Minutrarna innan start...

Mystofflan

Trådstartare
...hur rider ni då?
Dvs när det är start inifrån tävlingsbanan. Man kliver över "tröskeln", in på tävlingsbanan och har de där evighetsminutrarna för sig själv innan domaren blåser till start...blackout!
Trots otaliga försök till en planering så funkar det inte. Tävlar på LB/LA-nivå.
Mycket enklare från en collektingring och inridning utifrån. Då blir det liksom inget "avbrott" i framridningen.
Det är ju inte helt ovanligt att man dessutom fått stå utanför "tröskeln" och vänta på sin tur också...

...hur rider ni då?
Dvs när det är start inifrån tävlingsbanan. Man kliver över "tröskeln", in på tävlingsbanan och har de där evighetsminutrarna för sig själv innan domaren blåser till start...blackout!
Trots otaliga försök till en planering så funkar det inte. Tävlar på LB/LA-nivå.
Mycket enklare från en collektingring och inridning utifrån. Då blir det liksom inget "avbrott" i framridningen.
Det är ju inte helt ovanligt att man dessutom fått stå utanför "tröskeln" och vänta på sin tur också...
Jag
...hur rider ni då?
Jag vill ha så mycket tid på mig där inne som det bara går så att min häst fått kolla runt ordentligt innan start. Jag rider runt i trav och galopp, lägger några volter, och vänder upp mot domaren.

...hur rider ni då?

Jag brukar rida runt banan, är det "läskigt" domarpodie lägger jag en åttvolt framför så ponny får se det ordentligt. Brukar lägga in några fattningar också eftersom det håller honom framme för hjälperna bra. Jag är väldigt noga också att inte vända rätt upp eller lägga volter i hörnen vid A för att inte riskera att dra på mig felridning för start innan startsignal. Har funkat bra för oss tidigare, så jag hoppas det gör det fortfarande :p

Min häst kan tappa framåtbjudnngen rejält när vi kommer in sådär på banan så jag försöker hålla honom alert, även om jag får vänta utanför att vi inte står still o hänger utan att han aktivt skrittar/travar. (om det går). Rider inte heller fram sålänge att vi får tid över att dega utan hellre att vi är lite "sena" och håller igång motorn.
Jag brukar sedan trava in, rejält framåt, passar på att gå på honom litegrann om han är tveksam och ofta har jag en uppfattnng om vart han kommer tveka, vilket ibland är fel ;). Brukarbörja rida där jag tror han är coolast och lägga en stor volt eller serpentin som jag tänjer mot det läskiga tex läktaren/domaren. Pratar mycket med honom o berömmer när han kopplar av och går fram.
Eftersom han är åt det sega hållet så jobbar jag med att han ska svara fram, ökningar, övergångar uppåt, alerta bakben etc Att han ska lyssna på mig hela tiden inte börja fokusera på annat.
Eftersom han är som han är gillar jag tävlingar där man har en framridning precis bredvid tävlingsbanan, så man är på samma ridbana/ridhus, avskyr när framridnngen är utomhus och så ska man in i ett mörkt ridhus med helt annat material...

Tävlar oftast stingsligare hästar så jag brukar tycka det är himla skönt när man får ett tag på sig på banan. Travar först ett varv runt hela banan, och de ställen hästen reagerar vid brukar jag lägga volter och bryta av till skritt, så hästen dels får titta en extra gång på det läskiga, men ser samtidigt till att aktivera hästen extra vid de ställena så att den också får tänka på annat.

Men har man en lugnar häst tycker jag om att finslipa framridning lite, dvs trava och göra lite ökningar på olika linjer, släppa efter och låta formen bli lägre, och sedan korta upp igen när det börjar närma sig. Gör aldrig något avancerat, utan stämmer bara av med hästen.

Oj, det varierar otroligt beroende på häst, en del skrittar jag upp på medellinjen direkt samt låter dem i lgn och ro titta på domarbord och annat läskigt. Eller travar och rider lätt, sänker formen lite.
Andra behöver mer kvickas upp, övergångar och tempoväxlingar, få igång motorn. Kanske lägga in någon programdel, för att känna av läget inne på banan.
Jag anpassar helt enkelt efter häst men även efter hur framridningen har kännts. Gemensamt är dock att jag så gott som alltid börjar med att rida upp på medellinjen direkt när jag kommer in, då har hästen sett allt från den vinkeln en gång. Är mycket försiktig med att göra någon typ av volt nere vid start-kortsidan efter startsignal då jag fått felridning för att ha lagt en stooooor volt där en gång. Domaren tyckte det kunde tolkas som en uppridning.

Jag galopperar gärna, dels för att det brukar vara bästa sättet att få hästarna avspända och dels för att jag då hinner med att passera allt läbbigt fler gånger! Jag lägger också volter mot domarpodiet så de har sett det rakt framifrån innan vi vänder upp (under förutsättning att man rider inne på banan då). Hinner jag gör jag lite tempoväxlingar och halvhalter för att se att jag har hästen helt framme för hjälperna.

Evighetsminuter?? Jag försöker bara hinna runt hela banan en gång i varje varv så jag märker om där är något han tittar på. Nu senast hann vi bara precis ner till domarbordet och sedan fick vi startsignal. Efter det vågar jag inte göra mer än ta mig över i rätt varv och starta :p

Skulle det vara att man får extra tid lägger jag mig oftast på en stor volt nere vid domaren i lite lägre form eftersom min häst gärna kryper upp mer och mer genom hela programmet.

Evighetsminuter?? Jag försöker bara hinna runt hela banan en gång i varje varv så jag märker om där är något han tittar på. Nu senast hann vi bara precis ner till domarbordet och sedan fick vi startsignal. Efter det vågar jag inte göra mer än ta mig över i rätt varv och starta :p

Skulle det vara att man får extra tid lägger jag mig oftast på en stor volt nere vid domaren i lite lägre form eftersom min häst gärna kryper upp mer och mer genom hela programmet.
Nä där håller jag med, oftast känns ju tiden alldeles för kort:angel:

Jag larvar omkring lite i skritt och trav, ser till att passera de ställen jag kan förutse att hästen har synpunkter på: dekorationer, vattenpölar, domarvagn. Om hästen reagerar, ser jag till att passera mer än en gång.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka