Missförstånd vid slakt

Ahi

Trådstartare
Skulle idag avliva min gamla häst som var 25 år. Min pappa hade pratat med en person som jobbar på ett slakteri i närheten och talat om att vi inte kunde gräva ner hästen då det är sån tjäle i marken och det var därför vi ringde. Personen på slakteriet sa då att de kunde ta hästen om den var frisk. Då min sambo och bror kommer dit med hästen (jag ville inte vara med ) visar det sig att de inte alls hade tänkt ta hand om hästen utan trodde att vi ville ha köttet med hem ! Problemet var bara det att detta talar han om efter att han avlivat hästen. Ingen av de som hade kört dit hästen visste om rutinerna för slakt dvs. att hästen skall levandebesiktas om den skall användas för matproduktion och jag var som sagt inte med. Jag hade förutsatt att besiktning skulle ske och därför inte informerat min sambo om att han skulle se till att detta skede,klantigt kanske men trodde verkligen inte att jag skulle behöva det. Ringer man ett slakteri kändes det som underförstått att de skulle fixa det. Min sambo hade även dagen innan talat med personen som skulle avliva och uttryckligen frågat om han kunde slippa hålla i och han hade då fått svaret att det skulle han inte behöva. Då han kommer dit får han trots detta frågan om han inte kunde hålla i då slaktaren inte hade någon annan på plats.
Detta var en dag som jag på många sätt mått dåligt inför och detta gjorde det hela tusen ggr värre. Nu känns det som allt är mitt fel, det var ju inte så här jag ville att det skulle bli. Ville nog bara skriva av mig lite här tror jag.

Sv: Missförstånd vid slakt

Usch vilken mardröm :(
Jag har aldrig lämnat häst på slakteri så jag kan inte rutinerna.
Men här verkar det som om mycket blivit fel.
Inte så man vill att det blir vid ett sånt här tillfälle.

Låter som ett väldigt underligt slakteri som inte tar hand om köttet:confused:

Dessutom brukar väl slakteriet själva se till att besiktning av hästen sker före avlivning?? Nu brukar jag iofs lämna till ett kontrollslakteri och måste säga att jag inte riktigt vet hur rutinerna är på andra ställen.

Måste kännas hemskt mitt i all sorg som det trots allt är att avliva sin häst:cry:

*kramar om*

Usch, låter inget vidare. :(

Måste bara inflika att det är synnerligen olagligt att gräva ner en död häst, även på egen mark, bara som ett tips för framtiden.

Tack för tipset men jag har koll på att man måste ha tillstånd:)och det var inte aktuellt nu heller då det var så fruset det var därför vi vände oss till slakteriet hade helst velat gräva ner men när inte det gick fick jag tänka på ett annat alternativ. Men man lär sig ju av sina misstag.

Senast ändrad:

Usch vilken mardröm :(
Jag har aldrig lämnat häst på slakteri så jag kan inte rutinerna.
Men här verkar det som om mycket blivit fel.
Inte så man vill att det blir vid ett sånt här tillfälle.

nej jag tror inte detta gör till vanligheterna, jag har tidigare fått hästar hämtade för deponi samt grävt ner så jag hade ingen tidigare erfarenhet heller och som du skriver inget man vill ska hända en sådan dag. Och det kändes verkligen inte alls roligt varken för mig eller min sambo som fick se min häst dö och bli avblodad, inget minne man önskar bära med sig

Senast ändrad:

Ja jag var ju säker på att de skulle fixa besiktning, fanns inte i mina tankar att de menade att vi skulle ta med oss köttet hem .

Ja jag var ju säker på att de skulle fixa besiktning, fanns inte i mina tankar att de menade att vi skulle ta med oss köttet hem .

hu det måste kännas hemskt vi står själva inför beslut om avlivning och bara det är tungt

Usch, låter inget vidare. :(

Måste bara inflika att det är synnerligen olagligt att gräva ner en död häst, även på egen mark, bara som ett tips för framtiden.

Det är absolut tillåtet att begrava sin häst!! Du far med osanning.

Däremot måste man kollat med länssstyrelsen och fått tillstånd att gräva ner där man tänkt.
Vilket är bra! Så man inte gräver ner där det kan bli olägenhet för grundvatten eller annat. Tillståndet är inte speciellt svårt att få om man ser ut en plats som är lämplig.

När man har tillståndet är det bara att begrava.

Vilken soppa:crazy: Jag tycker slakteriet bær ansvaet som inte informerat ordentligt vad som gæller.
Varfør åka till ett slakteri ifall hæsten enbart ska avlivas.

Nær jag hade min hæst till slakt gick det mycket smidigt, jag ringde ett samtal fick en tid.
På plats skrev jag under ett papper och så var det klart.
Några dagar senare sattes 5000 in på mitt konto och ett kvitto kom med posten.

Det minsta dom kan gøra ær att ta hand om "soppan"!

Ja det var så jag kände, men sen har jag ältat detta i mitt huvud hela helgen och funderat vad som hände. Är ledsen nog ändå utan detta. Slakteriet fick ta kvar kroppen för vi hade ingen möjlighet att ta hem den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.