Minsta mått på körbana

Anna_

Trådstartare
Vad är de minsta måtten på körbana där ni kan tänka er att träna? Ni som kör i ridhus, vad brukar det vara för storlek på dem? Vad prioriterar ni mest - längre eller bredare bana?

Om ni håller eller deltar i träningar, vad brukar det vara för mått på de banorna? Skulle det gå att hålla vettiga träningar i ett 20*40-ridhus?

Sv: Minsta mått på körbana

Jag tränar varje vecka på en bana som är ca 20*40 m. Den känns lite för liten, och jag kör ändå "bara" C-ponny. Med stor häst skulle jag definitivt vilja ha mer utrymme. Man blir så mycket längre och större med vagn än om man rider, och tar onekligen mer plats :smirk: Bredare behöver den kanske inte vara, men åtminstone längre så det inte bara är hörn överallt :p

Jo det blir ju många svängar... Jag har kört en del inne med min shettis och det funkar bra, men med den stora har jag inte provat än.

Men det är ju många som skriver om att de tränar i ridhus! Vad är det för storlek på de banorna och hur stora är hästarna?

Vad tror ni om 30*50 då, ungefär så stor kommer våran utebana bli. Kan man ordna träningar på en sån?

Jag tycker nog 20x40 skulle funka, mer plats är väl önskvärt med bättre än ingenting! Det ridhuset jag har tränat i är 25x80, men då kör man oftast inte på fulla längden, eller i alla fall inte så det behövs. Jag har hellre en bredare lite mer jämnsidig bana när jag kör om jag får välja. Köra rakt fram kan man göra ute ;)

Vad är det för storlek på hästarna du kör, tycker du att det funkar med stora hästar på en så liten bana?

Jo precis, man vill ju ibland ha en långsida på sig för att få igenom om det är någon särskild övning man håller på med... 30*50 är ju säkert bättre än 20*40 iaf, det hänger väl mest på hur mycket utrymme man har att tillgå.

Kör stor häst. Körde shettis tidigare men det räknas knappt, den kan man ju köra i stallgången typ :p Nog funkar det på de måtten. Större är ju önskvärt men man tar ju vad man får. Jag tror de största hindren sitter i kusken för på mindre bana blir du tvungen att planera din körning hela tiden. På stor bana kan du flyta ut i volten och vända upp sent tex. Kan vara skönt det också men just för dressyrkörningens skull så kan mindre mått faktiskt vara bra;)

Den enda bana jag har att träna på är en volt som är runt 20 m diametern och det är lite!! tur att man har liten häst! det finns ett stort ridhus och ridbana bara 30 mins skritt härifrån, men där får vi ju såklart inte vara ens om vi betalar, för det är bara till för hopp och dressyr ekipage. alla hästar här omkring hoppar tre meter rätt upp i luften så fort de får syn på oss, vagn eller inte. Vagnen är farligast tydligen, men en liten häst går inte heller för sig. Skulle ge så mycket för att bara få ha tillgång till ett ställe att verkligen TRÄNA på...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka