Misstänkt Hovböld

S

Skrållis

Pållan var blockhalt :cry: när jag hämtade henne i hagen.
Ingen svullnad eller speciell värme någonstans.
Därimot had hon puls i benet nu när veterinären i stallet
kände på henne. Hon var även visiteringsöm på ett ganska stort område i hoven.
Hon står nu inne med jodopax bandage för att se om vi kan lura fram bölden.
Men hur länge ska man avvakta, kan hovis göra något även om den inte kommit ut det minsta ?
Var länge sen jag hade med en hovböld att göra.
Eller ska jag avvakta några dagar ?
Kan ju även vara en blödning också :confused:

det första JAG gör när jag misstänker hovböl är att ringa hovslagaren för en veterinär kan inte göra mer än att känna med visiteringstång och det kan en hovslagare också göra och du sparar antagligen massa hundralappar på att ringa hovis första. Om hovslagaren vet vart bölden finns så kan dom öppna bölden, annars är det bara att avvakta, brukar gå relativt snabbt.

Skitsnack! De flesta veterinärer kan fixa en hovböld. En veterinär han dessutom ge lugnade eller lägga bedövning om så behövs, en hovslagare får inte gå så djupt att han kommer åt mjukdelarna.
PL

Om man gör en riktig jodopax inslag på hoven (då menar jag med tjära på yttersta lagret) klattigt värre så brukar d vara tre dagar d rekomenderas.så tre dagar ring din hovis å hör vad denna tycker =) alla har ju olika åsikter så att ringa kostar ju inte spec mycket.

Lycka till!

Jag körde iof sig bara jodopax men det verkar som den är på väg ut ..hade också tänkt avvakta tre dagar. Så hovis rings ut på måndag är det illa blir det klinik direkt då jag har nära dit och en bra special hovslagare där :)
Tack för tipset :bow:

Skönt att den är på väg åt rätt håll :)
Brukar göra en iktig omslagning då jodopaxen annars drar skit från två håll :smirk:
Så jag fick gott linda å kladda med jodopax bomull lindor å så tjära på slutet helst då¨en säckväv över allt sist tjäran för att sluta så d inte drar skit utifrån.

Va härligt att ha nära till klinik å bra hovis där! :D

Öppna inte om ni inte är säkra på att det ÄR en böld där. Min häst blev blockhalt och hade jätteont för några mnd sen, jag fick totalpanik och ringde ( en tydligen okkunnig...) vet. som kollade och sa: "jaa, det kan ju vara en böld, vi skär lite och ser om vi hittar nåt..." Behöver jag säga att det inte fanns nånting där??? :crazy:

Så jag stod med en drogad häst med hål i hoven och nu ännu tunnare sulor, som måste ha boxvila i flera dagar och penicillin. Allt som var fel var en blödning, som hade blitt bra av sig själv på ett par dagar. Jäkla klantveterinär. :mad: Nästa gång ringer jag direkt til hovis, inte efteråt...

dom veterinärer stallkamrater har tagit ut har inte gjort mycket mer än att just ta betalt för att säga "avvakta"

Om man inte har en tydlig indikation på var man skall skära är avvakta det enda vettiga. Att skära upp hål på måfå är det sämsta man kan göra.
PL

I höstas hittade jag min häst blockhalt i hagen. Tog in och kände igenom men kunde inte hitta något. Fick ut vetten... som visiterade med tång... Ömmade vid visitering med tång men utan att vi kunde lokalisera punkten. Vetten rekommenderade klinikbesök med möjlighet till röntgen. (ev hovbensfraktur)Ringde och fick tid dagen efter.
Morgonen därpå var hästen svullen och totalt blockhalt.. hoppade på tre ben.. Väl inkommen till klinik så var första prognosen hovbensfraktur... Hästen gavs lugnande och in till röntgen. Väl där inne kom en hovslagare som skulle slå av skon för att den inte skulle störa röntgenbilderna.
Hovslagaren klämde och kände en stund efter att skon kommit av. Sen sa han att - här kommer det inte att behövas någon röntgen...
Sen öppnade han en hovböld som var mycket stor...
Tömde tvättade och fixade.. Ett rejält bandage och sen hem igen och ut med hästen i hagen....
Tre dagar senare kom vanliga hovis och slog på en ny sko och sula... sen var hästen fith for fight och kunde ridas normalt.
Mitt råd allstå... har du en bra hovis så låt denne titta på hästen.. Hittar denne ingen böld så bör du söka upp en klinik.

Behöver alls inte vara hovböld...Min stallägares häst blev som din, veterinären samt hovslagaren samarbetade sida vid sida för att lokalisera VAD som orsakade detta..Dom hittade efter MYCKET om och men en liten PINNE...fastsatt i kronranden. Dom kunde INTE få tag i detta, utan lade jodopaxomslag för att försöka dra ut föremålet...Lyckades INTE...Så det var bara fara in på klinik och fixa...Pinnen var väl lika stor som ett granbarr..ungefär :-(

Hon är betydligt bättre idag (Mindre halt) efter två nätters jodomslag. Ringer hovis i morgon, om han inte är säker var den sitter så blir det klinik.
Kan dom bli mindre halta på någon dag bara om det är en fraktur :confused:

Oj det lät inte kul, hur fick dom ut "pinnen" ?
Skar dom upp för att få ut den?
Jag hittar ingenting någonstans har skurat rent hoven och tittat mycket noga. Kan ju iof sig sitta under skon.
Hoppas att hovis hittar något där i morgon.

Nej .. en hovbensfraktur blir inte bättre av vila och jodomslag... Den kräver specialbeslag och åtskilliga månaders vila i box eller sjukhage om brottet är godartat och prognosen god. Så har hästen blivit bättre så har jag mycket svårt att tro på en fraktur. Så i det fallet kan du andas ut...

Tack gode gud :crazy:
Då röstar jag till 100% på en böld eller blödning.
Håll tummarna att hovis hittar nått i morgon

Självklart håller jag tummarna.... så de blir blå.. ;)
Underrätta mig hur det går.....

En liten kommentar bara...
Har i staterna har vi vanligtvis pa jodopax och sen ett lager koksalt fore vi gaffatejpar fast allt pa hoven. Anvands inte salt alls i sverige for hovbolder?

Hmm nu är pållan ohalt markerar ingenting, ingen böld har kommit ut. Kanske var en liten blödning bara ?
*Sliter mitt hår* Men skönt att hon är ohalt.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Kristall10
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Glimris
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025