Misskött kanin

N

Nanne

Usch vad jag hatar människor som inte kan ta hand om sina djur!!! Min mamma har fått hem en kanin som varit misskött, den ser helt okej ut (förutom att klorna är långa, men det går ju att klippa.) Den har endast fått äta pellets (inget hö) någon grönsak då och då. Pälsen är jättefin och mjuk. Men den har fått stå ensam i ett mörkare rum och det var inte ofta den fick hoppa runt. Buren var det inte bytt i på jättelänge, den var helt full med bajs! Kaninen är inte rädd när man handskas med den (förutom att den darrar när man lyfter upp den) Som sagt så verkar den inte må dåligt men tror ni det är helt kört eller kan den kanske bli "som en vanlig" kanin? Vågar jag ge av min hästs hö till kaninen?

Sv: Misskött kanin

Fyfanken för sådana människor:mad:

Om höet är dammfritt så kan du ge kaninen av höet.

Ta den även till en veterinär för en grundlig undersökning.

Vet du hur länge kaninen har varit utan hö? Troligtvis så har den brist på vitaminer.

En medalj till dig och din mamma som tagit hand om kaninen:bow:

Förra ägaren visste jätte mycket om kaniner och sa att de behöver inget hö!! och han ägde kaninen i ett halvår, så det är minst ett halvår han har varit utan hö.... finns det någon vitamin för kaniner?

Okej, ge kaninen hö så snart som möjligt. Det är hemskt att folk kan säga det när de i själva verket är helt okunniga!

Vet inte riktigt någon bra vitamin, men ta kontakt med veterinär så snart som möjligt så kan han/hon råda er till det bästa!

ja hö är lika viktigt för kaniner som bröd är för oss

Hö är ju bland det viktigaste för en kannin att ha för magens skull.

Jag tror det kan ordna sig med att den blir en trevlig å positiv kannin, med eran goda omvårdnad å hantering så kommer det säkert att gå :bow:

Hmmm om du vill få i den lite vitaminer så kan du ju alltid gå till en djuraffär och köpa sånna vitamindroppar man droppar i vattnet!

En stor jättekram till dej och din mamma som tar hand om den stackars kaninen!:bow:

Usch vad hemskt :(

Gick förbi en mindre gård förra året . Där stog mängder med kaninburar . Det var skitigt , fanns varken vatten el hö :(
Kaninerna hade sår nästan överallt på kroppen , klorna var långa och burarna såg inte ut att blivit städade på över ett år :cry:

Hur kan man behandla djur så illa ? :(

Men usch vad vidirgt.

Ring å anmäl dom till djurskydsnämden.

Jo , det har min kompis redan gjort !
Dock vet jag inte hur det är nu , för jag bor inte i samma ort som gården ligger , och jag har inte hört någon från kompisen på länge !

Får höra av mig till henne idag, och förhoppningsvis har dom gjort någe åt detta :(

Då måste du defenitivt höra av dig till henne så du får veta hur det har gått :)

Förhoppninsgviss så har det ordnat upp sig eller så har kaninerna fått bättre hem.

Hör av dig sedan så jag vet hur det har gått :)

Nanne skrev:
Den har endast fått äta pellets (inget hö) någon grönsak då och då. Pälsen är jättefin och mjuk.

Är det nått speciellt med att den endast har fått äta pellets? Det är det ultimata fodret eftersom det innehåller allt en kanin behöver (om det nu är bra pellets vill säga)

mina äter bara pellets och får nån grönsak då och då, hö var ju lite synd att den inte fått hela tiden men är det inte i USA kaninerna aldrig får hö hos uppfödarna?

att pälsen är av bra kvalité tyder på att kaninen ändå har mått bra

Enligt de allra flesta kaninägare och djuraffärer, så är hö det absolut viktigaste och man bör inte ge en kanin mer än 1 dl pellets / dag (beror naturligtvis på ras) Denna kanin har fått en blandning av pellets, cornflakes, frön mm. En färdigblandning som köps i vanlig matbutik. När vi tömde buren så såg vi att det inte var bytt spån en enda gång, de hade bara hällt över nytt, så det var alldeles mögligt i botten, det blev 5 fulla plastpåsar med "skit". Vi såg att kaninen har ett "sår" på halsen som vi försöker hålla koll på, men annars har han blivit väldigt pigg och hoppar runt en hel del.

jovisst är hö väldigt viktigt, men mina har inte dött precis eller sett ut att må sämre om det kommer en period där dom är utan ett tag (om jag inte får tag på nått tillräckligt fort) dom är lika pigga och glada ändå

bra att kaninen mår bättre

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Jag behöver lite hjälp av er kanin-kunniga! Det är så att jag ska börja hjälpa min pojkväns fasters familj med deras kanin. Han är...
Svar
4
· Visningar
4 008
Däggdjur Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje...
Svar
4
· Visningar
3 231
Senast: joanna55
·
Däggdjur Jag har några viktiga och grundläggande frågor angående kaniner som jag skulle vela få svar på! :D 1. Hur ofta ska buren rengöras från...
Svar
16
· Visningar
1 878
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama