Minireningsverk miljövänligt?

Trissa

Trådstartare
Vi tittar på hus, och ibland sådana utan avlopp, eller där det finns föreläggande. Jag känner att om det blir aktuellt så skulle jag vilja göra ett så miljövänligt alternativ som möjligt, och har då börjat titta på minireningsverk. De marknadsförs ju som väldigt miljövänliga, och verkar finnas i utföranden där man inte behöver fylla på med kemikalier eller annat, och även varianter där man kan ta vara på och använda slammet själv. Jag skulle även kunna tänka mig en förbränningstoalett, och någon annan lösning för bdt-vatten.
Ni som har erfarenhet av sådana, är ni nöjda? Och är de så miljövänliga som framställs, i jämförelse med infiltration och markbädd, tex?
 
Har för mig det finns en Bukare som jobbar på en kommun med såna lösningar. Kan fasen inte komma på vem det är bara :confused::confused:
 
Vi är också på gång att göra ny avloppsbrunn, lutar åt minireningsverk eftersom marken är mestadels berg och lera.

Hittade 3 märken som är bäst i test för rening, men oklart hur hållbara de är, letar efter kundnöjdhetsindex, men det är inte så lätt att hitta.
 
Det man bör ha i åtanke är att minireningsverk kräver en hel del underhåll för att fungera bra, en slamavskiljare och markbädd är en mer robust lösning jämfört med minireningsverk.
Sen så avgörs ju också val av fabrikat beroende på om platsen har hög eller normal skyddsnivå.

Kika på Alnarp cleanwater, det bioreningsverket tycker jag är väldigt intressant.
 
Det man bör ha i åtanke är att minireningsverk kräver en hel del underhåll för att fungera bra, en slamavskiljare och markbädd är en mer robust lösning jämfört med minireningsverk.
Sen så avgörs ju också val av fabrikat beroende på om platsen har hög eller normal skyddsnivå.

Kika på Alnarp cleanwater, det bioreningsverket tycker jag är väldigt intressant.
Ja, jag antar att det är så, även om tillverkarna försöker påskina att de klarar sig i princip själva. :angel: Och så verkar det tillkomma serviceavgift årligen också. Sedan vet jag inte riktigt hur lång livslängd ett minireningsverk har kontra markbädd/infiltration?
 
Jag jobbar som säljare för just minireni gsverk (ja alla avlopp.egentligen) och vi har en del service på dessa i Skaraborg.
Alnarps är de som är mest miljötänk och minst slam.
Vad jag gillar med minireningsverk nu är att alla verkar gå åt samma håll. Enklare och lättare.
Ecobox t.ex har inga rörliga delar och enbart en liten kompressor utanför verket. Fosforfällan i dessabestår av en kalksäck som man efter att den ska bytas tas om hand av själv
Oxyfix är också ett av de enklare verken.

Jag svarar gärna på frågor via pm och lite beroende på vart du bor lämna referenser på olika som har minireningsverk om du vill prata med någon som harhaftdet i några år
 
Ja, jag antar att det är så, även om tillverkarna försöker påskina att de klarar sig i princip själva. :angel: Och så verkar det tillkomma serviceavgift årligen också. Sedan vet jag inte riktigt hur lång livslängd ett minireningsverk har kontra markbädd/infiltration?

Beror helt på vilket minireningsverk. En infiltration/markbädd mest.ex bagas biomoduler och brunn efter kan ju alltid kontrolleras och har en mycket längre hållbarhet är markbädd på grus.

Jeckla telefon och autocorrect hoppas du kan läsa ändå
 
Har för mig det finns en Bukare som jobbar på en kommun med såna lösningar. Kan fasen inte komma på vem det är bara :confused::confused:
Kanske mig du menar? Jobbar med enskilda avlopp på kommun och uttalat mig en del tidigare ;).

Många i tråden har varit inne på flera lösningar som jag tänker på. Markbäddar (som man kan lägga när det är lerigt) är som sagt en robust lösning med minimalt med underhåll, men har en livslängd på 20-30 år beroende på hur den används. Vill man klara högre skyddsnivå kan man ha kemfällning inomhus. Då blir det mer slam men vattnet som släpps ut är renare. Jag brukar förespråka markbaserade lösningar (infiltration och markbäddar) där det är sk normal skyddsnivå. Minireningsverk kräver mer intresse från fastighetsägaren, med tillsyn och egenkontroll (trots att man har serviceavtal). Ofta fungerar verken bra med den fastighetsägare som inrättat verket, men det är sällan nästa ägare som har samma intresse. Ett minireningsverk som inte sköts släpper ut mycket mer näringsämnen än en markbädd eller infiltration. Så man får rannsaka sig själv i hur mycket tid och kunskap man vill lägga ned på sin avloppsanläggning. De flesta brukar inte vara lika intresserad av sitt avlopp som jag är :angel:.

Alnarp är nog det närmsta naturlig rening som man kan komma. De behöver ingen slamtömning heller, och inte mycket service. Ser ju lite trevligt ut med växter också. Och kan utföras på olika sätt beroende på fastigheten och vilken skyddsnivå det är.

Ecobox som nämns är tyvärr inte någon av mina favoriter. Reningsmässigt och underhållsmässigt är de jättebra då det inte finns så mycket som kan gå sönder. Men filtersäcken däremot... Den väger drygt 500kg så det är inget man lyfter själv utan behöver lyftas med kran eller traktor. I vår kommun måste de läggas väldigt lättillgängligt (max 10 meter från farbar väg och inga stora träd där) så en kranbil kan byta ut den. Det är också väldigt dyrt att byta säck, men det görs ju inte så ofta.
 
Beror helt på vilket minireningsverk. En infiltration/markbädd mest.ex bagas biomoduler och brunn efter kan ju alltid kontrolleras och har en mycket längre hållbarhet är markbädd på grus.

Jeckla telefon och autocorrect hoppas du kan läsa ändå
Svarar allmänt om biomoduler. Du verkar ju ha koll ;).

Biomoduler som är väldigt populärt just nu iaf i de kommunerna jag jobbar med har ju fördelen att de kräver en mindre yta. Det som vi sett vid inspektioner är att de är ganska känsliga för slamflykt, så där gäller det att brunnen inte svämmar över vid midsommarfester när alla ska gå på toa, och att man har en bra brunn. Tyvärr ser vi så himla ofta slambrunnar som inte gör vad de ska, med igensatta bäddar som följd. De tidiga modellerna med indrän är hopplösa. Väldigt många igensatta anläggningar efter bara 8-10 år :(.
 
Svarar allmänt om biomoduler. Du verkar ju ha koll ;).

Biomoduler som är väldigt populärt just nu iaf i de kommunerna jag jobbar med har ju fördelen att de kräver en mindre yta. Det som vi sett vid inspektioner är att de är ganska känsliga för slamflykt, så där gäller det att brunnen inte svämmar över vid midsommarfester när alla ska gå på toa, och att man har en bra brunn. Tyvärr ser vi så himla ofta slambrunnar som inte gör vad de ska, med igensatta bäddar som följd. De tidiga modellerna med indrän är hopplösa. Väldigt många igensatta anläggningar efter bara 8-10 år :(.
Jag tror inte biomodulerna som Baga mfl. säljer är så känsliga för lite slam. De används mycket i Danmark (och säljs där för en bråkdel av priset) till alla möjliga typer av infiltrationsanläggningar. Har du sett problem med dem?
 
Ecobox som nämns är tyvärr inte någon av mina favoriter. Reningsmässigt och underhållsmässigt är de jättebra då det inte finns så mycket som kan gå sönder. Men filtersäcken däremot... Den väger drygt 500kg så det är inget man lyfter själv utan behöver lyftas med kran eller traktor. I vår kommun måste de läggas väldigt lättillgängligt (max 10 meter från farbar väg och inga stora träd där) så en kranbil kan byta ut den. Det är också väldigt dyrt att byta säck, men det görs ju inte så ofta.

Nåja, en och annan har ju traktor att lyfta fram maten med till hätarna så. Maskinentreprenörer finns lite varstans så just lyftandet ska väl inte vara några problem att ojja sig över - men bra detta att ni påpekar om bärigheten och framkomigheten. Grusad väg fram vore ju det bästa så är det inget krångel med det sen.
 
Jag jobbar som säljare för just minireni gsverk (ja alla avlopp.egentligen) och vi har en del service på dessa i Skaraborg.
Alnarps är de som är mest miljötänk och minst slam.
Vad jag gillar med minireningsverk nu är att alla verkar gå åt samma håll. Enklare och lättare.
Ecobox t.ex har inga rörliga delar och enbart en liten kompressor utanför verket. Fosforfällan i dessabestår av en kalksäck som man efter att den ska bytas tas om hand av själv
Oxyfix är också ett av de enklare verken.

Vet du vad för kalk eller kalkföreningar det är och vilka mera ämnen som ingår i filtermaterialet? Försökte hitta produktblad på det, men hittar bara produktblad på anläggningen samt uttalande om hur bra se ska vara.
 
500 kg!
Mycket att tänka på...

Vad tror ni om WSB Clean minireningsverk? De verkar ha bra serviceavtal och garantier.
 
Vet du vad för kalk eller kalkföreningar det är och vilka mera ämnen som ingår i filtermaterialet? Försökte hitta produktblad på det, men hittar bara produktblad på anläggningen samt uttalande om hur bra se ska vara.
Det är inte vanlig släckt kalk, kalk binder visserligen fosfor men inte i den utsträckningen att det når upp till de reningsnivåer som krävs, utan någon form av kalciumsilikat som bryts i Polen och kallas Polonite.

Hittade ett produktblad på nätet

http://www.ecofiltration.se/wp/wp-content/uploads/2016/09/produktblad-Polonite-v2.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: ptr
Vet du vad för kalk eller kalkföreningar det är och vilka mera ämnen som ingår i filtermaterialet? Försökte hitta produktblad på det, men hittar bara produktblad på anläggningen samt uttalande om hur bra se ska vara.

Jajemen. Dock kommer jag inte ihåg allt i huvudet men kan se om jag kan infoga dokumenten jag har på jobbdatorn om just kalksäcken. Detta kikar jag på imorgon. :)

Värmebehandlaf polynit som bryts i Polen.
 
Jag tror inte biomodulerna som Baga mfl. säljer är så känsliga för lite slam. De används mycket i Danmark (och säljs där för en bråkdel av priset) till alla möjliga typer av infiltrationsanläggningar. Har du sett problem med dem?
De har inte använts så mycket i våra kommuner innan och de som läggs nu (de flesta väljer Wavin biomoduler) är för unga för att säga något om. Jag hoppas verkligen att de fungerar bättre än indränmodulerna gjort, men hos oss visar det sig väl först om 5-10 år när vi besiktar de anläggningarna :).

@ptr Vi brukar tänka att det ska fungera oavsett vem som bor på fastigheten i framtiden. Alla har inte traktor och det är stor risk att säcken inte byta ut som den ska. Dessutom ingår det i avfallsmonopolet så det är vår VA-enhet som är lite nojiga för dem. I en av grankommunerna godkänns de inte alls då VA inte vill ha ansvaret.

@Teilani WSB Clean har jag bara bra erfarenheter av. Det är också en förhållandevis robust lösning med få rörliga delar. Det är ett populärt verk där jag jobbar. Tranåsbrunnen som tillverkar dem är gamla i gemet och känns som ett väldigt seriöst företag. De ger bra service!

Det bästa med denna typ av trådar är att jag får skriva allt jag tycker om avlopp ;). På jobbet tvingas jag vara oberoende och får inte handlägga utifrån tyckande :).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 726
Senast: ptr
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 569
Senast: emlem
·
Småbarn Jag håller på att bli tokig på min sambo som jag måste instruera genom ALLT! Det har väl egentligen varit såhär ända sedan sonen föddes...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 753
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp