Minska kraftfodret o ge mineraler?

I

IslaBonita

Mitt vbl får Fibergi 1½ kg/dag + 6 kg hö + b-vitaminer. Jag rider varannan dag i alla gångarter men lätt ridning och om jag rider "mellandagen" så arbetar jag henne bara i skritt eller vid handen.

Bör jag minska fibergit de dagar hon inte rids? Ge mineraler o ngt kg mer hö istället?

Sv: Minska kraftfodret o ge mineraler?

har du analyserat grovfodret? gjort foderstat via tex hippocampus? för om du gjort det så innehåller ju fibergin flera saker som du antagligen behöver i din foderstat..

Analys av grovfodret är en förutsättning för att veta vad du ska ge i övrigt.
6 kg hö till ett varmblod (häst gissar jag, ej ponny), är alldeles för lite för att mage/psyke ska må bra. Eller går hästen delvis fortfarande på gräs?
6 kg mer anpassat till mindre ponny rent ts-mässigt..

En balanserad foderstat med samma giva från dag till dag är det bästa, dvs splitta kraftfodergivan över veckans alla dagar ist för att ge oregelbundet.

Grovfoderanalys är inte gjort, än. Hästen går delvis på bete fortfarande. Jag har bara haft hästen några veckor, jag vet inte hundra hur hon fungerar på olika foder...

Men under förutsättning att foderstaten är komplett (efter analysen då), bör jag ge samma mängd kraftfoder även när hon står? Tänkte ju komplettera med mineraler annars då jag fått lära mig att för mkt kraftfoder är en stor synd.

Ja, jag skulle gett samma mängd kraftfoder/dag (och mineraler givetvis om det behövs) även om hon står. Om det inte är rejäla mängder kraftfoder det handlar om ,med risk för Korsförlamning osv..
Detta för magens balans, jag tror inte det är bra att hatta fram och tillbaks med olika givor från dag till dag, utan en jämn balans är bäst;)
Men som sagt, stora mängder kraftfoder till en högpresterande häst som sen vilar är ju inte heller bra..

Men som sagt, stora mängder kraftfoder till en högpresterande häst som sen vilar är ju inte heller bra..

Isf kanske jag inte behöver oroa mig för att det blir för mycket. Det är också svårt med högpresterande eller inte, vet inte riktigt hur man ska tänka där... Jag tränar för att bygga muskler och kondition i lagom takt men på hobbynivå. För de flesta hästar är det ingen hård träning men med tanke på hennes kondition är det ju tufft för henne

Jag tackar så mycket för input :)och ska givetvis räkna ut en mer exakt foderstat när analysen blir aktuell)!! Inte alltid lätt att veta hur man ska tänka, är inte expert på min egen häst än, men experter som talar om hur man ska/inte ska göra finns det väääääldigt gott om jag har märkt :)

Ser hon fin ut i kroppen med bra överlinje och lagom hull?

Hon är fin i kroppen, önskvärt med mer muskler och lite mindre gräsmage bara :laugh:

Har ju inte haft henne så länge o köpte henne just efter sommarbetet så försöker vara uppmärksam på hur hon ser ut nu efteråt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar