Mirtazapin panik

cottagecheeseface

Trådstartare
Kom precis hem från läkaren med nya sömnpiller, Mirtazapin. Läste på om dem och såg att ökad aptit och ökad vikt är en vanlig biverkning. Flera personer har upplevt ökat sötsug eller tom hetsätning, 10-20kg viktökning var inte heller ovanligt.

Jag får självklart panik, varför har läkaren gett mig dem här pillrerna, vad försöker han med egentligen? Kommer inte äta dessa, ska ta mig mod och ringa min psykolog och be honom fixa mig en ny tid med läkaren.

Har ni någon erfarenhet av Mirtazapin, vad hände, gick du upp i vikt, fungerade dem?

Sv: Mirtazapin panik

Kom precis hem från läkaren med nya sömnpiller, Mirtazapin. Läste på om dem och såg att ökad aptit och ökad vikt är en vanlig biverkning. Flera personer har upplevt ökat sötsug eller tom hetsätning, 10-20kg viktökning var inte heller ovanligt.

Jag får självklart panik, varför har läkaren gett mig dem här pillrerna, vad försöker han med egentligen? Kommer inte äta dessa, ska ta mig mod och ringa min psykolog och be honom fixa mig en ny tid med läkaren.

Har ni någon erfarenhet av Mirtazapin, vad hände, gick du upp i vikt, fungerade dem?

För att du ska få sova?

För mig var Mirtazapin rent gift. Gick upp ca 20kg (en del var vätska, mina knogar syndes inte pga vätskan) trots att jag läst om viktökningen och tränade 2ggr/dag minst 5 dagar i veckan + åt bra kost, hade ingen ökad aptit utan åt som jag alltid gjort. Inte nog med det så blev mitt humör hemskt, mådde jag dåligt innan så var det ingenting mot vad jag gjorde med dem.. :crazy: Min sambo säger nu i efterhand att jag var ungefär som tjejen i exorcisten under tiden jag gick på dem.. :angel: Det enda positiva för mig var att jag kunde sova, men det finns det fler mediciner som kan få en att göra.

Men med det betyder det inte att det blir så för alla men det är min egna upplevelse av dem. Sedan vet jag dock att det är väldigt vanligt med viktuppgång hur man än äter/rör sig.

jag fick mirtazapin utskrivet då jag inte var helt nöjd med sertralin. Sov typ 2 h/natt och var hyperaktiv, jag menar, klockan är 03.00, varför inte skura badrummet från golv till tak? Då blir jag klar lagom till tåget till skolan går... ;)

Så jag fick mirtazapin för att kunna sova. Visst sov jag, men vågade inte äta dem mer än någon vecka då jag sov dubbelt så mycket som en normal människa och åt all tid jag inte sov, för att hålla mig vaken. Blev jättearg av att äta dem också såatte... fick ringa doktorn där och säga "nej jag kan inte fortsätta pga... " så fick jag annat utskrivet.

Andra har fungerat bra på dem. Testa utifrån doktorns order och se hur de fungerar för dig. Doktorer skriver inte ut medicin med biverkningarna viktuppgång av illvilja, utan för deras expertis säger att tabletterna kan hjälpa dig.

Ja det förstod jag... Med tanke på min matproblematik som läkaren vet om tycker jag dock att det var konstigt att jag fick just dem. Jag har redan problem med hetsätning och behöver ingen mer aptit, jag har så det räcker och blir över.
Förstår att han inte skrev ut dem för att vara dum, men kan inte låta bli att tänka att han vill (pga anorexi) att min aptit ska öka. Tycker det var konstigt gjort att honom att inte berätta för mig att viktökning är en vanlig bieffekt.

Tack för input! Verkar som att de flesta har samma erfarenheter som er, med viktökning, zombie känslor eller ostabila känslor. Jag har även borderline och en biverkning är svajjande känslor fram och tillbaka, känns inte heller särskilt genomtänkt, men för min del kanske känslorna stabiliseras istället..
Jag har både svårt att somna in och att sova hela natten. Har även ångest så jag förstår att jag fått en antidepp. Vet inte om jag vågar prova ens, klarar inte ens av tanken att jag kanske går upp av dem, eller att bli konstant hungrig eller hetsäta. Blir ännu mer orolig när man får höra att man kan öka i vikt även fast man varken äter mer eller tränar mindre.

Har du någon i din närhet som kan hålla ett öga på dig? Tycker ändå du ska prova, jag gick knappt upp i vikt alls under den korta tid jag åt dem. bara för att det är en biverkning betyder det inte att alla garanterat lägger på sig enormt mycket. Har även jag svårt för att acceptera när kroppen växer på bredden,så till den milda grad att jag ville byta ppiller till något man inte blev "tjock" av. men för ditt välbefinnande kanske det vore bra att prova dessa en period? Hellre utsövd med ork att tackla vardagen, än omedicinerad och sömnlös. Vätske-kilon brukar man tappa fort efter avslutad behandling också.

Alltså du går ju inte magiskt upp i fettvikt av att ta tabletterna :) Du går upp om du faller för frestelserna att äta. Så det kräver lite mer pli på sig själv än vanligt, eller ganska mycket. Kalori in och ut gäller fortfarande. Nu räknar jag alltså viktuppgång i fett och inte vatten, vatten kan man möjligtvis bli av med genom att gå på en lchf diet, man får se över sin kost och anpassa sig helt enkelt.
Äter själv mirtazapin och periodisk fasta har hjälpt mig emellanåt att ta mig ur de perioder jag hetsätit. Blir mindre hungrig då. Har inte märkt att jag samlat på mig vatten men min kost innehåller inte mycket kolhydrater heller så kan vara det.
Tycker annars att det är en bra antidepp men man får ge det lite tid precis som med alla andra.

Det är ju just det att jag har inte pli på mig själv nu, så att med ökat sug kommer jag äta ännu mer än vad jag gör idag, hur stora mina hetsätningar kommer bli vill jag inte ens tänka på. Se över min kost är lite farligt för mig, kämpar för att äta frukost, lunch och middag och då blir det var det blir helt enkelt. Hellre att jag äter väldigt smalt/onyttigt än ingenting alls. Att följa diet för mig är livsfarligt.
Jag vet 3 personer som alla har gått upp av medicinen, även fast personerna haft en nyttig kost och tränat (i ett fall tom mer än innan).

Cherarriduracell: jag bor med min pojkvän, men han är tyvärr en liten gottegris som gärna hakar på mig när jag hetsar för då får han ju också gott.. Jag vill ju att det ska fungera, men skräcken för viktuppgång är liksom större. Även om jag mår bättre av att få sömn kommer jag samtidigt må så mycket sämre om jag går upp i vikt, så de två tar ju ut varandra.

Några vätske kilon eller att jag kan gå ner efter avslutad behandling är inte aktuellt, jag måste vara smal nu och hela tiden. Sen om det är vätska eller fett spelar mer eller mindre ingen roll, siffrorna på vågen får inte gå upp.

Det är ännu inte forksat på hur man går upp i vikt av denna medicin, självklart pga påföljd av ökat ätande, men alla har ju som sagt inte ätit mer. Man tror att sköldkörteln blir påverkad och att då även metabolismen som blir sänkt. Så det är ju inte säkert att man stannar på sin normala vikt bara för att man äter och tränar som man brukar, tyvärr.
Såg också nu att förstoppning är en vanligt biverkning, yippie. Det har man ju inte tillräkligt av :(

Tack för input! Verkar som att de flesta har samma erfarenheter som er, med viktökning, zombie känslor eller ostabila känslor. Jag har även borderline och en biverkning är svajjande känslor fram och tillbaka, känns inte heller särskilt genomtänkt, men för min del kanske känslorna stabiliseras istället..
Jag har både svårt att somna in och att sova hela natten. Har även ångest så jag förstår att jag fått en antidepp. Vet inte om jag vågar prova ens, klarar inte ens av tanken att jag kanske går upp av dem, eller att bli konstant hungrig eller hetsäta. Blir ännu mer orolig när man får höra att man kan öka i vikt även fast man varken äter mer eller tränar mindre.

Jag har bara gott att säga om Mitazapin. Jag har ätit den i 7 år och har inga planer på att sluta. Jag fick den för depression och sömnproblem. Visst kommer du få lite ökad aptit, men du kommer inte automatiskt gå upp i vikt av tabletterna utan det är att du isåfall äter mer av aptiten. Lär dig kontrollera det så kommer du hålla dig på samma vikt. Mirtazapin har haft väldigt få biverkningar på mig, enda var att jag blev sömnig på dagen första veckorna men det går över. Sen får man ofta mindre biverkningar på mirta om du har en högre dos. ju lägre dos desto mer aptit och sömnighet.

Tycker du ska ge mirta en chans på ett par veckor!

Men herregud! ALLA får inte ALLA biverkningar. En del får inga alls. Det enda man kan göra är att prova, alla kroppar reagerar lite olika. Jag har tex gått ner i vikt på sånt man oftast går upp av eftersom jag mådde ständigt illa.

Det är ännu inte forksat på hur man går upp i vikt av denna medicin, självklart pga påföljd av ökat ätande, men alla har ju som sagt inte ätit mer. Man tror att sköldkörteln blir påverkad och att då även metabolismen som blir sänkt. Så det är ju inte säkert att man stannar på sin normala vikt bara för att man äter och tränar som man brukar, tyvärr.
Såg också nu att förstoppning är en vanligt biverkning, yippie. Det har man ju inte tillräkligt av :(

förstoppning har jag inte märkt ett skvatt av, snarare tvärtom isåfall...

Nej jag förstår faktiskt det. Jag har heller inte sagt att jag kommer att få alla biverkningar eller några alls.
Kroppar reagerar olika ja, det är därför jag frågar här vad det finns för olika erfarenheter.

_FiA_: Vad bra att det har fungerat för dig! Vilken dos äter du? Jag har fått den lägsta, alltså 15mg, kan man dubbla den själv tro (för att undvika bieffekterna)? Visst räcker dem inte lika länge men jag får väl ta det när det kommer sådanafall.
Problemet är ju just att jag KAN inte kontrollera mitt ätande. Att "lära" mig det hur som helst samtidigt som jag börjar med medicinen känns ganska omöjligt.
Det är lite därför jag känner att läkaren gav mig "fel" medicin, eftersom han vet om min ätstörning och (förhoppningsvis) vet om biverkningarna till pillerna. Det går inte ihop..

dubbla inte på egen hand, är ganska säker på att du har 15 mg utskrivet som ingångsdos och att ni i samråd kommer öka efterhand. Börjar du med en hög dos direkt kommer du mest troligt faktiskt känna av de biverkningar man FÅR i början av psykofarmaka, ännu mer. Mina fem cent, mixtra inte med receptbelagd medicin utan att ha bollat med läkare först!

Men grejen med den här typen av trådar är ju att det inte säger nånting just eftersom det är individuellt. Säkrast är ändå att titta på de biverkningar som finns beskriva så får du ett hum om vad som kan hända. Att få massa random storys riskerar ju bara att skrämma upp i onödan.

Nej jag förstår faktiskt det. Jag har heller inte sagt att jag kommer att få alla biverkningar eller några alls.
Kroppar reagerar olika ja, det är därför jag frågar här vad det finns för olika erfarenheter.

_FiA_: Vad bra att det har fungerat för dig! Vilken dos äter du? Jag har fått den lägsta, alltså 15mg, kan man dubbla den själv tro (för att undvika bieffekterna)? Visst räcker dem inte lika länge men jag får väl ta det när det kommer sådanafall.
Problemet är ju just att jag KAN inte kontrollera mitt ätande. Att "lära" mig det hur som helst samtidigt som jag börjar med medicinen känns ganska omöjligt.
Det är lite därför jag känner att läkaren gav mig "fel" medicin, eftersom han vet om min ätstörning och (förhoppningsvis) vet om biverkningarna till pillerna. Det går inte ihop..

jag förstår att du tycker det känns skrämmande om du har problem med hetsätning. men alla får ju inte alla bliverkningar.. men sannorlikt är att du kommer få ökad aptit. Mirta verkar på nordranelinet i hjärnan. detta styr hunger och sömn. Alltså blir man tröttare och hungrigare.
Dessa biverkningar är värst i början och ger sig något efter ett par veckor. Aptit höjningen kommer mest någon timme efter du tagit tabletten så det är då du får försöka hålla dig i skinnet. om du vet med dig att du kommer ha svårt att hålla dig från mat, så kan du ta tabletten så sent som möjligt innan du sover.

15 mg är lägsta dosen men det är också den du måste börja med (eller till och med en halv tablett), eftersom annars kan du få värre biverkningar . det är först efter ett par veckor du kan öka dosen till dubbel. 30 mg märkte jag att aptiten minskade och jag blev piggare.

Har haft dom själv mot sömnen en gång. Somnade bra på dom. Gick inte upp i vikt.
Men sen satte en läkare ut dom eftersom jag har bulimi och inte behöver triggas ytterligare av sötsuget man kunde få.

En gammal vän till mig som har anorexia har ätit dom i flera år nu, mot både sin depression och för att gå upp i vikt.
Hon har fortfarande ett bmi på 14..

Så du behöver nog inte oroa dig.
Testa, du lär märka om något i ditt beteende ändras.

Så klokt av dig att du försöker kolla själv och inte bara knaprar i dig utan någon vidare tanke. Din läkare borde tagit upp biverkningarna med dig och motiverat varför han tycker du ska testa och även diskuterat hur länge du ska gå tillväga om biverkningar uppstår. Jag skulle testat en tid och om det inte fungerar som tänkt diskutera med läkaren och ta upp vad du läst dig till.

Jag sällar mig till skaran som haft hemska upplevelser av Mirtazapin. Jag är fortfarande arg på min läkare som trots mina protester bestämt hävdade att jag skulle ge tabletterna en chans. Jag har en ätstörningsproblematik, den var värre vid det tillfället och hetsätning var en stor del av min vardag. Jag var LIVRÄDD för att gå upp i vikt (det är jag förvisso fortfarande) och började gråta när jag läste om alla biverkningarna. På grund av den pressande läkaren så testade jag ändå, fast jag stod bara ut en vecka eller två, så egentligen är det ju för kort tid för en riktig utvärdering. Men.. det var så hemskt! Allt blev tungt, jag rörde mig långsamt, det var ansträngande att ens sitta och skriva vid datorn. Jag svullnade upp, som man tex. kan göra innan mens och det var en pina. När jag väl gav upp och slutade så kändes det som att jag faktiskt kände när medicinen började gå ur kroppen, och successivt kände jag mig lätt som en fjäder. Det låter skitfjantigt, men det kändes som att jag började leva igen efter att ha varit i en dvala.

(Jag är medveten om att första tiden man äter ett nytt läkemedel kan vara speciell, jag har testat flertalet olika sorters antidepp, men har aldrig upplevt något så fruktansvärt som detta, även om de andra inte varit en dans på rosor i början de heller.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka