Sv: Misslyckad ensamträning
jag tror du är något på spåren..vi har alltid varit hemma med våra valpar/unghundar upp till ca 8-9mån ålder då de börjats lämnas ensamma kortare stunder som sedan utökats till några timmar några ggn i v. vi har aldrig haft problem, lugna trygga hundar som kan lämnas ensamma i vilken miljö som helst. tror vi är alldeles för snabba att lämna bort både hundar och barn och ensamhetsträna onormalt tidigt.
KL
Om ensamträning av valp.
Jag tror att valpar i ”hundvärlden” inte normalt skulle bli avlägsnade från sin familj, moder, kullsyskon vid 8 veckors ålder om de s.a.s. fick styra det själva.
Jag är lite äldre och har haft många hundar, valpar av olika raser, en del med misslyckad ensamträning.
Jag tänker numera så här, en liten valp jämfört med en mänsklig ”bebis”, när ensamtränar man ett barn?
Eftersom jag har förmånen att vara hemma som pensionär så har mina hundar alltid sällskap men min senaste hund som jag hade som yrkesverksam veterinär med egen klinik kunde vara med mig på jobbet.
Denna hund och de senare har aldrig ensamtränats men vid 6-12 månaders ålder kunde de utan problem lämnas ensamma, praktiskt taget både 3-4 timmar utan problem. De verkar ha mognat genom att de haft en trygg uppväxt med sällskap.
Sen beror det ju lite på vilken ras man har, under mina yngre år ville jag ha aktiva hundar att träna, tävla med, nu på äldre dar har jag lugnare raser, som ofta verkar tryggare från grunden på nåt vis.
Jag har med tiden börjat ifrågasätta det här med ensamträning, jag begriper ju helt klart att ingen skulle kunna köpa en valp om den inte skulle kunna vara ensam en timme eller 2 för att sova, valpar sover ju ändå mycket, men jag tycker synd om valpköpare som har stora bekymmer med detta, det verkar varken vara fel på valpen eller hundägaren, det är helt enkelt en utvecklingsprocess tror jag, valpar är inte mogna att vara ensamma vid så tidig ålder.
Vad tror ni?
jag tror du är något på spåren..vi har alltid varit hemma med våra valpar/unghundar upp till ca 8-9mån ålder då de börjats lämnas ensamma kortare stunder som sedan utökats till några timmar några ggn i v. vi har aldrig haft problem, lugna trygga hundar som kan lämnas ensamma i vilken miljö som helst. tror vi är alldeles för snabba att lämna bort både hundar och barn och ensamhetsträna onormalt tidigt.