Mistänker att hovslagarn gjort fel!

Så alla hästar med höga trakter har hovbensrotation?? :eek: :confused:
Jisses,ska bli kul att åka på teoripasset om två veckor och få höra själv vad O.L har att säga om saken. :devil:

Ska ha lite mera kött på benen själv,ska ju in på kliniken på måndag,måste höra med de också då.. :devil:

Ta hästen till klinik om du misstänker rotation!! Man kan inte se hur många grader rotationen är på utan röntgen.

Ta sedan en utbildad hovslagare som ser till att din häst får den skoning den behöver! Behandling av rotation tar flera månader om det ens blir bra i slutänden.

vad är det för behandling da?

denna hovslagarn jag hade ute är hovslagare, utbildad i strasser och AAHNCP.
jag tror han vet vad han gör...

...och jag måste bara undra varför ska en häst bli medicinerad vid en hovbensrotation?? det självklara för mig är väll att man återställer hoven till en naturlig form igen.

Kanske för att den upplever smärta annars :smirk: :idea:.

Jag har själv en häst med rotation så jag vet hur behandlingen på klinik går till. Själv skulle jag ALDRIG låta bli att ta hästen till veterinär om jag misstänkte rotation.

Har du överhuvudtaget visat din häst för en veterinär?

Du kan inte se rotationen utan röntgen!! Varför låta sin häst kanske behöva lida i onödan?

Var det O.L själv som var ute,för enligt hans hemsida så är han den enda som är fullt utbildad,övriga skaffar sig kunder och har en "lärlingstid" med hjälp utav telefon och datan för att sen åka till USA och avlägga provet..

Hästen kanske skulle behöva smärtstillande om den har en hovbensrotation?

men det är väll bara om hovväggen släpper som man behöver åka ner till klinik.

Om din hovslagare är så bra som du skriver så tycker jag att han skulle råda dig att åka till klinik. Utan röntgenbilder kan han inte försöka rätta till hoven. Bara det tycker jag låter mindre seriöst.

En häst med rotation kan ha fruktansvärt ont, därav medicinering.

men då skulle väll hon inte kunna gå om det var så akut.
har du inte näst senaste hästfynd?? läs den...
och vad är det som säger att den svenska utbildningen är bättre jag har fått uppfattningen att den svenska är dålig gämfört med många andra länder...

ok men kan någon förklara för mig hur en behandling går till? för visst måste man ta ne trakterna innan det blir normalt igen? och det är ju det jag gör?

Åter igen, ta din häst till klinik. Rotation syns inte utifrån, din hovslagare har inte en aning om hur många grader rotationen är.

Du får ursäkta, men Hästfynd är inte min favorittidning :crazy:

På klinik går dom igenom hästen helt o hållet, röntgar för att se förändringar i hoven. Sedan får en utbildad och kompetent hovslagare se till att hästen får det den behöver. Det är ofta specialbeslag och ibland gips till att börja med. Smärtstillande medicin behövs om hästen har ont.

För oss tog det åtskilliga klinikbesök och ca 5 månader innan vi kunde börja sätta igång vår häst på ett lugnt sätt.

man medicinerar med smärtstillande! Hästen har ju för tusan ont om den har hovbensrotation!!!!!!!

Om din häst bara är halt på böjt spår skulle jag (som absolut inte är utbildad) tippa på en ledinflammation. En häst med hovbensrotation har ont hela tiden eller till och från, även på rakt spår.

Mitt råd är samma som alla andras: ta hästen till klinik på hältutredning!!!

Jag skulle gissa på att break a legs häst möjligen haft fång,för med det kan hovbensrotation medfölja..

Som vi sagt tidigare,har hästen hovbensrotation ska den under veterinärbehandling!!!

btw.Läser inte heller Hästfynd då den tidingen inte tillhör mina favoriter.

Jag TROR att det i det här fallet menas att hästen har för höga trakter, därav blir hovbenet felaktigt vinklat "roterat", men det är ju INTE samma sak som den sjukliga hovbensrotationen. Lite fel att använda uttrycket på så vis. Det gör ju i så fall att man skrämmer upp hästägare i onödan. Varje felvinkling i hoven ger ju en "rotation" av benet, men det råkar nog de flesta hovisar ut för, svårt att tro att alla vinklar alltid är korrekta.

Självklart köper du det snacket då, vissa vet ju hur de ska prata....

Sen kan jag fortfarande inte förstå varför man inte hjälper hästen att komma i rätt läge om den har för höga trakter. Visst, man ska inte göra för stora förändringar, men ingen alls är väl lite dumt?

Ohhhh, tack. Jag började bli mycket orolig där. Antagligen var det så han menade.

Det han gjorde var att sänka trakterna men ville inte ta ner allt eftersom att benställningen inte ska chockas. Och som jag skrev innan så är själva meningen med att hon ska gå barfota just att hon ska nöta ner trackten själv under tiden.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 963
Senast: hastflicka
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv