Minskad aptit vid värme?

Heulwen

Trådstartare
Jag undrar om era katter har fått/har minskad matlust pga den här olidliga hettan?
Min ena katt har inte stor lust att äta alls nu, några torrfoderbitar kunde han med nöd och näppe få i sig idag. Igår åt han som vanligt, men dagen dessförinnan var det likadant.
F.ö är han lika pigg som vanligt, inte slö eller hängig. Men han verkar tvätta sig mer än vanligt och hans päls på ryggen ser mer rufsig ut än vanligt. Lite raggig...

Veterinären sade att katter inte får minskad aptit av värmen, men jag tycker det låter konstigt.
Om vi människor kan få det så kan väl katter också ha det eller? :confused:

Tacksam för svar!
/Heulwen

Jag tror det är från katt till katt. Jag har inte märkt av något hos mina katter, men jag har både hört och läst om katter som tacklat av lite nu under värmen. De har bl a ätit dåligt. Huvudsaken är att man ser till att de får i sig vätska och att de inte steker sig i solen för länge, vilket de tyvärr gärna gör.

Hej

Tycker att mina har lite sämre aptit under dagaran nu när det är så varmt,de ligger mest och sover,på kvällarna och nätterna däremot äter de och sätter fart precis som vanligt.
Har också märkt på ena katten att han verkar tvätta sig mer nu när det är så varmt,samt att han gärna tvättar de andra och mig vilket han inte brukar göra annars...vet inte om det kan ha med värmen att göra eller om han bara tyckt det var en bra idé dock....

Det är nog viktigt att hålla pälsen i trim så att den "stöter bort" en del av värmen, kanske är det därför de tvättar sig lite extra mycket.

Har också tänkt så,just denna kissen älskar att rulla sig i sandlådan utanför (han gör dock inget annat bara rullar sig) så han brukar vara rätt smutsig emellanåt.
Snällt av honom att tvätta oss andra i "familjen" också... :D :D :D

Jag har just nu min andra katt hemma oxå, så de är två. De har det jobbigt i värmen. Honan kräks om jag inte håller henne avkyld. Det står vattenskålar i alla rum som byts en gång i timmen när vi är hemma. Katterna ligger o flämtar, så då tar jag en handduk o blöter med kallvatten och virar in dem en stund. Blöter ner tassarna och fuktar resten av kroppen. De ligger bara o njuter.

Men de vill inte ha torrisar nu, bara blötmaten. De äter helst inte mitt på dagen när det är som varmast. De får mat vid 7 och 21-22. Kommer de ut i köket mitt på dagen så erbjuder jag dem, de kan äta lite då... en tesked var.

Min katt ser jag typ 1 gång om dagen om jag har tur. Till o me två gånger ibland :eek:
Oftast äter han på morgonen, går ut o kanske kommer hem nästa morgon. Eller så kommer han hem på kvällen vid 19 tiden, äter som en häst, sover kanske 1 timme o sen går han ut igen.
Däremot har ja märkt att han blir deppig av dåligt väder

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 054
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 678
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrera tik med titthål
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023