misskötsel av häst på ridklubb

Sv: misskötsel av häst på ridklubb

hon tar ju inte ut veterinärer för hon tror inte på vad dom säger..
så ingen vet har varit och tittat på hästen..
men jag ska fråga veterinären imorgon när han kommer och tittar på min häst vad vi kan göra..

hästen har ont i ryggen och är diffust halt.. är även mager men rids för fullt ändå.
reds in för ett år sen och går hårt 5-6 dar i veckan.
har haft ute massör på den flera gånger och hittar rejäla spänningar i ryggen. en del släppte troligen när den sista massören var ute så hästen fick 50cm längre steg

Positivt att hon har haft massör ute. Om hon rider hårt kanske ni skall försöka gå via hennes tränare/instruktör. Tävlas den också kan man gå via tävlingsvet eller överdomare. Vad menar ni med mager? Ser man revbenen, är den insjunken, saknas muskler? Är hästen mager kanske ridklubben kan föreslå en annan foderstat. Kanske kan den som är ansvarig för klubbens hästar hjälpa till?

Det som är viktigt är att man säger saker på ett vettigt vis. Kom inte med en massa anklagelser. Det har ingen effekt. Försök hjälpa till och visa på hur ni agerat om det varit er häst.

Vi vet vem du är... Allt du påstår är helt fel. Det är mycket synd att du inte vet bättre. Ett TIPS, engagera dig i din egen häst och ridning!!

Är inte hästen halt alls alltså?
Eller kan du inte se det?
Det finns många oerfarna som har svårt att se hälta, inget att skämmas för.
Då är det bra att be någon du har förtroende för att kolla hästen, en vetrinär kanske är bra.

och hur ska jag engagera mig i min häst och ridning?

just nu så är han sjuk vilket gör att jag inte KAN rida så det är något svårt att engagera mig i ridningen just nu.
Och ja jag har ridigt väldigt lite den senaste tiden för jag har inte haft orken eller lusten men jag bryr mig om min häst och det har jag alltid gjort!
ridning är inte allt här i världen och jag tar då hellre och gosar och promenerar med min häst än att rida ett halvkasst ridpass som inte gör någon nytta för han eller mig.

Och vad är det jag har fel i?
att man ser revbenen på hästen? för det gör man.. och det är lätt att lösa genom att ge mat som passar han och hans behov. Det är lätt att räkna ut eftersom vi har analys på höt men han bör ligga på en kvot över 6 eftersom han är fullblod och dom ligger oftast högre än "normala" hästar.
att hästen går emot mycket och protesterar? vilket troligen är pga smärta någon stanns.
Han var/är ju låst i ryggen så han inte kan röra sig normalt.. en häst ska inte ha ett så kort och låst steg.
har jag även fel i det att han reds in förra året och sättes igång väldigt fort efter 4 års vila?
Vilket jag tycker är mycket synd för det skulle kunna vara en fin häst med lite mera vila och bättre träning som gynnar hästen.
Att galoppera som ett U är inte hälsosamt för hästen och att rida så i princip varje ridpass gör att det vara blir mera spänningar i hans redan onda rygg.

Gör hästen en tjänst och kolla upp ryggen ordentligt med en veterinär (gärna röntgen) för han kan ha KS eller inflamation som bör behandlas på annat sätt än massage.
Och böj även benen för han ser inte helt okej ut och eftersom han har varit så låst i sin rygg så borde han ha fått överbelastnings skador någon annanstanns och det är synd om han går sönder helt när han bara är 7 år.

Tänk efter lite på hur han rör sig/hur han har rört sig. jag vet att han fick en låsning i ryggen lossad på och att han då helt plötsligt kunde skritta med övertramp vilket kan inte kunde tidigare. det borde kanske komma ett litet "aha!" då när han kunde skritta efter det.
men tyvärr så verkar du (?) inte se detta och det är synd för DIG och hästen att det är så.. för du skulle få så mycket mera utav ridningen om han var 100% fräsch så du slapp kämpa så med att få honom att gå framåt och inte bara stutsa upp och ner och ha huvudet högt upp i vädret. Det är inte nyttigt för varken dig eller för honom.

Öppna ögonen lite och titta på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Maria Ejnar, ridskolechef på Nyby-Torshälla ridklubb, menar att det kan drabba både ridskolornas elever – och hästar.
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar