bitta

Trådstartare
Det är ju alltid lite vanskligt att fundera över språkliga frågor, men hur kom det sig att minutrar verkar sprida sig som en löpeld?
 
Hur använder man ordet minutrar korrekt i en mening? Om 5 minutrar ska jag gå på jobbet. Du har bara 5 minutrar på dig. Hon kommer om 5 minutrar. På 1 timme går det 60 minutrar???:confused:??? Man säger väl ändå minuter?
 
Det är ett ganska vanligt 'fel' vi vill göra, att lägga till en pluraländelse på ord som egentligen inte har det. Vi lär oss grammatiska strukturer VÄLDIGT tidigt och de är svåra att bortse från (jmfr tex barn som säger skära, skärade, skärat istället för skära, skar, skurit).

Sen tycker jag att det är ett otyg, men ....
 
Är det verkligen så vanligt? Har aldrig i mitt liv sett/hört det och då är ändå diverse felböjningar väldigt vanligt i min umgängeskrets. Kan tänka mig att en minut - flera minutrar känns som en ganska rimlig böjning om man inte känner till den korrekta.
 
Har bara hört det när jag beställer mat av icke svenskspråkiga/inte har svenska som modersmål. Typ pizza klart om 10-15 minutrar.
 
Det är ett ganska vanligt 'fel' vi vill göra, att lägga till en pluraländelse på ord som egentligen inte har det. Vi lär oss grammatiska strukturer VÄLDIGT tidigt och de är svåra att bortse från (jmfr tex barn som säger skära, skärade, skärat istället för skära, skar, skurit).

Sen tycker jag att det är ett otyg, men ....
Min son sa "feste" när han var liten istället för fes. Jag tycker det låter lite gulligt så ordet blev kvar.
 
Som skåning är jag upvuxen med dammsugat, och har sagt det själv fram till för 13-14 år sedan när jag fick påpekat för mig att "det heter faktiskt inte dammsugat, det heter dammsugit". Minnutrar är jag nog skyldig till också ibland, har inte tänkt på att det faktiskt är fel, använder det i skriftspråk, sällan i talspråk. Det är inget jättevanligt förekommande ord dock, men det har hänt några gånger vet jag.
 
Har aldrig sett det i skriven text men hört.

Ge det några minutrar typ men mest vanligt är minuter. Jag själv har aldrig använt det :)
 
Dammsugat säger jag också, men min kompis sägen dammsugen om dammsugaren...
De gör hennes mamma också, 70+ Jag tycker att det låter gulligt!

* Jenny *
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 269
Senast: Otherside
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig...
Svar
19
· Visningar
890
Senast: finapina
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp