Missvisande ultraljud vid 90 dagars kollen??

Zorina

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av att ultraljudet vid 90 dagars kollen visat tomt trots dräktighet?? MVH

Sv: Missvisande ultraljud vid 90 dagars kollen??

menar du att stoet fått ett föl sedan eller att hon var dräktig på 16 dagarskollen?
I det senare fallet är det ganska vanligt ändå att stoet har på något sätt resorberat fostret. orsaken kan vara en hel del så:)
I det tidigare fallet har jag råkat ut för det själv en gång med ett sto jag köpte som inte blivit dräktig, men sedan var hon det upptäckte vi vid ca 5 månaders dräktighet

Japp, det härnde våra "grannar" får ett par år sedan.
Fick beskedet att stoet var tomt (dryga 90 dygn) men fram mot vårkanten började magen runda till sig misstänksamt och senare som beräknat kom en fin liten hingst:laugh:

Okej. Blir lite fundersam för i juli blev mitt sto konstaterat icke dräktig och det var då 90 dagars kollen, men hon har inte brunstat en enda gång sedan kollen och hon har visat tydliga brunster i vanliga fall. Inte ens när vi släppte ihop henne med min pappas valacker. hon var dräktig på 16 dagar även 30 och vid 40 dagar kollade vi igen. Men på 90 var det inget. men vi hade även svårt att hitta fostret redan vid 30 och 40 dagar det låg ganska så skymt på något sätt. Borde ju undersöka henne igen, vill bara höra mig för först:)

På mitt sto missade de dräktigheten på 90 dygn. Inte så roligt när man upptäckte det i februari och hon sedan fölade 1 maj......

Det som kom ut är min Avatar....

FAst om man ser till att anlita en veterinär som har rutin av stuteriarbete så skulle det inte bli så mycket överraskningar...

AM

FAst om man ser till att anlita en veterinär som har rutin av stuteriarbete så skulle det inte bli så mycket överraskningar...

AM

Fast det var just vad den här veterinären hade....erfarenhet av stuteriarbete alltså.

Dessutom var stoet utlånat på foder vid betäckningstillfället och jag tog hem henne just för att hon var "tom"......

Sedan kan du väl inte säga att det är speciellt många sådana överaskningar?
Du låter väldigt anklagande i din kommentar, ungefär som om en sådan sak händer en får man skylla sig själv för att man är en klåpare som även har använt en vet som är en klåpare.....

Menade inte att klandra nåt/nån.
Så ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna.

Men ofta läser man ju här om överraskningar.. ;)

Och ofta är det så att man kanske tar ut en veterinär som inte har den erfarenhet som krävs för att just kolla knepiga dräktigheter.
Man kanske passar på att göra kollen i samband med en vaccinering och en statuskoll av tänder. Veterinär ifråga är en sjuhävers på hältor och hosthästar men inte jobbat inom gynokologin speciellt mycket.

Jag är väldigt tveksam till att en stuteriveterinär med mycket bra och lång erfarenhet skulle missa en 90-dagars.

AM

Så var det iallafall...

Detta var en mkt seriös betäckning, med full koll och med undersökning på 16, 30 och 90 dygn. 90 dygnskollen låg till grund för en inbetalning av 90 dygnsavgift till hingsthållaren, vilket nu fick korrigeras i efterhand.

Jag har pratat med många om det här och det extremt ovanligt att dräcktighet med rektala undersökningar på 90 dygn missas, MEN det kan hända.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka