...Missad dräktighet??.............

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dressyrtinna
  • Startdatum Startdatum
D

dressyrtinna

Vårt sto ultraljudades på dygn 29 pga "upptagen" vet- då konst. det att hon inte var dräktig.

Hon skulle fölat i Juni, nu har hon blivit mkt stor och kalla oss tokiga men magen kan vid tillfälle röra sig?? :crazy:

När har ni sett rörelser på era ston- överväger själv ett blodprov för att kolla igen :(

Sv: ...Missad dräktighet??.............

Ni gjorde alltså inget senare ultraljud?
Själv gör jag alltid även på omkring 42 dagar, och sedan igen på 90 dagars dräktighet. Även om de är dräktiga på de första ultraljuden, kan det hända mycket fram till 90 dygn. Efter det brukar man kunna slappna av, lite. :smirk:
Om jag vore du skulle jag ta ut vet, och kolla. Skulle hon vara dräktig är ju det jättebra.
Men hästens mage kan ju röra på sig ändå, gör ju det även på valacker. Inte riktigt på samma sätt men ändå.
Sen borde ni ju känna fosterrörelser i så fall. De borde vid det laget vara lättare att upptäcka med handen, än att se på magen.
Lycka till!

Sorry, jag läste lite för snabbt. Så klart att ni inte gjorde något senare ultraljud om hon inte var dräktig. Jag tänkte nog mer på om ni försökt seminera/betäcka igen efter det?

....vi betäckte henne så sent så det hanns inte med en gång till pga att vet. inte hade tid att kolla henne på dag 16.
Jag har henne hos en bekant pga platsrist och har inte sett henne på snart 8 veckor.
Hon var mkt större nu och med tanke på hennes ålder, 18, och vinter så bör hon inte gå upp så enormt i vikt.
Jag kände med handen och då spratt det till precis som om det faktiskt skulle finnas ett föl i magen- men jag såg på ultraljudet att det fanns inget :confused:

Det som spratt till kan jämföras med spratten man själv får när man är gravid.... :p

Det kan vara så att man missade fostret på ultraljudet.
Har själv hört flera gånger om att vet missat foster.
I så tidigt skedde är fosterblåsan så liten så den kan gömma sig.

Vad gör man som stoägare då :(
Förbereder med ett leende eller :D

Man tycker att en vet. borde rek ett ultraljud vid osäkerhet eller :crazy:

Jag vet också ett fall där vet. missade fostret på ultraljudet, att stot var dräcktigt framkom när hon lånades ut på foder och vid ett par tilfällen fick kolik...så kom vet. ut och då blev det konstaterat att de var föl på G.

... :smirk: - tänk om... :banana:

Givetvis ska vi kolla henne.....blev mest nyfiken på om det fanns fler som råkat ut för samma sak... :crazy:

Man kliar sig i ögonen både en o två gånger vill jag lova när magen helt plötsligt gungar till :bump:

Fortsättning följer :D

Vad spännande, det finns ett antal fall dä sådant ju har hänt...
Hör av dig när du kollat henne, så vi får reda på lite mera...

Jag sitter nog i samma båt som du.. mitt sto kollades dag 16 och då sa vet att dte inte var någe föl i magen. Men nu 6 månader senare börjar hon bli rund om magen dessutom har hon börjat fått lite mjölk!
Så nu i slutet av mars skall jag ta ett blodprov så får vi se..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar