Minimumvikt för ryttaren?

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har de senaste dagarna sträckläst Heinz von Opels bok "Fälttävlan" med största intresse, men fastnade rätt snabbt på avsnittet om hästen och ryttarens utrustning, där det står, jag citerar: "Eftersom att ryttarens och sadelns totalvikt måste uppgå till minst 75 kg i svår klass, bör man i givet fall välja en så lätt sadel som möjligt".

Varför är det en gräns på 75 kg, och hur gör man ifall man inte uppnår den vikten? Inte för att jag någonsin kommer att nå svår klass men skulle jag ligga på 65-70 kg till min längd så skulle jag rent utav vara fet :o

Är det viktvästar som gäller då eller får man helt enkelt käka upp sig? Tycker inte att de kvinnor som rider fälttävlan ser så särskilt stora ut, men de kanske är betydligt längre än vad jag är..?

Sv: Minimumvikt för ryttaren?

Detta är borttaget sedan länge i fälttävlan. Förut var man tvungen att väga in sig i alla internationella tävlingar på 75kg efter terrängen då red man med speciella viktvojlockar :D

Fanns det inte en viktregel i hoppning också? Har för mig att jag har sett vikt-vojlockar på gamla hoppkort.

Ah men dåså, blev rätt skraj där ett tag haha! :D Är väl det som är nackdelen med att läsa gamla visa gubbars böcker..

Får man fråga om du vet varför de hade denna viktgräns?

Jag spekulerar bara nu men.
Fälttävlans terrängmoment gäller det att rida fort i, och hoppa hinder i hög fart. Vissa likheter med galoppsport alltså (spec. det gamla steeplechasemomentet), och i galopp är det ju viktgränser så det ska bli så rättvist som möjligt. Det hänger säkert ihop.

Jag spekulerar bara nu men.
Fälttävlans terrängmoment gäller det att rida fort i, och hoppa hinder i hög fart. Vissa likheter med galoppsport alltså (spec. det gamla steeplechasemomentet), och i galopp är det ju viktgränser så det ska bli så rättvist som möjligt. Det hänger säkert ihop.

Helt rätt.

Alla skulle rida på samma villkor och tjejerna skulle inte få fördel av att vara lättare :D

Den gamla goda tiden när ridning var en sport för officerare och gentleMÄN och damer inte skulle göra något så osedligt som att gränsla hästar :devil:
På rävjakt kunde man möjligen tänka sig damer i damsadel.:angel:

Jag har också blivit lurad av den boken :angel:
Hade läst den inför min 1a eller 2a fälttävlansstart och av någon anledning fastnat för avsnittet om dressyren (det var ju alltså även innan jag vågat mig i närheten av en dressyrtävling), där det stod att det allra viktigaste var att göra ett bra fösta intryck och göra en fin inledande halt. Vilket jag också gjorde, men när domaren tittade lite konstigt på mig kom jag ju ihåg att det inte skulle vara någon halt i början... Det var det fina första intrycket :p

Hahaha :D

Själv kände jag hur hoppet dog inom mig när jag såg viktgränsen, okej för att jag älskar ridning men om jag gör det så pass mycket att jag förstör min kropp och mitt utseende låter jag vara osagt :angel:

Fast i von Opels bok finns bilder på kvinnliga FT-ryttare från rätt tidiga år, så den teorin håller inte. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka