Mistänker att hovslagarn gjort fel!

Oftast kommer ju rotationen av fång, dock var både jag och veterinären konfys över vår häst...Han gick som sällskap till annan fånghäst då han blev sjuk. Men han kan ju ha haft rotationen redan när vi köpte honom då vi inte röntgade innan köp.

Många hästar får ju fång under betesperioden, och har man då bristfällig tillsyn i någon månad så kan ju skadan vara skedd.

Har du haft den sedan den föddes? Annars skulle jag inte vara så tvärsäker...Som sagt, rotation ser du först på röntgen.

tar och trycker på en knapp i högen här:
Ang. fång och hovbensrotation; såtillvida det inte har blivit några drastiska förändringar de senaste fem åren så skulle jag vilja säga att man inte får så fruktansvärt mycket behandling.
När jag hade min fångponny var det smärtstillande och PG-beslag som gällde. Med mina nya hovkunskaper förstår jag att PG-beslag visserligen kan vara praktiska men hoven var fortfarande i helt fel vinkel för att kunna läka ut.
Det är kanske därför man (traditionellt i Sverige) anser att en hovbensrotation är "obotlig"?
Om hovbenet bara lossnat lite eller bara är i lite fel vinkel så har hästen inte alltid så ont och det är ju just för smärtan som man har medicinen, iaf var det så då.

Lånar knappen!
Fång är en inflammation av kötthoven, hästar kan få fång utan att foder (eller betet) är boven i dramat (Förlossning - belastning).
Rotation av hovbenet kan ske pga ett hålvägg t.ex.
Breddad lamellrand är ett sätt att se om hovbenet har roterad men det är nästan omöjligt att hur mycket (som många skrev tidigare). Lamellranden kan vara breddad utan att hovbenet är kavar i det roterade läge.
Hovväggen kan skvallra om en rotation men bara under ett år eller tills en helt ny hov har kommit fram.
Fång behandlas akut och rotationen kan behandlas senare med hjälp av specifik hovvård.
Några behandlingsalternativ som finns idag är med skor (heartbar/ strålstöd) eller barfota (frigörning av hovbenet från hovväggen sk ”partial hoof wall resection”).
Naturligtvis kan man kör Strasser metoden, många förespråkar för den idag, jag valde INTE den av fler anledningar som jag tänker inte nämna här.

Hovbensrotation är idag i de flesta fall reversibel, foder fång är däremot kronisk. En gång fånghäst = alltid stor risk för återfall.

Om hovslagarn har gjort fel så kräv pengarna tillbaka.

En hovslagare kan göra fel. :mad:Under ponny EM fick hovslagarn där rätta till ett flertal hovar som var verkade och skodda för trångt etc. :cry: Flera av dessa ponnyer var ifrån Sverige. :devil:

Använd inte denna hovslagare mer utan se till att verkligen få en som kan sko och har gott rykte.

Var det inte din häst som var sned i kroppen? Isåfall förstår jag inte hur du kan vara så säker på att det är hovslagaren som gjort fel?

Om man ändrar/korrigerar hovarna borde det också vara möjligt att man "frilägger" skador/spänningar som inte synts så länge hästen varit inkorrekt, alternativt att hästen får träningsvärk av att röra sig annorlunda.

Hur som helst hoppas jag att du får reda på vad som fattas din häst och att den blir bra igen. Det är aldrig roligt med hästar som har ont! / Å

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 963
Senast: hastflicka
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv