Missnöjd med hästköpet – får pengarna tillbaka efter förlikning

Hästen skulle bland annat vara ”en stjärna för både hopp och dressyr”.
Men köparen var missnöjd med köpet och menade att hästen inte besatt de påstådda egenskaperna. Nu har parterna förlikats i tingsrätten i Nyköping.

Säljare skulle behöva gå en kurs i vad man INTE skall säga eller skriva när man säljer en häst.
Vad tycker du är ett vanligt fel i kontrakt vid hästförsäljningar? Dvs är det något du tycker finns i många kontrakt idag men som du inte tycker borde finnas där?

Ja verkligen!
Jag avskyr rutan där man ska fylla i vad hästen ska användas till. Jag vill aldrig fylla i den.
Går det att använda vad som skrivs i den rutan till att köparen kan reklamera? Skulle det vara bättre att ta bort rutan helt om vad hästen ska användas till?

Vad tycker du är ett vanligt fel i kontrakt vid hästförsäljningar? Dvs är det något du tycker finns i många kontrakt idag men som du inte tycker borde finnas där?

Går det att använda vad som skrivs i den rutan till att köparen kan reklamera? Skulle det vara bättre att ta bort rutan helt om vad hästen ska användas till?
Ja om du skriver att den ska användas till hoppning och ryttaren är kass och hästen stannar kan de reklamera pga detta.

Vad är det för ruta? När jag köpt häst så har det varit ett handskrivet kvitto med hästens namn, ras, ålder, kön och regnumer typ.

Vad är det för ruta? När jag köpt häst så har det varit ett handskrivet kvitto med hästens namn, ras, ålder, kön och regnumer typ.
Det finns väldigt många typer av kontrakt på nätet där en ruta eller en rad där man ska fylla i vad hästen ska användas till. Som avel och ridning för stoet jag köpte.

Denna tråd förklarar varför det stod som det stod i kontraktet när jag köpte en tidigare häst. Väldigt tydligt utskrivet att beskrivingen av hästen är hur säljaren uppfattat den och att hästar kan bete sig annorlunda i ny miljö och med annan människa osv.

Tyckte det var lite udda då, men hästen var fantastisk och exakt som beskrivet så tänkte inte mer på det.

Även det som står i säljesannonsen kan användas vid reklamation, det räknas som att säljaren gjort en utfästelse om hästens skick/nivå/psyke/you name it.
Det är ganska intressant faktiskt.
Är det en utfästelse det som står i TDB också?
Om den har resultat på en viss nivå med nuvarande ryttare ska köparen räkna med att få samma eller bättre pga det är den nivån hästen är på?
Jag tycker det är helt sjukt alltihop.
Hur ska man kunna annonsera en häst om man inte kan göra någon som helst beskrivning av dens utbildningsståndpunkt ens i annonsen

Jag tycker den där korta artikeln säger absolut noll om vad som stod i avtalet och vad som hänt... men det är ju jag det ;)

Om den har resultat på en viss nivå med nuvarande ryttare ska köparen räkna med att få samma eller bättre pga det är den nivån hästen är på?
Hur ska man kunna annonsera en häst om man inte kan göra någon som helst beskrivning av dens utbildningsståndpunkt ens i annonsen

Det borde väl vara ok att skriva typ ”tävlar framgångsrikt på xx nivå”, det är ju en beskrivning av hur hästen är i dagsläget som lätt går att bevisa. Men som vissa skriver lite käckt i annonsen ”100% ärlig, stannar aldrig på hinder!” ska man nog vara mer försiktig med…

Gränsfall kanske om man skriver typ ”har aldrig stannat på tävling med nuvarande ryttare”, men om det är sant tycker jag det borde vara ok, just eftersom man specificerar att det gäller just med den ryttaren…

I mitt kontrakt skrev vi användningsområde "ridhäst", eftersom det var det mest rimliga.

I övrigt håller jag med, det här börjar bli väldigt snårigt.

Nej, resultat i tdb är just det, resultat från tävlingar. En utfästelse är ett uttalande, alltså att man tillskriver objektet (hästen) vissa egenskaper. Som exemplet här ovan, ”stannar aldrig på hinder”. Det är en osmart sak att lova i annons för om hästen sen skulle stanna på hinder så stämmer den inte överens med vad säljaren lovat om skicket. Glöm inte att juridiken inte gör skillnad på levande djur och döda ting. Det är lätt att som hästmänniska raljera och tycka det är helt sjukt och att man inte ska kunna säga nåt om sin häst etc. men det är såhär det ser ut rent juridiskt. Skriv annonser som håller helt enkelt, lova inte saker som inte kan hållas och så vidare.

Säljare skulle behöva gå en kurs i vad man INTE skall säga eller skriva när man säljer en häst.
Det är ju inget man tänker på tänker jag. Har sålt 3 hästar i mitt liv varav ingen egentligen har funkat för det de var till för två pga orutinerade ryttare och en pga skada som säkert fanns när jag sålde men visste inte om den (cysta i ett bakknä som visade sig ca 6 mån efter försäljning). Så himla glad över den köparen som bara tog bort hästen, hörde av sig och berättade det och gick vidare. Det hade verkligen kunnat bli en procedur som vi alla hade lidit av..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 926
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 120
Senast: kma
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka