missat vaccinationen!

R

rabarber2

Hjälp! gråter just nu.. tror jag har missat 12 månaders gränsen på vaccinationen.. Köpte hästen i april och kollade igenom vaccinations intyget var 100 på att han skulle vaccineras igen i september!! Men nä han blev vaccinerad senast 04-07.. Måste man göra om grundvaccineringen nu? lr hur funkar det? Hade ju planerat att tävla til hösten men där gick det åt skogen :cry:

Ngn som vet hur det här fungerar?

Sv: missat vaccinationen!

Jag började grunda(hästinfluensan) min häst i December-04, andra sprutan fick han en månad senare som det stog på vaccinationsintyget, tredje sprutan skulle tas 5 månader senare(enligt vaccinations intyget) alltså då i Maj-05. Jag tog ut veterinären(noga med datumet så det inte skulle gå för långt) för att ge sista sprutan för grunden + för att jag ville påbörja grunden för botulismen. Veterinären kom och kollade i intyget och sa att hon tyckte det var för tidigt med sista influsensa sprutan så hon gav honom då bara botulismen. Så han fick alltså sin sista influensa spruta i mitten av juli samtidigt som sista botulismen, så då kunde dom sprutorna samköras till nästa år. Jag tycker det verkar underligt, men jag får lita på min veterinär. Hon kan nog sin sak, hoppas jag.

I samma veva(Dec-04) som jag skulle börja med grunden för influensan stog det i vaccinations intyget att han skulle ha stelkramps sprutan oxå(två år sen sista) då sa min veterinär att det var ändrat till vart tredje år.
Jag tycker du ska ringa din veterinär och fråga vad som ska göras. Då får du det vettigaste svaret.
MVH// Nikki

Ja, för att få tävla så måste du grunda om vaccinationen och du får inte tävla förrän tidigast 7 dagar efter 2.a sprutan, tyvärr.

Jag har missat några gånger och veterinären har då skrivit tillbaka datumet i intyget - vaccinet går ju inte ur kroppen på dagen.

okey.. men om jag börjar om med grunden... å vi säger att han får första sprutan imorn 22 aug, så ska han ha andra sprutan om 4 veckor, alltså 28 dagar vilket blir 19 september. och efter 7 dagar får jag tävla vilket blir 26 september...

alltså får jag tävla tidigast 26 september? Å sen ska han ha tredje vaccinationen fem månader senare alltså ngn gång i februari?

Har jag rätt nu?

AnnaKarinA skrev:
Välkommen till klubben, jag har grundat min 2 ggr nu... ;) :p

Tack jag är inte ensam :banana:

Känns ju nästan pinsamt å erkänna att man missat d.. suckar va klantig jag är...

peter_lundin skrev:
Kortaste tiden mellan första o andra är 21 dagar.
PL

ohh då kan jag me andra ord tävla tidigast 19:de september istället =) Ska nog ta å ringa veterinären imorn.. Har veterinärstationen 20 meter från stallet så dom brukar kunna ta en sväng om innan dom åker ut på ronden :smirk:

Suck jag blir galen!!
Min hästs vaccinationsintyg är helt flum...

Han fick två sprutor för stelkramp å influensa med 4 veckors mellanrum som 5 åring.
Sen dröjde det 13 månader å då fick han bara influensa. Alltså har han bara två stelkrampssprutor... Dessutom fick han samtidigt 1 botulismspruta.
13 månader senare fick han influensa och sin andra botulismspruta....

Han har alltså inte fått grundvaccinering i varken hästinfluensa, stelkramp eller botulism... Så nu måste jag göra om allting!!

För det räcker väl inte med två stelkrampssprutor? det konstiga e att efter den andra sprutan har veterinären skrivit att den tredje skulle ges inom ett år... men blev ju 1 månad för sent ändå...

Nu blir jag ju jättenärvös oxå! Tänk om min häst blir jättesjuk nu bara för att han inte har rätt vaccinering!

Blir galen! kommer bli ruinerad... Hur mkt kostar det att ta hem veterinären och vaccinera? Har som sagt var ingen resekostnad...

Inlusive reskostnad brukar pållarnas vaccinationer gå på ca 600:- per häst (influensa + stelkramp), och vår resekostnad brukar ligga på ca 200:-.

Mellan första och andra vaccinationen bör det gå minst 21 dagar, och mellan andra är regeln 1 år enligt veterinär, medan läkemedelsföretagen rekomenderar ca ett halvår i sina vaccinationsintyg... Enligt TR är det ett år, vilket är det som gäller om du vill tävla, men tror att det är tal om att ändra till varje halvår, fast det kanske bara är internationellt..? Någon annan vet nog bättre!

Verkar inte så.. Han köptes av förra ägarna 03 när han var fem, så antingen var han inte vaccinerad då eller så fick dom inte vaccinationsintyget...

Har iaf ringt veterinären nu å han tyckte jag skulle göra om alltihop... Så får hoppas på att plånboken inte blir tom efteråt... Men men d e dyrt å ha häst...

så då va första gjord. 880 kr gick d på allt som allt. 145 för stelkramp+influensa å 170 för botulism. å sen moms å sån skit som kostar pengar...

Mr_right skrev:
Inlusive reskostnad brukar pållarnas vaccinationer gå på ca 600:- per häst (influensa + stelkramp), och vår resekostnad brukar ligga på ca 200:-.
Jag betalade 540 kr. Bara en häst.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 551
Senast: Liten
·
Tävling Hade tyckt att det skulle vara jätteroligt att börja tävla dressyr lite smått på min kille i början på 2013. Planerat in grönt kort-prov...
Svar
11
· Visningar
3 145
Senast: MaRomer
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
K
Hästvård Har missat att vaccinera min häst och överskritit tiden ganska mycket, den var intevaccinerad för året då jag köpte den och nu har jag...
Svar
4
· Visningar
2 346
Senast: Katrinne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur