misstänkt virus i närliggande stall

Sv: misstänkt virus i närliggande stall

Diagnos kan ställas på olika sätt, te x genom blodprov, genom egen erfarenhet, genom uppvisad symtom på patienten osv. Om man utgår ifrån att uppvisad symptom tyder på virus, så har veterinär med sannolikhet bedömt det som att blodprov ej är nödvändig för ögonblicket, ett sådant skulle inte tillföra diagnosen något eftersom en virusinfektion sällan syns på dessa prover och säger därför ingenting.

Vet inte om vi missförstår varandra, men det är klart att man kan ta prover för att identifiera virus. Ett exempel http://www.sva.se/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Hast1/Luftvagspaket-hos-hast/ Jag skulle i alla fall gärna vilja veta om det är EHV-1 eller EHV-4 som drabbat mitt stall...

Det går ju kvarka på hippologum i umeå och det smittar! Har man varit där ska man byta kläder och se till att tvätta sig innan man går till något annat stall.

vi bor långt från umeå och ingen av hästarna i det stallet har varit där så det borde det inte vara. tvivlar även på att någon människa varit där och sedan åkt ända hem och direkt till stallet utan att tvätta sig och byta kläder... men tack ändå! :)

Nu verkar det vara "för sent" ändå - hingsten står med 39,2 i temp nu i kväll (normaltemp 38,0) och är väldigt hängig.:cry:
Han åt kraftfodret men petar mest i höet. Stona feberfria och med god aptit i kväll tack och lov! Nu blir det en hel del spring för klädbyte etc. innan jag går mellan hagarna... uff.

Tack och lov går de på lösdrift i varsin hage i alla fall... men eftersom jag inte vet om det är luftburet eller så, borde jag ställa in hingsten i sjukboxen? Risken är rätt stor att han blir väldigt orolig och stressar upp sig om han är själv där inne och eftersom vi håller på att renovera resten av stallet har jag bara möjlighet att ha en häst inne.

Uppdaterar igen bara ifall att någon sitter i en liknande sits eller råkar ut för samma sak.. det verkar gå över fort i alla fall.

Ponnyn som blev sjuk är sedan i går helt feberfri, äter och dricker som vanligt och är pigg och glad igen. Min häst har lägre febertemp, men fortfarande ordentligt förhöjd. (38,8) Dricker dåligt, men mumsar på sitt hö igen i alla fall. Kraftfodret slinker alltid ner verkar det som ;)

Jag är fortfarande intresserad av vad det kan vara dock, mina ston är fortfarande feberfria och friska och jag springer som en dåre för klädbyten osv mellan hästarna här hemma. Jag fick namnet på veterinären som ponnyägaren varit i kontakt med och ska ringa och prata med henne på måndag för att höra om hon har några närmare ideér nu när det har smittat.

vi bor långt från umeå och ingen av hästarna i det stallet har varit där så det borde det inte vara. tvivlar även på att någon människa varit där och sedan åkt ända hem och direkt till stallet utan att tvätta sig och byta kläder... men tack ändå! :)

Nu verkar det vara "för sent" ändå - hingsten står med 39,2 i temp nu i kväll (normaltemp 38,0) och är väldigt hängig.:cry:
Han åt kraftfodret men petar mest i höet. Stona feberfria och med god aptit i kväll tack och lov! Nu blir det en hel del spring för klädbyte etc. innan jag går mellan hagarna... uff.

Tack och lov går de på lösdrift i varsin hage i alla fall... men eftersom jag inte vet om det är luftburet eller så, borde jag ställa in hingsten i sjukboxen? Risken är rätt stor att han blir väldigt orolig och stressar upp sig om han är själv där inne och eftersom vi håller på att renovera resten av stallet har jag bara möjlighet att ha en häst inne.

okej, tänkte ifall att :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka