Missfall -risk

H

hemligaste123

Har suttit och läst lite (nåja mycket) på ett annat forum för gravida och börjar bli totalt nojig.

Det kan väl ändå inte stämma att 50% av alla graviditeter slutar i missfall innan vecka 6? Det låter ju helt orimligt -- även om man räknar med dem som man inte vet dvs de som avslutas innan man fått mens.

Mår i alla fall ganska bra :) Lite för bra! Jag vill ju känna att jag är gravid!!!! Har nu lite känningar i magen typ växtvärk samt att brösten har börjat göra sig påminda om att de finns. Men detta kommer och går och är inget stadigvarande.

Är idag i 5+0 dvs vecka 6. Snart, snart så ska jag få gå på VUL, dvs jag vet ännu inte när då IVF-kliniken inte ringt om tid ännu.

Idag är också första dagen utan Crione, skönt att slippa men även lite skakigt TÄNK om det är det enda som gjort att bebis stannat?

En sak är säker det är inte färdigt väntat bara för att man ÄNTLIGEN lyckats bli gravid - nu börjar bara en ny väntan som visserligen är kortare men ack så jobbig.

Hemligaste!
 
Sv: Missfall -risk

Äh så mycket som 50% är det inte! Ett av sex har jag hört... låter väl mer rimligt. Och de kanske räknar alla dem som inte ens fäster också. Dessutom är det bara en uppskattning, om man inte vet att man är gravid så kan man ju inte räknas till någon statistik eller hur?

Jag vet inte vad Crione är, men jag hoppas att ditt lilla pyre mår bra där inne och tänker stanna! :)
 
Sv: Missfall -risk

På den tiden när jag var gravid uppskattades väl antalet tidiga missfall till ungefär en tredjedel och de var då då tidiga att mammorna oftast inte ens visste om att de hade missfall.

Hur de då fått fram den siffran är för mig en gåta, men så stod det i den lilla infoboken man som gravid fick.
 
Sv: Missfall -risk

Kan det inte vara så att du hört att av alla MISSFALL inträffar 50% av alla innan vecka 6? Låter i a f rimligare...

Av alla graviditeter brukar man väl säga att ca 30% slutar i missfall, och de flesta missfallen innan v. 12. Efter v. 12 är det väl en risk på drygt 10% att det blir missfall, eller?

OBS! Detta är bara vad jag har för mig. Har läst om denna statistik någonstans, men minns ej exakt var tyvärr.
 
Sv: Missfall -risk

Missfalls risken vid en graviditet ligger på 10-35 % beroende på moderns ålder. Dvs äldre kvinna högre räknar man missfallsrisken.

rekommenderar www.vardguiden.se om du vill läsa mer fakta
 
Sv: Missfall -risk

På KK i Lund sa de till mig att 40% av alla kända graviditeter slutar i missfall.

Detta borde de ju veta eftersom många kvinnor faktiskt vänder sig till KK vid misstanke på missfall, så siffror finns det säkert.

Sedan är mörkertalet betydligt högre dvs okända graviditeter eller just missfall som kommer tidigt och misstas för en mens
 
Sv: Missfall -risk

Av alla graviditeter brukar man väl säga att ca 30% slutar i missfall, och de flesta missfallen innan v. 12. Efter v. 12 är det väl en risk på drygt 10% att det blir missfall, eller?

Att det är störst risk för missfall innan vecka 12 har jag också hört men hur är det sen? Om det nu är 10% risk därefter, är det lika stor risk resten av graviditeten då? Eller minskar risken så det är större risk för missfall tex i vecka 20 än i vecka 30?

//Ådi-Inte det minsta nojig :angel:
 
Sv: Missfall -risk

Jag minns tyvarr inte siffrorna, men det AR manga graviditeter som slutar i missfall innan v12 :(
Det inkluderar aven supertidiga missfall, alltsa typ 2 dagar efter positivt test och t.o.m. dar mensen bara uppfattas som sen etc.

MEN - och har far vi som gjort ivf en fordel :) - nar man val sett hjartat picka pa forsta vul i v6-8 sa sjunker risken dramatiskt. Har du kommit sa langt sa finns det en mycket god chans att allt ska ga vagen.

Just nu ar det inget annat du kan gora an att vanta - skitjobbigt, jag vet, man raknar minuter och sekunder och det kanns som flera ar - men forsok tanka att du vantar barn inte missfall!!! Och vad som an hander kan du inte rada over iaf.

Jag madde ocksa bra, faktum ar att jag har matt bra i princip hela graviditeten. Madde liiiite illa fram till v12 (det borjade i v7-8 nangang) men spydde aldrig, har inte haft nagra direkta begar, halsbranna eller andra "symptom" eller krampor. Var inte ens sarskilt trott, inte om man jamfor med manga andra iaf.... Jag var faktiskt forvanad over hur "ogravid" jag kande mig anda fram till 5:e manaden :)

Sa oroa dig inte!!! Magont ar vanligt och helt normalt, brosten svullnar och kan omma det ar ocksa helt normalt.

Jag haller alla tummar och tar :bump:
 
Sv: Missfall -risk

En sak till - jag var nojjig och sprang pa toaletten hela tiden de forsta tre manaderna. Med anledning, for jag har namligen blott hela 4 ggr hittills i min graviditet. I vecka 6, 7, 14 och 15. Men alla gangerna har det visat sig vara ok och inget att oroa sig for (hmmm latt att saga sa har efterat ;)). Jag ville bara saga det for att visa att aven om det skulle komma lite blod sa behover det inte betyda att allt ar over :)
 
Sv: Missfall -risk

När jag fick missfall i 12,5 vecka så tröstade läkaren mej med att ca 50% av alla graviditeter slutar i missfall. Oftast vet kvinnorna inte ens om att de fått missfallet, eftersom de inte vetat om att de varit gravida.
 
Sv: Missfall -risk

Grattis att det funkat nu !
Missfallsrisken är rätt stor, men om man gör VUL och sett hjärtat picka tror jag den minskar till ett par %. De flesta missfall får man för att hjärtat aldrig kommer igång.

Efter v 12 tror jag det är nere på nån % ? Efter vecka 12 menar jag då innan 12 FULLGÅGNA veckor, dvs 13+0.

Läste massa statistik för jag var så orolig :D Men det bäsra är att ta det lugnt, lyssna på kroppen, må BRA och inte oroa sig så mycket. Och även om olyckan är framme vet du ju nu att det GÅR och det brukar vara en tröst!!

lycka till, håller tummar!!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 803
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp