Misstänkt ringorm - hon tappar all päls!

Tabitha

Trådstartare
Började behandla med Imaverol för 10 dagar sedan, och vaccinerade även i onsdags, men unghästen tappar bara mer och mer hår! :eek: Hon har ett i princip helt kalt parti i storleken c:a 30 cm diameter (dock ej runt) på ryggen, och idag upptäckte jag att även pälsen långt ned utmed sidorna håller på att lossna! Den är liksom mjällig och faller av i tussar när man drar i den. Jag har aldrig råkat ut för ringorm tidigare, men jag har alltid trott att ringarna var lite mindre än så här!? Är det verkigen vanligt att de tappar hår i den här utsträckningen? Och hur snabbt brukar man kunna se effekten av behandlingen? Snälla, berätta om era erfarenheter! Detta känns j-klig olustigt.. :(

Sv: Misstänkt ringorm - hon tappar all päls!

Kan det inte vara regnskållor?
Här kan du läsa mer om det: http://www.sva.se/static/713.html
å du kan du även söka på det i Hästvård så kommer det säkert upp bilder.
Hoppas din häst blir bättre snart!

Senast ändrad:

Regnskållor!? Det har jag heller ingen erfarenhet av, men när jag läste på länken tycker jag de symptomen stämmer bättre än de på ringorm. Möjligen med undantag av en kal fläck ovanför ena ögat som ser ganska ringormslik ut enligt den gängse beskrivningen, samt en fläck på halsen på en annan häst. Vi har iofs inte gjort ngn analys - på vets inrådan började vi behandla med en gång istf att vänta flera veckor på svar först. Men med tanke på att regnskållor och ringorm kräver helt olika behandlingar känns det ju väldigt angeläget att ta reda på vad detta är! Kanske är vi t.o.m. så lyckligt lottade att vi drabbats av BÅDE ringorm OCH regnskållor på samma gång?! :crazy: :eek: :crazy: Nu börjar jag snart samla på frimärken istället.. :cool:

När min unghäst fick ringorm (oktober 2006) började det som knölar på rygg, bog och mage. Knölarna blev sårskorpor som bildade ringar och även var inflamerade.
Har hört att det blir inte ringar förns det håller på att läka, det läker innifrån osv, därför blir det ringar. :confused:
Vi behandlade med Imoverol 2 ggr med 1 veckas mellanrum. Tog ca 2-3 månader (från första symptomen till sista sårskorpan var borta) innan allt var helt borta :crazy:

Låter väl inte som ringorm?

Regnskåller kan det möjligtvis vara, av den erfarenheten jag har av det så släpper pälsen där man borstar eller drar bort den och har en liten sårskorpa med sig i hårstråna. Jag har hört att man ska låta huden och pälsen andas. men att köra med imoverol låter nog inte så dumt det heller. jag har ingen anning. sist jag var i kontakt med regnskåller var för ca 8 år sen.

Kan iofs kommit i kontakt med det igen, då jag har hittat skumma sårskorpor alldeles ovanför hästens ena hov, hel mysko.

Tyvärr har jag ingen anning om hur man behandlar, tror man får vänta ut både ringorm och regnskåller..

Har inte lyckats nå vet ännu, men kan regnskållor även sätta sig ovanför ögonen? Igår upptäckte jag nämligen en kal fläck ovanför andra ögat också, och fläcken ovanför det första ögat har blivit ännu större, trots 12 dagars behandling med Imaverol/Pevaryl. Samtidigt ser den första fläcken ganska ringormslik (enligt hur jag har uppfattat det) ut, med hår som börjar växa ut innifrån mitten. Trist! :(

Liknande trådar

Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 179
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka