misslyckat sadelköp, mina rättigheter?

E

emelieMadicken

Lite bakgrundshistorik.. Jag har en "svår" sadelhäst-bred som bara den, kort rygg och ingen manke. Då min gamla sadel åkte under magen så fort vi svängde eller galopperade började jag leta efter en ny. Bestämde mig efter mycket att ta hjälp av en sadelutprovare för att få något som säker passar.

I slutet av mars kom hon ut, vi bestämde oss för en Tekna hoppsadel. Den är ställbar, så vi tog mått på ponnyn och beställde hem. Jag bad utprovaren komma ut och kolla så att den färdiga modellen säkert passade, hon sade att det inte behövdes eftersom den var måttbeställd.. Jag upplevde den dock att ligga illa, bakvalvet lyfte liksom ett par centimeter från ryggen när jag spände gjorden, så jag ringde tillbaka och bad provaren komma ut och ta nya mått o ändra det. Hon sade åt mig att lägga under en pad och att den formar sig efter hästen efter ett par veckor. Nu har det gått en månad och blivit MYCKET värre. Bakvalvet lyfter säkert 5 centimeter och jag upplever hästen som missnöjd, till slut gick provaren med på att komma ut igen. Hon säger att sadeln PASSAR! Att det inte är någon fara.. SUCK! Vi kom i alla fall tillslut (efter att hon idiotförklarat mig, berättat att jag är fånig och att hon är proffset, jag gråtit och varit fly förbannad) "överens" om att ställa om den en storlek, och jag bör få tillbaka sadeln i veckan.. Men det känns liksom ändå inte rätt. Jag är rädd att det inte kommer fungera eftersom sadeln redan var precis i bogarna, trängre tror jag inte går..

Jag känner mig så fruktansvärt lurad. Har efter hennes tillsägelser har jag ju ridit i en sadel som inte passar-så den är inte längre i 100 nyskick. Hur gör jag ifall det inte går nu? Kan man kräva att få tillbaka sina pengar och lämna igen sadeln? jag har ju för tusan betalt dyra pengar för att ha ut någon som provar ut en sadel som ska PASSA! Jag som knappt har någon sadelerfarenhet alls ser ju att det är något som inte stämmer-känner att jag kunde gjort detta bättre själv. Speciellt med tanke på hur provaren betett sig mot mig.. Finns det något jag kan hänvisa till eller är det bara att försöka stå på sig och ja, tjata egentligen? Kan man vända sig till typ KO eller liknande?

Sv: misslyckat sadelköp, mina rättigheter?

kan du lägga ut bilder på hur sadeln sitter?

Jättetråkigt att det blivit så! Man ska (tyvärr) inte alltid lita på dessa utprovare.

Det har jag tyvärr inte någon, nu när du säger det kom jag på hur bra det hade varit..

Men hur ska jag förklara; sadeln ligger inte i framvikt, men ligger bara an ett par centimeter under framvalvet. Resten reser sig upp från ryggen, mer och mer ju längre bak man kommer. Längst vid bakvalvet som sagt ca 5 centimeter ovan ryggen.. Ser helkonstigt ut (förstår ju vem som att det inte borde vara bra? :o)

Låter som bommen är för svängd, men det är jättesvårt att säga utan bilder.

Generellt är det svårt att få rätt i en sådan här reklamation, hur ska du bevisa hur sadeln låg när du fick den? Togs det ordentlig ryggkurva och har du kvar mätningarna vid utprovningen?

Jag har kvar alla papper jag fått, hon tog måtten..

Usch, känner mig så fjantig. Visste ju att jag inte kunde lösa det här själv, och godhjärtad som man är trodde jag att alla parter vara lika måna om det (eftersom jag faktiskt betalat för tjänsterna..) blir så trött. Är det okej att idiotförklara och se ned på kunder bara för att de är minderåriga eller är det så i allmänhet bara?

Hej!

Du har gjort helt rätt i att reklamera till säljaren i tid och det som kan bli aktuellt i första hand är omleverans och nedsättnign av köpekillingen och i andra hand hävning av köpet, enligt konsumentköplagen. Kontakta en jurist för rådgivning hur du ska gå till väga annars kan du alltid kontakta Allmännareklamatinsnämnden (ARN) eller varför inte Sverker Olofsson i Plus!

Tack tack tack för tipset! Jag var och hämtade sadeln i fredags. Tyckte med mitt öga då att det såg OK ut, trodde aldrig att det skulle gå.. Men med tanke på provarens tidigare beteende så ska en annan tjej ta en titt på det innan jag är helt säker, vågar inte lita till hundra på någon som ljugit för mig tidigare. Annars ska jag absolut ta till mig namnen du gett! :)

det vore bra om du kunde ta kort och ladda upp här så vi ser hur sadeln ligger nu. vilket datum köptes den?

det är jättesvårt att få rätt mot en sadelutprovare som krånglar även om sadeln bevsligen ligger väldigt illa, eftersom dom kan hävda att sadeln passade vid köptillfället och hästen ändrat sig sen dess...

tyvärr är hälften av alla sadelutprovare helt värdelösa och har ingen som helst koll!

Jag ska ut i stallet imorgon, fixar det då..

Hm jo tack, det har jag märkt. Hon jobbar för en kille som äger en affär, som tack och lov har stora leveranser till min skola. Det verkade som att han (förmodligen just därför, det är ett riktigt skvallerställe ska ni veta) är väldigt mån om att jag blir nöjd.. Så just nu ser det ljust ut iallafall.

tyvärr är hälften av alla sadelutprovare helt värdelösa och har ingen som helst koll!
Haha jotack, det har jag lärt mig den hårda vägen nu!

kunde inte låta bli att läsa och kommentera. det är *STOR skillnad på sadelutprovare och sadelutprovare. vissa har gått en 2dagars kurs och vissa är sadel-försäljare och rekomenderar då just det dem säljer. en sadel kan ligga bra när hästen står jämnt med alla 4:a med det är en HELT annan sak i ridningen. tar du ut en sadel provare så hade jag förväntat mig att hon ska vara närvarande när beställd sadel kommer , hon eller han ska även göra ett återbesök ca 2 mån efter.
så nästa gång du tar hjälp med att kolla sadlar ifrågasätt vilken utbildning eller "väg" dem gått för att kalla sig sadelutprovare. jag rekommerderar en hästfysioterapeut. de kan mycket om ryttarens sits, hur ryttaren rider, hästens anatomi och muskler sättning- och spänningar. samt hur en sadel dska se ut och hur den ska ligga på hästen i stillastående och rörelse.
tråkigt för dig och hoppas du får rätsida på det.

Senast ändrad av en moderator:

fräckt, dom tror dom kan lura på en vad som helst, bara för att dom är sadelutprovare. Lycka Till

Jag har köpt en Amerigo som inte passade. För smal i kanalen till hästen helt enkelt. Jag hade kontakt med återförsäljaren omgående och de stoppade även om den en gång men det blev fortfarande rugg-märken längs ryggraden mitt under sadeln (på var sida om ryggraden). Säljaren tyckte att jag skulle rida i den ett tag så skulle den sätta sig men jag blåvägrade och de tog tillbaka sadeln och jag fick alla pengar åter (ca 24 000 kr)Dock var sadeln helt i nyskick när jag lämnade tillbaka den, rider alltid med stiglädren under kåpan.

Hade flera andra som också kollade på den och tog bilder på hur det såg ut under sadeln när jag använt den för att ha ordentligt på fötterna.

Köpte sen en ny Albion SLK som funkade utmärkt och definitivt inte gav några ruggmärken längs ryggraden.

man kan ALDRIG stoppa om en sadel för att den ska passa en häst. är den i behov av omstoppning är det en annan sak man aldrig att man kan ändra för att den ska passa en häst. det bara lurar ögat. är ni osäkra så anlita någon som har en tryckpad som ni kan rida i . det är ett superbra verktyg.
mvh
hästfysioterapeuten

Jodå, man ALLTID stoppa om en sadel så den passar perfekt...
Det är därför man stoppar om en sadel...

Men självklart kan man inte stoppa om en sadel där BOMMEN inte passar hästens ryggprofil, men det är inte det omstoppning av en sadel handlar om... '
Det handlar om att få till det där lilla som gör att sadeln ligger perfekt utmed ryggen när hästen ARBETAR...
INTE när hästen står stilla....

om bommen passar så finns det bara ett sätt att stoppa sadlen för att få maximal avlastning. dvs bommen ska passa och sadlen ska vara korrekt stoppad, så du kan inte stoppa om för att den ska passa om det vill säga inte behöver stoppas om.

Vi skickade först sadel och ryggspindel till sadelmakaren.
Han värmde om bommen och grundstoppade sadeln.
Efter 3 månaders ridning, varav dom 2 sista gångerna utan schabrak skickade vi den "smutsiga" sadeln till sadelmakaren för slutstoppning.
Efter ytterligare 3 månader skickade vi bilder på den "smutsiga" sadelns undersida för att sadelmakaren skulle se om allt var okej... och för våran del var det det...

Så har vi gjort tidigare medans numera behöver vi inte skicka sadeln 40 mil bort utan vi har en lika duktig sadelmakare bara 10 mil bort som sköter allt utom omvärmning av bommar...

Och jag vet inte när jag köpte en ny bomsadel sist.... säkert en sådär 25-30 år sedan... Så det är vad vi gör med våra begagnat inköpta sadlar....

Sååå jaa, man stoppar om sadlar så dom ska passa perfekt... något annat skäl vet då inte jag om... och det vete sjutton om jag vill veta det heller.....

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 744
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 755
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka