Mirakelkur som läker sår?

Bison

Trådstartare
För två veckor sen fick hästen ett sår. Sitter fram mitt på skenbenet, inte stort eller djupt men det läkrr långsamt. Fullblodstyp så självklart är det svulllet o han är halt. Finns det ngt jag kan smörja eller tvätta med som påskyndar läkningen?? Vet har varit ute så inget tjat om det :)

Sv: Mirakelkur som läker sår?

detta fula skärsåret som min ponny fick i ansiktet läkte så snabbt att det var täckt med ny frisk hud efter en knapp vecka inom två veckor hade det börjat växa päls där och det fanns inte nåt ärr. kan tillägga att en del tyckte att det behövde sys, annars skulle det läka fult och ta lång tid.

http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/dyr/DSC00060.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/dyr/DSC00059-1.jpg

gjorde inget med såret annat än att hålla rent, det var tack vara homeopatmedlet calendula d30 som det läkte så otroligt bra. hade en katt med ett extremt fult stort och inflammerat sår som luktade död när katten kom (halsband som skurit in i huden) och det var samma där, efter två veckor med calendula var det helt läkt och ny päls hade vuxit ut!

det kallar jag mirakelmedel :bow:

Säger bara en sak - ProCell. Rent magiskt. Jag blir lika förvånad varje gång vilken häftig effekt det har. På alla möjliga sår, både 'vanliga' sår, eller som när fblstoet fick de fula brännsåren av elrepet, eller nör fblval brände sönder mulen i solen, något som annars inte läkte helt förrän till hösten trots nosskydd och salvor. 3 dagar med procell och det syntes inte ett spår av det. Så, det är det absolut första jag provar, och hitills *ta i trä* har det haft närmast mirakulös effekt på allt jag provat det på.

(Och avdelningen off topic kuriosa så nu sist provade jag procell på mitt munsår, som inte ens apotekets salvor hjälper. 3 dagar senare - läkt.)

Var hittar jag det?
Vill ha ngt så snabbt det bara går, både jag o häst är less...

Med tanke på var du bor, kan vara värt att höra om ATG-kliniken säljer deen. Vet inte hur det är med just den, men ofta säljer ju kliniker annars lite 'salvor och tillskott', receptfria alltså. Om de gör det och isf vad de säljer varierar ju, men om du inte hittar den kan det vara värt att fråga.

Har ni någon Granngården i närheten skulle kolla där först, de har det i sitt sortiment och då bör alla butiker ha det. Här har både granngården och lilla lokala ridsportsbutiken, lyxigt värre.

idag har vi letat precis överallt. I Mantorp, Skänninge, Motala, Linköping o nada! Granngården i Motala kunde ta hem men det skulle ta tid. Inte en endaste butik hade den :(
Men jag ringde VDn så han lovade att skicka en tub.

Centaur > Ska gå dit bums o se :)

Jag håller med Alexandra, vi använde ProCell i stallet jag jobbade i, överlägset bästa sårsalvan! Läker det mesta på nolltid:)

Äsch då vad bökigt, men snällt de skickar den tub även om du ju inte får den innan helgen då.

Apoteket har tyvärr inte procell, om det var det apoteksdelen handlade om =/

Honung ! läkande, bakteriedödande, uppmjukande och snällt mot slemhinnor.

Honung används flitigt på de flesta djurkliniker i USA och är ett riktigt mirakelmedel.

Honung vid behandling av sår
Att behandla sår med honung blev omodernt i och med utvecklingen av antibiotika. Idag, då man får mer och mer problem med antibiotikaresistenta bakterier, går honungsterapin mot sin renässans.
Både laboratorieundersökningar och kliniska studier har bevisat att honung uppvisar ett brett antibakteriellt spektrum. Dessutom har den ingen ogynnsam inverkan på den skadade vävnaden. Förutom sin antibakteriella verkan understödjer honungen en snabb rengöring av såret, så att obehagliga lukter försvinner. Den fuktiga miljö som honungen ger upphov till påskyndar dessutom läkningsprocessen. Dessa infektionshämmande egenskaper reducerar även smärtor, svullnader och varbildning. Med honung läker sår dessutom med mindre ärrbildning som följd.

Procell använde jag på min häst sår, och tack vara den så började såret läka!

Sv: Honung

Honung fungerar jättebra för sårläkning. Jag har använt det på öppna sår på häst och torrsprickor på mig själv. Dock smälter honungen vid kroppstemperatur och rinner lite(även om man använder ett tunt lager), så det funkar bättre på sår man lägger om än sår som inte bandageras. Pro-cell fungerar bra på båda, men sitter framförallt kvar bättre på sår som inte bandageras. Om det är leveranstid på pro-cellsalvan, börja med honung! Lycka till!

kl
Idag kom procell salvan. Hoppas verk
ligen den fungerar. Ger den veckan ut sen blir det kliniken eftersom pålle fortfarande är halt.

När en av mina hade ett fult sår på benet som inte ville läka fick jag tips om att använda zinkbandage. Funkade kanon, men då måste ju såret sitta så att det går att linda.

Jag köpte en sån där zinklinda och så använde jag bara så mkt att det täckte såret ordentligt och hade vetflex över så räckte zinklindan länge. Och såret började läka nästan direkt.

jag kan verkligen rekomendera MSM salvan stallets tävlings häst fick ett sår på kotanpå eftermiddagen jag smörjde på en ordentlig klick MSM salva å dagen efter va det läkt!!!!! samma på ett sto som hade fått ett ligg/skrap sår på höftbenet smörjde på en klick å nästa dag va det läkt!!!!! det bästa jag haft iaf!!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 530
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025