misstänkt virus i närliggande stall

lewellyn

Trådstartare
Fick i dag reda på att en privathäst (äldre ponny) på en ridskola i grannkommunen förmodligen har ett virus av något slag. Hästen är allmänt "dålig" och vill inte äta. Vet i nuläget inte om den dricker, har feber eller snorar. Direktiven från vet. är att hästen i första hand ska klara det själv, det har inte tagits några prover. Jag fick info från hästägaren via sms, men hon ska ringa mig senare i kväll.

Är virus alltid smittsamt? Jag vet ju att det kan var aantingen luftburet eller bara smitta via kontakt - men kan det även vara "ofarligt"?

Hur vanligt är det att veterinären konstaterar "nån slags virus" och sedan bara lämnar det så? :o

Jag har dräktiga ston hemma och så länge jag inte vet vad det är för fel på hästen vet jag inte om jag vågar åka dit.. jag skulle egentligen ha åkt dit i helgen och hjälpt till med lite pyssel, men nu ser det ut som att jag stannar hemma.Är det överdrivet försiktigt? Jag behöver ju inte röra vid hästarna förstås, men kommer ju ändå vara på gården, klubbstuga, stall-byggnader...

Var dock där förra helgen också som vanligt så var jag ju ute och hälsade på hästarna, klappa och kika lite, inklusive den nu sjuka ponnyn :crazy:

Sv: misstänkt virus i närliggande stall

Om det gäller att åka med hästen så nej, man åker aldrig till ett stall som har smitta av något slag. Det gäller ju också att de som står på samma stall också håller sig hemma, de ska inte åka iväg då de ändå inte skulle klara av att skriva under en hästägarförsäkran. Även om en häst till synes är frisk så kan den ändå vara smittbärare.

nej, givetvis inte åka dit med hästen - utan bara jag. Att ta med hästen dit det finns misstänkt sjukdom skulle aldrig falla mig in, tänkte inte på att förtydliga det.

Om du har ett dräktigt sto hemma, så avvakta tills diagnos är ställd, jag skulle inte åka till ett stall med smitta som jag inte vet vad det är. Det finns exempel på stall där kvarka brutit ut men diagnosen har kommit först senare.

nej det är lite så jag tänker... vet ju inte om det är kvarka, influensa, abortvirus eller vad som helst.. Om det nu är virus, har för dålig koll på smittsamma sjukdomar för att veta om det kan avgöras genom annat än provtagning, alltså enbart på symptom. Vad är allmän praxis? Med tanke på att det är en klubb med både många privata och ridskolehästar så känns det som om veterinären borde vara mån om att inte fler blir sjuka tänker jag?

Eftersom inga prover är tagna så kommer det ju inget besked om diagnos heller, i alla fall inte som det ser ut nu.

Praxis finns ju inte, bara etik. Och hästar som står i stall med smitta ska ju inte åka iväg på annat håll så länge smitta finns i deras stall, en hästägarförsäkran skulle ju då inte kunna undertecknas på ett ärligt sätt. Det är först när karantän kan utfärdas på ett stall som det finns praxis, dessförinnan måste man lita på hästägarna vilket inte alltid är så enkelt.:crazy: Jag vet dessvärre flera exempel på där man helt enkelt har struntat i att smitta finns i stallet, för deras häst är ju frisk.:eek:

Med "praxis" menade jag inte regler utan mer "allmänt vedertaget handlande". Jag förstår så klart att det är svårt att säga, men det måste ju ändå finnas nåt som är "kutym" i alla fall? Jag tvivlar på att alla landets veterinärer gör helt olika... dvs att en del tar prover och en del kan se utanpå hästen på enbart symptom att det handlar om ett virus.

Det finns många ställen att åka till utan att behöva skriva under en hästägarförsäkran, det har jag enbart gjort på tävling för många år sedan...

Ja men nu menade jag stall, främst eftersom det är genom stall smittan sprids. Den största orsaken är människan, och deras tanklöshet.

Har man smitta i stallet så ska man ju inte ge sig ut med hästen mer än det som är nödvändigt, måste man åka till klinik så ska man ju säga till att det finns smitta i stallet.

Hur veterinär handhar olika fall är säkert en bedömningsfråga, och här sker ju det säkert från fall till fall. Virus syns ju inte på några prov så kanske är det därför man avvaktar med provtagning.

Jag förstår din nojja och bättre att ta det säkra före det osäkra :)

Själv har jag ju också ett dräktigt sto i stallet och en av ponnyerna fick åka akut till Ultuna och stanna 2 dgr.
Så det var bara att fixa karantänbox och ställa ponnyn här hemma, man vet ju aldrig ifall den blivit smittad med nåt så många hästar som kommer och går på ett djursjukhus.
Väldigt mycket pyssel med klädbyten, handtvätt, tvätta transporten med Virkon och hålla isär alla attiraljer, men jag chansar inte :D

Du kan säkert åka dit, men byt kläder och tvätta dig ordentligt innan du går in i stallet hemma.

Ja men nu menade jag stall, främst eftersom det är genom stall smittan sprids. Den största orsaken är människan, och deras tanklöshet.

Har man smitta i stallet så ska man ju inte ge sig ut med hästen mer än det som är nödvändigt, måste man åka till klinik så ska man ju säga till att det finns smitta i stallet.

Hur veterinär handhar olika fall är säkert en bedömningsfråga, och här sker ju det säkert från fall till fall. Virus syns ju inte på några prov så kanske är det därför man avvaktar med provtagning.

Jag vet inte om jag har råkat trampa på en öm tå eller nåt eftersom du verkar lite kort i tonen... i så fall ber jag om ursäkt, det har verkligen inte varit meningen.

Jag menade också stall. Det är säkert olika beroende på var man bor osv. De senaste gångerna jag har åkt iväg med hästen (till stall, både klubbar och privata) är det ingen som har frågat om att få se vaccinationerna (passet har givetvis varit med varje gång) och än mindre bett om någon hästägarförsäkring...

Tack för svaret i alla fall, jag visste inte att virus inte syns på prover :o

Om du uppfattar mig som kort i tonen, så är det jag som få be om ursäkt. Det har inte varit min mening, och tycker inte heller att jag skrivit på det sättet som skulle uppfattas som kort i tonen.:o

Det gör vi däremot, i händelse att vi har hästar på besök utifrån. Då får de skriva på en hästägarförsäkran, så det är ju upp till varje stall egentligen. Men får vi in smitta från en häst som skrivit under att den kommer från smittfritt stall, och det senare visar sig att stallet hade sjuka hästar vid tillfället för besöket. Så är jag den första att kräva hästägare på ersättning om det drabbar våra hästar, och det blir veterinära räkningar till följd.

Ja missförstå mig inte, jag tycker absolut att det borde vara så överallt! Jag har dessutom gått runt och frågat vem jag ska visa vaccinationen för innan jag lastar ur men inte hittat nån som vet riktigt... så vad ska man göra? Jag vill ju inte heller åka hem igen direkt. (Även om man egentligen kanske borde, vem vet vad som kan finnas för sjukdomar och annat om ingen behöver visa att hästen är frisk?) Jag gör som du med hästar som kommer till oss, och lyclingtvis har det i alla fall hittills handlat om enstaka tillfällen per år då jag åker nånstans med häst.

Jag missuppfattade dig säkert, men lika bra att säga till så det inte blir missförstånd sen :) Det är säkert bara jag som är trött efter en jobbig dag! :)

Vi tittar ju inte på vaccinationer, egentligen är de ointressanta för oss och mer intressanta för hästägaren själv och dess häst. Det enda vi vill ha är hästägarförsäkran, den är mer intressant.

Det är väl klart att man kan ta prov! Hur ska man annars ställa diagnos?

Diagnos kan ställas på olika sätt, te x genom blodprov, genom egen erfarenhet, genom uppvisad symtom på patienten osv. Om man utgår ifrån att uppvisad symptom tyder på virus, så har veterinär med sannolikhet bedömt det som att blodprov ej är nödvändig för ögonblicket, ett sådant skulle inte tillföra diagnosen något eftersom en virusinfektion sällan syns på dessa prover och säger därför ingenting.

Jag kan ju svara då eftersom min häst fick precis "någon slags virus" precis efter jul. jag hade veterinär ute för jag ville ta prover, men eftersom min häst inte var snorig kunde man inte ta något näsprov (som kan visa på hästinfluensa och kvarka). Tog istället bara ett blodprov som visade på virusinfektion, men mer precist än så gick inte att få. Till mig sa veterinären att vi skulle avvakta och om det inte blev bättre på ca en vecka kunde man ta nya prover som eventuellt skulle hjälpa till vid diagnosering.

Min häst visade symptom med hög feber och väldigt svullna ben, men piggnade till efter bara ett par dagar. Hon fick febernedsättande en gång (när hon var uppe i 40 graders feber) men i övrigt fick kroppen klara av det själv. Vi höll stallet isolerat i tre veckor för säkerhets skull men ingen annan häst uppvisade några symptom. Veterinären sa även att vi skulle ha noga koll på de andra hästarna och kolla temp på dem dagligen. Ifall någon av dem skulle fått feber skulle man ta prov direkt för det var tydligen lättare att diagnosera precis när sjukdomen bryter ut, och inte i ett senare skede vilket var fallet med min häst.

Tack för era svar! Hästen har feber, men äter och dricker lite i alla fall. Vet ej om hon är svullen om benen, men ägaren sa att hon är förkyld, så jag antar att hon snorar också då.

Jag gör som så att jag åker dit och gör vad jag ska, och sen blir det klädtvätt och dush direkt jag kommer hem igen! :)

Obs det är hästägaren som betalar provtagningen o därför upp till denne. Veterinären kan inte tvinga på någon en provtagning utan bara rekommendera eller avråda beroende på läget.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka