Minskad aptit vid fri tillgång

MiniLi

Trådstartare
Hur kommer det sig att vissa hästar verkar tappa aptiten när de får fri tillgång?

Min häst fick fri tillgång på grovfoder men matvägrade. När jag minskade givorna så åt han så glatt igen.

Började med fri tillgång på lucern för några dagar sen. Vad händer? Jo han slutar äta lucernen.

Han kan stå och pilla lite men äter mycket mindre än innan..

Igår provad jag att hälla på lite krafftfoder, då åt han lite mer men inte mycket.
Idag hällde jag på betfor och blandade runt, får se hur mycket han har ätit imorgon..

Men varför blir det såhär?
Fler som känner igen sig?

Jag önskar att jag haft ett matvrak till häst..:p

Sv: Minskad aptit vid fri tillgång

Hästar äter inte stora mål 3-4 ggr/dag, utan de äter konstant 14-18 timmar per dygn, varva de delar upp målena på ca 10 mål per dygn. Det längsta uppehållet man konstaterat en häst frivilligt gjorde var max 3-4 timmar. Längden på målena varierade från en timma till flera timmars ätande. Annars låg snittet på 45 minuter till 2 timmar.

Så även om du anser hästen matvägrar, så fördelar dom ju ätandet tvärtemot vad människan ger. Så om hästen äter upp när den får strikt fördelad mat kan ju snarare bero på hunger. Men när du säger matvägrar, äter den då ingenting på 1 dygn menar du ?

När mina får fri tillgång äter de inte så mycket på en gång, utan kan mycket väl spara både hö och lusern till "senare". Kan det vara så för din häst?

Om jag lägger ut "för mycket" på en gång så äter mina hästar sämre också, jag vill ju ha dem på fri tillgång men har fått inse att små och fler mål är deras melodi;)

Min ena häst kan jag inte lägga in mer än tre kilo åt på kvällen för då har hon kanske ätit ett kilo på morgonen och bara dragit runt resten, resultat, jättehungrig häst, men om hon får tre kilo så äter hon upp och är normal hungrig på morgonen:confused:

Likadant ute, lägger jag ut sex kilo så har de (två hästar) ätit kanske två kilo och dragit runt resten, lägger jag ut fyra kilo var fjärde timme så äter de upp alltihop.

Jag har funderat mycket på vad det beror på, särskilt att hon inte äter upp på natten, jag tycker det är hemskt att bara ge tre kilo till natten men har inget val.
När de får enligt vad de tycker för mycket så äter min 400 kg häst max sex kilo/dygn medans om hon får lite då och då så pillar hon iallafall i sig runt 8 kg/dygn.

Jag har provat med olika sorters hö nät för att hon inte ska dra runt hö´t på natten men det har tyvärr inte heller gjort att hon har ätit mer.

Hästar är lite lustiga ibland:love::angel:

Nja alltså, när jag skrev matvägrar så menar jag att han äter dåligt.

Ex. När han fick "fri tillgång" på hösilage så åt han ca 5-6 kg/dygn. Resten drog han omkring i boxen.
Nu när jag delat upp målen så att han får små givor dagtid men större giva på natten så äter han 11 kg/dygn.

Förut fick han 3 kg lucern/dygn. Åt upp allt utan problem.
Nu när jag gett fri tillgång äter han typ bara 1kg/dygn.

Det är verkligen jättekonstigt.. Och jobbigt..

Det borde vara mer naturligt för honom att äta lite då och då. Men varför äter han mindre mängd totalt då?

Ja jag har ju upptäckt att han helst vill ha hösilage på natten..
Och förut kunde han spara lucernet tills dess att han fått vanlig krafft. Men nu hjälper det inte så mycket ens att ge krafft. Då äter han krafften men sparar lucernet.

Jag har provat att lägga lucernet i hans vanliga krubba för att se om det var någon skillnad men icke..

Om det var så att han sparade så borde han ändå äta senare.. Men det gör han inte..

Ja du verkar förstå vad jag menar!
Jag överväger att återgå till att han får lucernet i hinkar utspritt under dagen.. Men försöka öka mängden totalt ändå..

Utan vetenskapliga bevis skulle jag gissa att en häst som får möjlighet att äta så som det är naturligt för den - dvs plocka under större delen av dygnet så som den själv väljer, tillgodogör sig fodret och smälter det på ett effektivare sätt. därmed kanske den äter mindre, men tillgodogör sig bättre.

det är ett etablerat faktum vad jag vet, att hästar på fri tillgång i regel anpassar sig fort dvs de vräker inte i sig, utan äter små givor, mer utfördelat under dagen, när de väl "fattat" att maten finns där och inte tar slut.

Mitt och kompisens fullblod står på mkt generösa givor och får mat i hagen till skillnad från övriga stallets hästar. vi lägger ut på morgonen åt dem, och blandar silaget med lite halm, så det förlänger ättiden i och med att de plockar ur silaget först och sen äter halmen om de vill ha mer. De äter ALDRIG upp i ett sträck, trots att de bara får 4 kg silage blandat med lite halm, utan detta räcker HELA dagen oftast, ofta finns det kvar vid insläpp när de går in rentav. Jag har utfodrat hästar så i många år och har samma erfarenhet av samtliga. de slutar vräka i sig när de vet att fodret finns att tillgå. de är aldrig utsvultet hungriga helt enkelt.

tror inte alltid man ska stirra sig blind på antalet kilon de får i sig, utan HUR de äter.

Men min häst har aldrig varit sån som slänger i sig maten. Han äter lugnt, en tugga i taget och står gärna och tex vilar då och då. Ingen hets eller någonting..

Anledningen till att jag vill ha honom på fri tillgång är för att han har tappat väldigt mycket i vikt under hösten då jag haft problem med att få i honom tillräckligt med grovfoder.
Så det där med att han skulle tillgodogöra sig maten bättre känns inte sant. Då hade han inte varit så tunn nu.

Har precis samma problem med min häst, :(han har alltid hö i boxen och jag lyckas inte få honom att äta 8 kg/dyng ens. Han pillar lite men verkar ha tappat aptiten... det oroar mig litegrann. Kraftfodret äter han upp, men höet ligger där och samlar damm i boxen.
Funderar på att minska givorna så att han äter bättre, precis som du beskriver. Men att ge mindre än 8 kg känns inte bra.

Min har oxå tappat i vikt under hösten..men man kan ju inte tvinga dem att äta...

Nej givetvis äter de inte hela tiden, men jag har svårt att tro att sex kilo skulle räcka till min tjej och en häst som tappar hull måste man ju göra något åt.

När min häst kom hit så vräkte hon i sig maten, då gick det bra att ha henne på fri tillgång, då kunde jag lägga ut tio kilo till dem var i hagen och de hade att äta hela dagen men nu äter hon lugnt när hon vet att det alltid finns mer mat.

Problemet kommer ju när inte fri tillgång fungerar, när hästen faktiskt inte ens äter minimigivan utan bara tappar, då måste man ju hitta nya vägar och lösningar så att hästen inte tappar intresset.

Jag tror att matvrak passar bäst på fri tillgång, (alltså stor giva så att det finns hela tiden, fri tillgång har ju mina med egentligen då de får så mycket de äter upp) då de lär sig att de inte behöver vräka i sig utan lär sig äta lugnt medans de som då blir lite kinkiga med maten behöver få fler och mindre mål för att få upp intresset igen.

Jag tycker fyra kilo ensilage till två hästar låter lite:confused: hur länge är de ute då? Jag jämför med mina som får 12 kilo hö ute och är ute ca 14 timmar/dag.

Förr fanns det något som hette foderleda.
Har också en sådan häst. För mycket så slutar hon att äta helt istället.
Problemet är ju som du säger att de inte lämnar och äter vid senare tillfälle utan tappar i vikt och slutar äta.

Min egen lilla privata teori är att de måste få ätandet triggat av ordentlig hunger sas.
Känner de sig småmätta hela tiden så struntar de i det helt enkelt.

Min får inte fri tillgång längre. Däremot så mycket hon orkar äta men portionerna måste ta slut emellan.

Jag håller på och vänjer in min ponny på fri tillgång då jag ska släppa honom på lösdrift med just fri tillgång om nån månad.
Innan så fick han 4 gånger per dag, och åt oftast upp kunde vara lite kvar på morgonen, men annars med god aptit och snabbt. Iof så har ju kg mängden ökat ngt. ca 2 kg och han får nu 6 ggr dag och jag har märkt att han nu äter mer sakta och på morgonen så säger stallägaren att man mest vispar omkring maten och tar de godaste stråna först innan han sen äter resten.

På nåt vis så lär de sig snabbt att ju mer mat desto mindre hets och de behöver inte äta upp maten de får på en gång utan allt gå långsammare därav kanske han inte hinner äta upp som du vill, men han kanske skulle göra det om dygnet fick mer timmar.
Är hästen hungrig så äter den så tillvida den inte är sjuk. Om den går ner i vikt så får man tillskottsfodra med högfettigt foder som är lättsmält.

Lucern är ju ett foder som många hästar tröttnar lätt på, du kanske skall byta konsistens på det periodvis.

Senast ändrad:

Har precis samma problem med min häst, :(han har alltid hö i boxen och jag lyckas inte få honom att äta 8 kg/dyng ens. Han pillar lite men verkar ha tappat aptiten... det oroar mig litegrann. Kraftfodret äter han upp, men höet ligger där och samlar damm i boxen.
Funderar på att minska givorna så att han äter bättre, precis som du beskriver. Men att ge mindre än 8 kg känns inte bra.

Min har oxå tappat i vikt under hösten..men man kan ju inte tvinga dem att äta...

Grovfodret lyckades jag få i min häst genom att fördela maten annorlunda. Istället för 2-4-5 får han nu 2-2-7.
Kanske något du kan prova också?

Förr fanns det något som hette foderleda.
Har också en sådan häst. För mycket så slutar hon att äta helt istället.
Problemet är ju som du säger att de inte lämnar och äter vid senare tillfälle utan tappar i vikt och slutar äta.

Min egen lilla privata teori är att de måste få ätandet triggat av ordentlig hunger sas.
Känner de sig småmätta hela tiden så struntar de i det helt enkelt.

Min får inte fri tillgång längre. Däremot så mycket hon orkar äta men portionerna måste ta slut emellan.

Ja det känns som en vettig teori.
Jag får nog återgå till lucern 2 eller 3 ggr/dygn men försöka öka upp den totala givan succesivt..

Lucern är ju ett foder som många hästar tröttnar lätt på, du kanske skall byta konsistens på det periodvis.

Menar du byta mellan pellets/strå?
Jag ger kvarnbys lucern och den finns bara som pellets. Är inte intresserad att byta till dyrare med mindre protein..

Ja det var så jag menade. Använder du Kvarnby så förstår jag att du inte kan växla. Har du kollat Spillers melassfria strå, har nånstans i bakhuvudet att det kan ligga högre också, men minns inte för jag slökikade bara på en bal för ett tag sen.

Vet om en del hästar som inte tycker om Lusern.
Kan du kanske byta till ex soja eller något annat istället?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 444
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar