Minireningsverk miljövänligt?

De har inte använts så mycket i våra kommuner innan och de som läggs nu (de flesta väljer Wavin biomoduler) är för unga för att säga något om. Jag hoppas verkligen att de fungerar bättre än indränmodulerna gjort, men hos oss visar det sig väl först om 5-10 år när vi besiktar de anläggningarna :).
.
Jag tror att den typen av öppna biomoduler (eg. infiltrationsmoduler) har producerats sedan 1980-talet i Danmark och använts till alla möjliga typer av infiltrations- och reningsanläggningar och även också i lite större skala än för enskilda avloppslösningar. Expo-net i Danmark tillverkar.

Wavin är väl ungefär samma som In-drän och med textilduk som kan (lätt) sätta igen?
 
Senast ändrad av en moderator:
De har inte använts så mycket i våra kommuner innan och de som läggs nu (de flesta väljer Wavin biomoduler) är för unga för att säga något om. Jag hoppas verkligen att de fungerar bättre än indränmodulerna gjort, men hos oss visar det sig väl först om 5-10 år när vi besiktar de anläggningarna :).

@ptr Vi brukar tänka att det ska fungera oavsett vem som bor på fastigheten i framtiden. Alla har inte traktor och det är stor risk att säcken inte byta ut som den ska. Dessutom ingår det i avfallsmonopolet så det är vår VA-enhet som är lite nojiga för dem. I en av grankommunerna godkänns de inte alls då VA inte vill ha ansvaret.

@Teilani WSB Clean har jag bara bra erfarenheter av. Det är också en förhållandevis robust lösning med få rörliga delar. Det är ett populärt verk där jag jobbar. Tranåsbrunnen som tillverkar dem är gamla i gemet och känns som ett väldigt seriöst företag. De ger bra service!

Det bästa med denna typ av trådar är att jag får skriva allt jag tycker om avlopp ;). På jobbet tvingas jag vara oberoende och får inte handlägga utifrån tyckande :).

Nja - ska jag vara låst till att senare ägare inte reder ut att inte sköta sig. Det är väl deras sak att då byta anläggning.
Alla har inte traktor nej - men överallt i stort sett finns det traktorer, grävmaskiner, lastbilar mm mm. Bara lyfta luren och boka. Är ju inte svårt när hål för plintar till altandäcket ska grävas så varför inte när en säck ska lyftas. Så det är nog lösbart på de flästa håll. Trefot och talja skulle nog gå med, och så backar man in en kärra under och sätter ner på den, så nog går det.

Mitt intresse ligger i att jag vill inte ha en tveksam lösning som gör det beroende av monopålets nycker med prissättning, intervaller mm. Räknar med att här är ojämn belastning dessutom. Vill inte släppa det som går att behålla som näring på gården heller, tror helt enkelt inte på den typen av sammhällssystem för landsbygden.

Där var en variant med med en från början vassbal, men kunde bytas mot en halmbal. Eller en, det var väl två, eller om det var tre. En förstabal och en andra som filter och en som skulle ligga nåt år innan den spreds.
Samma sak där, blöta balar är tungt men tanken att balansera kol och kväve för att binda fosfor är intressant. Var några år sen jag läste om det systemet, kan det varit Land tro, mins inte. Men de borde väl vara så till åren nu att utvärdering kan göras.

Det som är så spännande nu är att det rör på sig! Ser vekligen fördelen av att ha legat lugnt med avloppsfrågorna här på gården, kanske blir riktigt bra så småningom.
 
Nja - ska jag vara låst till att senare ägare inte reder ut att inte sköta sig. Det är väl deras sak att då byta anläggning.
Alla har inte traktor nej - men överallt i stort sett finns det traktorer, grävmaskiner, lastbilar mm mm. Bara lyfta luren och boka. Är ju inte svårt när hål för plintar till altandäcket ska grävas så varför inte när en säck ska lyftas. Så det är nog lösbart på de flästa håll. Trefot och talja skulle nog gå med, och så backar man in en kärra under och sätter ner på den, så nog går det.

Mitt intresse ligger i att jag vill inte ha en tveksam lösning som gör det beroende av monopålets nycker med prissättning, intervaller mm. Räknar med att här är ojämn belastning dessutom. Vill inte släppa det som går att behålla som näring på gården heller, tror helt enkelt inte på den typen av sammhällssystem för landsbygden.

Där var en variant med med en från början vassbal, men kunde bytas mot en halmbal. Eller en, det var väl två, eller om det var tre. En förstabal och en andra som filter och en som skulle ligga nåt år innan den spreds.
Samma sak där, blöta balar är tungt men tanken att balansera kol och kväve för att binda fosfor är intressant. Var några år sen jag läste om det systemet, kan det varit Land tro, mins inte. Men de borde väl vara så till åren nu att utvärdering kan göras.

Det som är så spännande nu är att det rör på sig! Ser vekligen fördelen av att ha legat lugnt med avloppsfrågorna här på gården, kanske blir riktigt bra så småningom.
En del kommuner godtar ett biofilterdike som sista steg istället, kostar i princip inget att anlägga och kräver ingen skötsel :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tror att den typen av öppna biomoduler (eg. infiltrationsmoduler) har producerats sedan 1980-talet i Danmark och använts till alla möjliga typer av infiltrations- och reningsanläggningar och även också i lite större skala än till enskilda avloppslösningar. Expo-net i Danmark tillverkar.

Wavin är väl ungefär samma som In-drän och med textilduk som kan (lätt) sätta igen?
Ja, de har funnits ganska länge men inte lagts så mycket i de områden jag jobbat i alla fall :). De tidigaste jag stött på är från början av 90-talet. Då la man ofta utan luftning och då satte bäddarna ofta igen sig. Idag är det ju annorlunda.

Har diskuterat biomoduler med en Va-konsult och enligt henne skulle Wavin fungera bättre än de gamla indrän. Hon tyckte också Wavin fungerade bättre än vagas variant. Jag har mest erfarenhet av Wavin men som sagt inte sett hur de funkar på lång sikt.

Nja - ska jag vara låst till att senare ägare inte reder ut att inte sköta sig. Det är väl deras sak att då byta anläggning.
Alla har inte traktor nej - men överallt i stort sett finns det traktorer, grävmaskiner, lastbilar mm mm. Bara lyfta luren och boka. Är ju inte svårt när hål för plintar till altandäcket ska grävas så varför inte när en säck ska lyftas. Så det är nog lösbart på de flästa håll. Trefot och talja skulle nog gå med, och så backar man in en kärra under och sätter ner på den, så nog går det.

Mitt intresse ligger i att jag vill inte ha en tveksam lösning som gör det beroende av monopålets nycker med prissättning, intervaller mm. Räknar med att här är ojämn belastning dessutom. Vill inte släppa det som går att behålla som näring på gården heller, tror helt enkelt inte på den typen av sammhällssystem för landsbygden.

Där var en variant med med en från början vassbal, men kunde bytas mot en halmbal. Eller en, det var väl två, eller om det var tre. En förstabal och en andra som filter och en som skulle ligga nåt år innan den spreds.
Samma sak där, blöta balar är tungt men tanken att balansera kol och kväve för att binda fosfor är intressant. Var några år sen jag läste om det systemet, kan det varit Land tro, mins inte. Men de borde väl vara så till åren nu att utvärdering kan göras.

Det som är så spännande nu är att det rör på sig! Ser vekligen fördelen av att ha legat lugnt med avloppsfrågorna här på gården, kanske blir riktigt bra så småningom.
Jag talar bara om hur vi ser på anläggningen ur ett tillsyns- och renhållningsperspektiv, och lägger in en brasklapp för att de endast ska läggas där det är möjligt med bra byte av säcken. Vi är tämligen restriktiva av den anledningen. Har haft en del kontakt med deras säljare (och här är de väldigt på), men det verkar som de blivit mer och mer medvetna om att deras verk inte är en lösning för alla, som det låtit tidigare. Grannkommunen tillåter deras verk utan filtersäcken för normal skyddsnivå, men vi anser att du då inte uppnår mer än slamavskiljning så vi kräver säcken.
 
En annan sak jag funderar på är att lägga sådan anläggning i serie för att öka reningsgraden något och om det skulle kunna förlänga livet på existerande anläggning. Ingen aning om i vilken ordning i så fall.
Skulle tänka mig den ska ligga först, så är den gamla som backupp.
 
En annan sak jag funderar på är att lägga sådan anläggning i serie för att öka reningsgraden något och om det skulle kunna förlänga livet på existerande anläggning. Ingen aning om i vilken ordning i så fall.
Skulle tänka mig den ska ligga först, så är den gamla som backupp.
De senaste rönen jag hörde är att man inte ska släppa vattnet till den gamla infiltrationen/markbädden, då den lösningen släpper ut mer näringsämnen än bara den nya reningen. Det är bättre att göra en ny efterpolering efter nya reningslösningen istället. En stenkista eller en liten bädd exempelvis.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Var med nån förklaring om att en infiltrationsbädd fungerade när den byggde upp sitt bakteriebeläggning, men när det togs ur bruk så släpptes näringen igen. Då så lågt att få växter tog upp det. Givetvis färgat av att de ville sälja sina minireningsverk där filtermaterialet skulle på sluten kompost sen. Iden att bygga kretslopp i närmiljön tilltalar mig.
 
Men vad händer om man sätter minireningsverket efter? Vore en enkel lösning och kan kanske hjälpa till med det som åkt igenom den andra pga ålder eller rentav ojämn belastning.
 
När jag flyttade hit fanns en Separett, rena skiten alltså! Tittade en hel del på Aquatron som själv separerar kiss o spolvatten, samt en större tank för avföring på ca 500L, skulle gå loss på ca 100t+ WC stol o att tanken skulle matas med daggmaskar. Har tidigare levt med Husquarna med roterande plattor för urinen som avdunstade, behövde dock diskas vid byte av tunnan. Helt OK men inte optimalt.
Fastnade för en Frysförbränningstoalett, Cinderella gick på 35 papp, räcker året runt för en familj på 4 pers. är väldigt nöjd.
 
Men vad händer om man sätter minireningsverket efter? Vore en enkel lösning och kan kanske hjälpa till med det som åkt igenom den andra pga ålder eller rentav ojämn belastning.
Ska man lägga det efter så krävs det en tät markbädd innan så att allt vatten går genom verket. Vi ställer det kravet även för de som väljer att lägga en fosforfälla efter bädden. Men det är lite olika mellan olika kommuner.

@vallhund Aquatron är det mycket problem med är min erfarenhet. Mycket som kan gå sönder och för optimal hantering krävs ju att man tar hand om både urinen och fekalierna. Vissa släpper urinen till vanliga avloppet efter aquatronen men eftersom det mesta av näringsämnena sitter i urinen så vinner man inte så mycket på det, då det krävs en lika omfattande bädd som utan aquatronen.

Förbränningstoaletter och flystoaletter verkar de flesta som skaffat det väldigt nöjda med. De kostar ju en slant om man samtidigt behöver höra en anläggning för bad- disk och tvättvatten, men för ett fritidshus tror jag det är jättebra :).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 726
Senast: ptr
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 569
Senast: emlem
·
Småbarn Jag håller på att bli tokig på min sambo som jag måste instruera genom ALLT! Det har väl egentligen varit såhär ända sedan sonen föddes...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 753
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp