mentalitet.

Ditt föl blir mobbad pga den ännu inte hunnit lära sig de regler som finns i en hästflock, dessa kan din häst få lära sig i en unghästflock. Så jag skriver som flera andra gjort tidigare, sök en unghästflock som den kan få gå i. Fö rekommenderas inte en avskiljning förrän absolut tidigast vid 6 månader, därför att den unga hästen inte är färdigutvecklad i magen. Den behöver egentligen extra tillskott av stoet genom di, parallellt med att den får äta grovfoder och annat.

Eftersom du har ett så ungt föl, tycker jag att du ska skaffa något som heter foal creeps pellets och sen som sagt försök få in den i en unghästflock och då gärna i blandade åldrar.

Gick den i flock/med andra hästar med sin mamma?

Den är bara bebis än, den behöver beskydd. Inte slänger man in den i en hage med okända hästar utan sin mamma när den är så liten. :confused:

Jag har min lillhingst på en väldigt bra lösdrift några mil längre norrut än vad du bor, söder om Uppsala, om du är intresserad kan jag ge dig telnr via PM. De tar emot småttingar av olika raser och har välhalmad ligghall, fri tillgång på grovfoder, visiteras och binds upp dagligen vid kraftfodergivorna + det finns tillgång till veterinär på gården. Min lillkille trivs väldigt bra och är mkt trevlig att hantera eftersom han får leka med de andra och röra sig hela dagarna. Finns även ridhus.

kl

Det hör mer till regel än undantag att hästar i flock nästan "dödar" ett nykommet föl/unghäst. Varför vet jag inte men troligtvis för att man HAR INTE KONTAKT MED ANDRAS FÖL....för då åker man på stryk. Min gamla fölmärr som var gudomligt snäll och ett riktig ledarsto med alla dess egenskaper höll också på att döda ett nyinkommet föl....otäckt.
Det man kan göra innan man tar isär och introducerar i en ny flock är att ha mamman med åtm första månaden, så fölet blir en del i den flocken, annars går det inte. Hoppas ditt föl inte fått bestående men och jag skulle rekommendera idag som så många andra gjort att skicka in den i en flock med jämnåriga hästar,om du inte kan in mamman igen

Att ditt föl är för litet att vara avvand redan vet du ju redan. Nu gäller det att göra bästa möjliga av situationen.

Om jag var du så skulle jag försöka hitta ett mkt snällt sto av modell mindre som han kan gå med till att börja med. Först kan de stå i boxarna jämter varandra och sedan gå i varsin hage jämte varandra och sedan släppas ihop under kontrollerade former. Det andra alternativet är att försöka hitta ett till föl som du kan ta hem till honom och ha som kompis.
Det är bättre för honom att gå själv ett tag än att bli ihjäl sparkad....

När han sedan har blivit lite äldre, minst 7-9 månder så skulle jag skicka honom till en unhingst (valack) lösdrift.

Mitt sto är otroligt elak mot nykomlingar och det kräver en hel del övervakning och tillvänjning för att det ska gå. Hon har den fördelen att hon i först hand biter, har aldrig sparkat hittintills. Efter ca 2 dagar går det alltid jättebra, men som sagt det kräver en del jobb/övervakning innan. Jag håller henne i longerlina i X antal h när de är i hagen första dagen, tills hon slutar göra utfall och att de kan hälsa på varandra utan vrål. Det blev lite OT....

Men guud, han är troligtvis avvand så tidigt för ngt hänt mamman eller ngt. inga påhopp på TS innan ni vet fakta

Hej allihopa!

Till er alla som brusat upp er över att han är så liten som han är så är det faktiskt så att hans mamma stötte bort honom totalt strax efter 5 månaders
ålder. Ingen vet riktigt varför, men hon var den i flocken som helt plötsligt inte lät honom komma nära någon av de andra hästarna (eller sig själv för den delen). Därför var han tvungen att flyttas så fort som möjligt från den
gården (för jag ville ju givetvis inte att han skulle gå ensam) och eftersom det är STOR brist på stall (lösdrifter)som tar emot hingstföl där jag bor så försökte vi med att han skulle gå ihop med en häst till att börja med, och sedan gå in i en lite större flock. Ja, det gick ju som det gick, men nu har vi ÄNTLIGEN fått svar från ett gammalt par som har lösdrift för unghingstar att han kan få gå med deras 07/08or :)

Till er som kommit med egna historier och goda råd. ETT STORT TACK :bow:

Lycka till, jag hoppas det blir bra för er bägge och i annat fall så hör av dig så ska jag hjälpa dig komma i kontakt med "min" lösdrift". :bow:

Grattis till lösdriften. Hoppas det finns en äldre vallack i den också som håller ordning på gruppen. Annars är det en idealisk lösning. :bump::bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?