Missa inte: Hästmannen – sista striden på SVT2

Inte ett öga var torrt efter filmen!:cry:

Fegt av länsstyrelsen att inte medverka! Undra om de tyckte det var bättre att de nya ägarna slaktade hästarna?:confused:
 
jag blir så trött, om man inte ens kan följa minimum standard på sin djurhållning så ska man inga djur ha helt enkelt. Sen kan jag förstå att människor fashineras av honom som ett riktigt "original" men det ger honom inte rätten att bryta regler och lagar som alla andra måste följa för djurens bästa.
Undrar om folk skulle tycka att det vore lika ok om deras rika granne hade samma hästhållning?:cautious:
 
Har du sett korten på hur hästarna såg ut?
Tänk efter, höet som kördes in var brunt, de gick fortfarande på taggtråd och inte ett enda filmklipp från vinteruppstallningen. Kolla korten så kan du nog torka tårarna.
Spiltorna var helt utan strö och hästarna inkletade i skit på de bilder jag fick från länsstyrelsen.
 
Alltså "domen" med att han inte får vara närmare än 4 meter från hästar? På riktigt, finns det sånna lagar? Patetiskt isåfall:crazy:
 
Bilderna finns på annat forum.
Den delen av det hela är för mig obegriplig. Han har ju inte misshandlat hästarna utan bara inte klarat av att sköta dem på rätt sätt. Självklart borde han få umgås och träna andras hästar så mycket han vill och orkar med.
 
Det är lätt att klaga på hur hans hästar hade det. Men de var i bra hull och jag tror inte att de led. Sen åtgärdades spilor och strö fanns när han hade fått reda på det. Hjälp var det som behöves. Och det fanns hjälp. Men det blev väll en princip sak. Det finns ställen som djurskyddet varit närmre 20 ggr de blir anmälda o anmälda igen o igen hästar självdör men inget görs. -Vi är inte lika för lagen som Stig-Anders sa.
 
Det är lätt att klaga på hur hans hästar hade det. Men de var i bra hull och jag tror inte att de led. Sen åtgärdades spilor och strö fanns när han hade fått reda på det. Hjälp var det som behöves. Och det fanns hjälp. Men det blev väll en princip sak. Det finns ställen som djurskyddet varit närmre 20 ggr de blir anmälda o anmälda igen o igen hästar självdör men inget görs. -Vi är inte lika för lagen som Stig-Anders sa.
Jag bara undrar, om man skriver ett sånt här inlägg, har du läst rapporterna och sett fotona från länsstyrelsen eller har du bara sett den vinklade dokumentären?Har du verkligen tagit del av fakta innan du bestämmer din åsikt?O_o:meh:
 
Det är lätt att klaga på hur hans hästar hade det. Men de var i bra hull och jag tror inte att de led. Sen åtgärdades spilor och strö fanns när han hade fått reda på det. Hjälp var det som behöves. Och det fanns hjälp. Men det blev väll en princip sak. Det finns ställen som djurskyddet varit närmre 20 ggr de blir anmälda o anmälda igen o igen hästar självdör men inget görs. -Vi är inte lika för lagen som Stig-Anders sa.

Ge mig ett enda fall där det varit anmälan sådär 20 ggr- inget görs och hästar självdör- ett enda fall......:meh:

Och nej, på vintern såg inte spiltorna riktigt så ut som de gjorde på filmen-av tristess åt de väl upp halmen de nådde, sket och pissade på resten så det blev surt och sunkigt- dessutom SÅ KOM DE INTE UT.:arghh:
 
Det är lätt att klaga på hur hans hästar hade det. Men de var i bra hull och jag tror inte att de led. Sen åtgärdades spilor och strö fanns när han hade fått reda på det. Hjälp var det som behöves. Och det fanns hjälp. Men det blev väll en princip sak. Det finns ställen som djurskyddet varit närmre 20 ggr de blir anmälda o anmälda igen o igen hästar självdör men inget görs. -Vi är inte lika för lagen som Stig-Anders sa.


Han hade fått påpekande om strö 3 år i rad. Hur svårt är det att fixa strö åt sina hästar? Ska det behöva ta 3 år? Nu lovade han att det skulle finnas strö...igen. 4:e gången gillt?
 
Oavsett var man står i frågan här kan man ändå bli rörd av filmen.

Jag har själv sett hästarna och träffat mannen. Hela dokumentären är vinklad i att han har blivit ett offer för myndigheterna. Han tjänar både pengar och får gratis publicitet på allt det här. Det finns fler människor i sverige som sköter sina djur lika illa och som också får djuren omhändertagna pga av att dom inte ger djuren en dräglig tillvaro, dessa människor skrivs det inga böcker om, inga insamlingar görs och inga pengar och publicitet får dom..varför? Jo för dom är bara helt vanliga människor och inga "original". Sverige i ett nötskal :meh:
 
Det finns en tråd på facebook där folk ojar sig över myndighetsmissbruk, jag skulle vilja posta lite fakta i den tråden, nån som har någon länk till fakta, bilder osv?

Finns flera..och jag är onödigt imponerad över folks okunnighet :angel:
Tex som att länsstyrelsen och inspektörer bedriver häxjakt och djurägare gör absolut inget fel, utan de är bara där för att förstöra människors liv.
Såg någon så urbota dum kommentar om att djurskyddet/inspektörerna ska vara för människans skull/hjälp..Seriöst..Ja då förstår jag varför djur vanvårdas om folk förväntar sig att samhället ska betala för deras rätt att ha djur. Vet inte, ska man skratta eller gråta, är folk så korkade att tro så?

Sen undrar jag också lite..Vad har folk för lägsta nivå på sin hästhållning om man anser att hans skötsel av hästarna inte var något fel på? Skrämmande..

Hade varit rättvist för övrigt om inblandade på länsstyrelsen, eller de som tagit besluten också fick komma med sin syn på saken..öppet informera liksom hur deras arbete ser ut, varför man gör som man gör.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peter Gerdehag berättar om Hästmannen – sista striden, filmen som har fått svenska folket att diskutera djurskydd och...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stig-Anders Svensson blev känd som Hästmannen i samband med en film om hans liv tillsammans med tre ardennerhästar 2006. Nu kommer en ny...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 988
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp