Mistänker att hovslagarn gjort fel!

C

Cecely

Mitt sto har nu en 2-3 graders hälta på ett av frambenen efter att nya hovslagarn vatt ute. :mad: :( :mad: :( :mad: :(. J**la skit! jag är så arg för det känns som om det är mitt fel...Jag borde sett att han gjorde något som inte var rätt, men hur ofta ifrågasätter man en hovslagare, man litar ju på att det vet vad de gör...
Som tur väl är så har man folk att ringa som kan komma ut och hjälpa en när allt fallerar och man inte är kompetent nog att fixa själv. Nu ska han hovslagarn komma ut som det är mycket skriverier om i hästfynd. Han ska slänga av skorna och verka henne så att det blir så gämnt som möjligt och så får hon gå utan skor nu ett bra tag. Men hjälper inte det så får hon åka ner till helsingborg. :( :(

Kan ju vara så "lätt" att en söm ligger fel o trycker; det råka jag ut för o det kan ju hända alla.
Så fort sömmen var borta så försvann trycket o därmed hältan.

Nej han kom tillbaka för att kolla och tog bort skon verkade lite till, klämde för att kolla hovböld och satte på ny sko och det hjälpte inte... :( :(
Det som har hänt med den hoven är att hon är överdrivet innåttad nu med...

Alltså, jag blir ju lite skeptisk till att det övht är möjligt att verka hästen så fel att den blir flera grader halt? Så vida den inte är för hårt verkad (öm) men det går ju över, eller om den är sömstucken. Men är den så dåligt verkad så den är tregradigt halt, hur sjutton ser den då ut i fötterna? Även om den är inåttåad mer än vanligt så borde det ju inte leda till plötslig kraftig hälta, då ska det ju blivit en helt otrolig skillnad på inåtrotationen.

Jag lutar nog åt att det är något inne i hoven som är på tok ändå, kanske det inte är hovis som gjort fel? Inte på det viset man först kan tro i alla fall.

Ja hon är ju itne riktigt hundra vad gäller balans i hovarna innan men hon har aldrig haft några problem innan heller.
Dock visar sig endast hältan med ryttare i trav på böjt spår.
Men hur ska hon ha fått en sådan rotation helt plötsligt?
Det började ju när jag haft hovis ute hos henne. Jag hoppas egentligen att det är hoven annars blir det ju en tripp ner till helsingborg och det är ju nått jag gärna slipper...

Om hovslagaren har tagit bort lite för mycket kan hästen bli väldigt öm... Brukar dock ge med sig efter några dagar... *Stackar liten* :crazy:

jag vet av en häst som efter skoningen blev halt, den hästen hade tydligen så tunn sula att hovslagaren vid varje verkning drog blod. Så då var det ingen som reagerade över att det blödde även denna gången. När det gått en månad var hästen fortfarande inte bra, men sedan tappade jag kontakten. Det är bra nu, men hur lång tid det tog vet jag inte alls...
Den hästen fick inte som din gå barfota mer än bara som en nödlösning när skorna nästan ramlade av av sig själva...

Jag förstår din ilska! Jag hade också ut en hovis som gjorde min häst ömfotad, fast där såg jag vad han gjorde galet men blev för chockad för att säga något. Det tycker jag nästan är värre... :(

Om hästen bara visar hälta vid ridning på böjt spår och ingenting rakt ut så är det nog inget hovslagaren har hittat på utan det låter mer som något annat. Om hästen skulle vara felverkad och felbeslasta så kommer inte hältan så snabbt utan det tar tid innan det visar sig. Är hästen verkligen 3 gradigt halt (är mkt rejäl hälta) på böjt spår men ingenting rakt fram ??????? Hur är det i longerlina då ? Hade jag varit du så hade jag bokat en tid på klinik och kollat upp detta och inte börjat med att plocka av skorna på en skodd häst med risken att den blir ömfotad och därmed svår diagnostiserad för den nuvarande skadan.

Hur stor förändring i hovens rotation talar vi om då? Antagligen ser det värre ut än det är, så väldigt många graders skillnad tror jag inte det kan handla om, inte så det ger tregradig hälta i alla fall, i så fall måste hästen vara halt av att den är verkad så hårt så den är ömfotad.

Kom det en så kraftig hälta direkt efter hovis så måste den nästan vara hårt verkad, och då går det över på en vecka eller så, eller sömstucken. I båda fallen borde det vara värst på stenigt ech/eller stumt underlag.

Nja, om ovanstående är uteslutna lutar jag nog i alla fall åt att hältan beror på något annat än felverkning avseende fel vinklar. Som någon sa, det borde den knappast bli akut halt av.

Igår hade jag en hovis ute som är utbildad i AAHNCP. Han slängde av skorna och sa att det antagligen var en kompensationshälta för att den andra hoven är väldigt fel vinklad och sne. Han sa att det inte alls var ovanligt att en hovslagare gör så att hästar blir halta eller snea...
Dessutom hade hon hovbensrotation på båda framhovarna... :(
Bara för att trakterna var förhöga, detta ÄR hovslagarns fel...Fy bublan jag hoppas det går bra nu, min polle har settskor fö sista gången, ska beställa boots när jag får pengar nu...

Nu måste jag nog försvara alla hovslagare lite ändå ;) Jag är inte hovslagare själv iofs, men det kanske det finns dom som är som har bättre insyn än jag.

Att hästen blir halt pga av att den är sulöm efter verkning, det kan nog många hovslagare orsaka. Även att verka hästen sned. Men att det blir så olika på hovarna så att den blir tregradigt halt på ena benet, det har jag aldrig ens varit i närheten av att se, och då har jag ändå sett en del som kunde haft bättre vinklar.

Att trakterna är för höga är ju en sak, här får nog någon annan hoppa in som kan det där bättre, men för att trakterna ska vara så höga så det blir hälta från en skoning till en annan så vet jag inte, då måste man ju få hästen att bli totalt upprätt. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad på hovbenen man kan få till, och leder det till plötslig hälta? I så fall måste ju spetsen på hovbenet gå ner i sulan då???

Visst kan hovslagare verka fel, din häst verkar ju blivit felverkad. Synd att du inte har bild på hur det såg ut, skulle ju varit kul att se hur snett det är när den blir så kraftigt halt.

Men sen, vad har hela den här historien med skor att göra. Även om du har hästen barfota kan den ju bli felverkad eller hur?

jo visst kan den bli felverkad men oftast så verkar hästarna fötterna själva så att de blir som hästen vill ha dem när de går ute. denna verkning som gjordes på min polle är inte en vanlig verkning utan en speciell som ska göra att hon ska kunna gå utan skor och verka ner trakterna själv så att hon slipper att få hovbensrotation igen sen.

man kan ju hoppas på att hon bara är om och det är därför hon försöker kompensera den foten som är fel.
för hon blev rätt hårt verkad på båda fram.
blir det inte bättre nu så får vi ju åka ner till kliniken.

Jag vill också ha svaret på frågan hur den här människan kunde se att din häst har hovbensrotation utan röntgen!?

Om jag misstänkte rotation skulle jag ta in hästen till klinik och röntga och sedan låta en hovslagare se plåtarna och göra vad som behövs....Vid rotation krävs det ofta lång konvalecenttid, specialskoning i början och ibland medicinering.

Jag tror nog att hon är öm, annars är ju den andra foten så fel så det borde även någon som inte håller på med hästar kunna se. Antagligen är hon sig lik på ett par veckor. Fast nu är hon ju dessutom barfota, så då kan det nog ta lite längre tid.

Är det den här sista verkningen som är speciell? Jag måste ju bara fråga varför man inte tar ner trakterna om dom är för höga, är dom så höga så hovbenet är kraftigt roterat så borde väl det åtgärdas direkt, i alla fall hjälpa hästen en bit på väg att "verka sig själv"?

Detta är en utav anledningarna till att jag inte "köper" vad hovisar utbildade i AAHNCP gör..
Mig veterligen ska en häst med hovbensrotation under evetrinär behandling,och borde i annat fall hamna under djurskyddslagen.

Naturligtvis ska en häst med rotation till klinik! Ibland förstår jag inte hur vissa hästägare tänker. Vet dom överhuvudtaget vad rotation innebär?

japp det är den sista verkningen.
meningen med att hon inte ska ha skor nu är ju att trakterna ska verkas av sig själva, dessutom kan man ju inte ta för mycket på en gång utan ta det pö om pö.

att han kunde se att det är en hovbensrotation är nog bara för att trakterna är för höga. hon gick inte ens på strålen...ingen häst ju byggd så.

om ni undrar hur hon blivit verkad så hänvisar jag till hästfynds förra nummer.

ska försöka lägga upp ett kort på hennes hovar så ni får se hur det ser ut.

ja men all hovbensrotation behöver inte vara akut. jag tror faktiskt att det finns en mängd hästägare ute i sverige som inte har en aning om att deras hästar har det....

gå in på denna sidan och gå in på hovform skrolla ner lite så ser ni hur en kovslagarverkning gör att hästen får hovbensrotation.

gå in här

och jag måste bara undra varför ska en häst bli medicinerad vid en hovbensrotation?? det självklara för mig är väll att man återställer hoven till en naturlig form igen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 963
Senast: hastflicka
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv