Hästen strävar ju efter att komma i balans under den vikt han har på ryggen. Är det inte lättare för hästen att hitta sin balans under en vikt som ligger still - sadel - än under en vikt som rör sig - ryttare - . Jämför en människa som bär vikt på ryggen. är det inte lättare att bära en väl backad ryggsäck än tex ett lika tungt barn som i bland tittar åt höger , ibland åt vänster ibland lyfter en arm och pekar etc.?
Jag håller med dig om detta. Jag tror oxå att det är lättare att bära en välpackad ryggsäck än ett barn som rör sig. Och det är förmodligen bättre för hästen att bära en väl packad död last, än en medelgod, lite trött ryttare. Men det är ju inte detta diskussionen handlar om. I alla fall inte för mig. Frågan är inte om vi ska lasta på mer vikt på våra hästar i form av bly eller fett och muskler eller trä (genom en tyngre sadel). Frågan är inte HUR vi ska öka lasten för våra hästar, utan OM!
Jag har beskrivit varför jag tycker det känns fel att ÖKA vikten (och därmed påfrestningen) för mina hästar. Och jag har även beskrivit varför jag inte tycker att det är ett hållbart rättvise-argument.
Du skrev att du inte har sagt att du är FÖR en minimivikt. I så fall förstår jag inte varför du hela tiden argumenterar som om du vore för.
Jag vet inte vem du är, men du verkar insatt i frågan. Du nämnde någonstans att du brukar få höra vissa motargument (t ex detta om död vikt). Jag drar slutsatsen att du brukar delta i diskussioner om viktgräns i distans. Om det är så tycker jag att det är väldigt viktigt att du funderar igenom ditt eget ställningstagande. Alla har möjlighet att påverka andra genom sina argument och sin övertygelse. När jag läser det du skriver tolkar jag det som att du, utan tvekan, tycker att det är både rätt och rättvist att det ska finnas en viktgräns inom distansritt på mästerskap. Är du verkligen inte medveten om att det är dessa signaler du sänder ut? Eller är det jag som tolkar dig helt fel?
Tänk igenom vad du tycker, och varför, och återkom gärna med en mer personlig reflektion. Jag skulle väldigt gärna vilja höra någon som är FÖR en viktgräns beskriva varför han/hon tycker att det är rimligt, rätt och rättvist (mot både djur och människor) att vissa ryttare ska ÖKA vikten på sina hästar.
Ibland kan man hamna i en cirkel där man försvarar och förklarar en viss regel. Det finns ju alltid en tanke bakom en regel, och den har man försökt sätta sig in i och vill förklara för andra. Men man glömmer ibland att regler kan ändras. Eller känner man sig besvärlig när man vill riva upp beslut som andra har fattat. Ibland kan det vara enklare att försöka förstå besluten och se det goda i dem. Jag funkar ofta så. Men den här reglen påverkar mig allför mycket på ett personligt plan för att jag ska kunna acceptera den.
Du kanske inte påverkas personligt alls av den här regeln. (Jag vet inget om din vikt, dina hästar, eller om du ens har några hästar att eventuellt öka viktbördan för.) Jag uppskattar alla som engagerar sig i vår sport, oavsett om de själva är aktiva eller inte. Och jag uppskattar att du engagerar dig i denna diskussion. Men jag blir lite orolig när du skriver att du inte har sagt att du är FÖR en viktgräns. Det ger mig en känsla av att du kanske inte har funderat igenom riktigt varför du argumenterar som du gör. Glöm inte bort att du som engagerad, kunnig och talför människa har MAKT! Du kan skapa opinion, och i förlängningen även påverka beslut och ändra regler!
Jag skulle tycka att det vore underbart om någon som är så engagerad och duktig på att argumentera som du, ville argumentera för en lägre eller slopad viktgräns. Men mitt huvudsakliga mål är inte att vinna över dig på min sida. Mitt främsta mål är att ALLA ska argumentera för det de själva tycker är mest logiskt, etiskt och rättvist (och allt sånt där) - då blir det till slut det bästa förslaget som antas. Om man vet att alla har bidragit med synpunkter från hjärtat och hjärnan, då är det lättare att acceptera ett demokratiskt beslut även om det strider mot den personliga åsikten. Ibland är man i minoritet. Då får man förlita sig på att majoriteten har rätt.