Med tanke på att inte transportfirman kunde ta med hästen så ser jag inte varför du ska betala heller. En kunnig transportfirma klarar av att lasta hästar, väldigt oseriöst tycker jag annars. Det borde stå när man bokar isåfall att hästen måste vara lättlastad.
De brukar ju kunna lasta även de lite bökigare. Och iom att det är lastbil brukar en del som annars är bökiga vara enklare att lasta.
Har de nu inte gått att lasta hästen gissar jag att den är ganska ovanligt svår. Och det är inte möjligt för en transportfirma med tider att hålla att lägga hur mkt tid som helst vid varje stopp.
Och givetvis ska de inte behöva köra med tom plats och loosa den intäkten. Hade hästen varit någorlunda ok att lasta bör de fått in den och är den inte det får ju de som hyr in transportföretaget stå för det.
Det är ju som om du inte dyker upp på ngt möte och ändå får betala för den tiden.
Jag har jobbat väldigt mycket med lastträning. Och det är inte vad transportörer ska hålla på med. Ofta är ju hästarna mest felhanterade och går att få på fort även för oss problemlösare. Och då grejar transportörerna det. Men vissa hästar behöver mer tid, blir farliga etc och då är det inte deras uppgift att hålla på med det. De ska inte riskera hälsan och de måste hålla tider.
Jag brukar personligen inte vilja åka ut på "panik-lastningar" där folk ska till klinik/flytta etc inom några dagar och helt plötsligt ska hästen snabbt in i trailer/bil. För mig är det en onödig risk för mig. Men främst jävligt taskigt mot hästen.
Så vet jag att fler problemlösare OCH transportörer tänker.
Om hästen är farlig/väldigt orolig åkare etc vill man inte ha en sån OCH alla andra hästar i bilen.
Jag har blivit utringd ett par ggr till hästar där transportörer inte fått med dem.
En gång var vi tvungna att få med oss 4 förvildade hästar som inte hanterats alls på några år och var djurskyddsfall. De skulle till någon som tog hand om dem. Och där hade övriga gått bet. Det är en av få gånger jag tyckt det varit motiverat att tvinga in hästarna lite kvickt.
Övriga har väl varit om man råkar jobba på ngt ställe och någon är i akut behov av vård på klinik för att överleva.
Annars får folk faktiskt ta sig tid och lastträna om hästen är så pass svår.