Misslyckas med kortet pga vattenhinder?

K

kladdkakor

Jag ska eventuellt ta fälltävlanskortet nästa helg med ponnyn. Problemet är, att han inte alls tycker om vatten.
Så om man lyckas på det teoretiska, och sedan ska göra den praktiska delen (temporidning, hoppning, vad i vatten) och alla delar funkar bra, men ponnyn krånglar jättemycket när man ska vada i vatten. Kommer det göra så att man inte blir godkänd?
Haha lite klurig fråga. :p Tacksam för svar!

Sv: Misslyckas med kortet pga vattenhinder?

Jag tror du är för tidigt ute med att kortet om din häst inte gillar vatten, det kommer du ju aldrig undan om du vill rida fälttävlan.
Ta det lugnt och träna (ta gärna hjälp av en kunnig person) massor av vatten så kan du ta kortet då du känner dig säker tillsammans med din häst över alla typer av hinder.
Lycka till!

okej... för alltså det är inte så att han har problem med vattnet egenligen, men han vill inte hoppa ner i det.
jag har ingen bana eller sånt här hemma men vi har en hage vid havet som jag brukar vara på ibland, och där stranden börjar är det en liten nedsäkning, som han ogillar att hoppa ner från. när man väl kommit ner är det inga som helst problem. upp från den kanten, vanliga nedhopp eller andra hinder är inga som helst problem.
jag har inte kvar den här ponnyn länge till och det här är typ, "min enda chans" :p att ta kortet nu.

jag vill inte rida fälttävlan för att vinna en massa priser, jag vill rida fälttävlan för att både ponnyn och jag tycker det är roligt och för att få rutin.

så frågan igen, kommer problemet vid vattnet göra så att jag misslyckas med kortet?

Ja jag tror det eftersom kortet skall visa att ni är färdiga för att starta fälttävlan och det är ni inte om ni inte klarar att hoppa ett vattenhinder.

Så träna istället ett tag till :idea:

Håller med OlgaKlara!

Vad säger din tränare om din ponny, anser han att ni är klara för att rida upp kortet?

Problemet är att jag inte riktigt har tillgång att träna på riktiga vattenhinder... :crazy: Men imorgon ska jag och en kompis iväg och se om vi hittar lite vatten någonstans. :D I den här hagen är det små pölar (okej, ganska stora) lite här och var och jag tror det är bra botten, kan ju försöka vara lite kreativa och försöka bygga vattenhinder av det :angel:

Men den behöver ju inte kunna "hoppa" ner i vattnet, i debutant klass är det bara vad som gäller, alltså gå igenom ett vattenhinder

Håller med Camomill. Det räcker till och med ifall hästen går i, i skritt. Bara den inte stannar och backar. Nerhopp i vatten kommer inte förens i tidigast lätt klass.

Problemet är att jag inte riktigt har tillgång att träna på riktiga vattenhinder... :crazy: Men imorgon ska jag och en kompis iväg och se om vi hittar lite vatten någonstans. :D I den här hagen är det små pölar (okej, ganska stora) lite här och var och jag tror det är bra botten, kan ju försöka vara lite kreativa och försöka bygga vattenhinder av det :angel:

Men hur menar du egentligen? Har du inte varit och tränat terräng för ngn auktoriserad tränare på riktig bana överhuvudtaget? Om det är så så anser jag definitivt att ni inte är klara för att rida upp för kortet! Det förutsätter ju att man x-antal ggr har tränat terräng och är säker på typhinder och fart i den lägsta klassen åtminstone innan man rider upp för ft-kortet.

Din fråga är inte helt enkel att svara på

Fr.o.m 2008 skall hästen ha möjlighet att gå vid sidan om vattenhindret (mom ??? som kritiserats kraftigt i annan tråd på denna sida) i debutant, men självklart bör din häst inte vara allt för omöjlig på vatten för att det skall vara lönt att satsa på fälttävlan, men med rätt träning kan din häst ändra sig, det vet du inte förrän du försökt några ggr

Om du blir godkännd eller inte på märkesridningen har att göra med hur DU rider, inte hur din häst ev. beter sig. En skicklig tränare ser skillnad på om din häst är "dum" på vatten för att du rider dåligt eller för att den tycker det är läskigt. Det är inte alls säkert att man blir godkänd fastän hästen går "felfritt" och tvärtom... rider du bra kan du bli godkännd trots problem på banan

Om du blir godkännd eller inte på märkesridningen har att göra med hur DU rider, inte hur din häst ev. beter sig. En skicklig tränare ser skillnad på om din häst är "dum" på vatten för att du rider dåligt eller för att den tycker det är läskigt. Det är inte alls säkert att man blir godkänd fastän hästen går "felfritt" och tvärtom... rider du bra kan du bli godkännd trots problem på banan

Där var svaret, tack! :bow:

Jag har ridit terräng med hästen innan och hindrena går jättefint, vattenhinder har jag inte ridit mycket på men det är ju som sagt lite problematiskt. :) Jag vill inte ut och tävla direkt även om jag lyckas få kortet utan jag vill såklart att alla hinder ska fungera utan några problem. Men detta är som sagt "min enda chans" att skaffa kortet nu och jag tar gärna den, och får hoppas på det bästa. :D

Tack i massor alla som svarat och hoppas ingen missuppfattar nu! Buke i ett nötskal :D

Hej!
Som någon tidigare skrivit så är det i första hand du som bedöms. Skulle det bli ett stopp på uppridningen är det inte direkt så att du automatiskt inte blir godkänd. Samma sak tvärt om, om du inte har något stopp är du automatiskt godkänd.

På uppridningen hoppas de flesta hinder innan banan. Gröna hästar får i grupp bekanta sig med vattnet ihop med lite mer erfarna hästar.

Jag har haft ca 80 uppridningar och i stort sett alla har fungerat väl i vadet i vattenhindret. Det brukar gå bra om man närnar sig det på rätt sätt, även med gröna hästar.

Idealet är att ha åkt till flera banor och träna (för utb tränare eller erfaren ryttare) innan uppridningen.

Åk till provtagningen, om inte annat så ta det som en träning!

Lycka till!

tack så mycket! :bow:
jo jag tänkte så, blir jag inte godkänd så gör det inte så mycket heller, det är ju jättebra träning för både mig och pållen endå. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 794
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Hård nacke