Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Där finns det siffror som inte ljuger, så du kanske ska ta bort din mörkblå fana som skymmer sikten så att du kan se korrekt utan att vara förblindad av ideologi ;)

Jag har inte påstått att kollektivavtalen skulle ha en negativ effekt på arbetsmarknaden eller för den delen lönebildningen, tvärtom.

Jag är däremot definitivt emot påståendet som görs gällande av flera här att kollektivavtal eller inte hos en specifik arbetsgivare skulle ha en automatisk koppling till om arbetsgivaren är seriös eller automatiskt skulle ge sämre villkor.

Så, ja, jag är villig att skriva under på att kollektivavtalen som företeelse skapar ett tryck på arbetsgivare (generellt). Även företag som inte tecknar kollektivavtal jämförs av arbetstagarna med kollektivavtalet - och måste då ofta erbjuda något bättre på någon punkt om man på en annan punkt inte vill sätta sig på tvångströjan, av olika skäl.

Men det här är en diskussion som inte påverkar de allra mest utsatta i någon nämnvärd utsträckning, varför minimilön - precis som maximal arbetstid borde vara lagstiftad. Så att ALLA omfattas av åtminstone en dräglig miniminivå, högre än 0 kr/h. Fast ALLA SKA MED verkar bara gälla de som ansluter sig till facket. Det som förvånar mig är att man aktivt motarbetar försök till att se till att även de som är allra svagast, får rimligare förutsättningar.

För mig är inte det tecken på solidaritet, utan på ren gruppegoism.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Den röda fanan kopplade jag till det otroligt naiva och faktamässigt trasiga Marx-citatet som dök upp i diskussionen.

Om diskussionen ska hamna på den nivån i någon större utsträckning - ligger vi illa till.

Då kan "arbetarna" få arbeta här i Sverige och behålla all sin förtjänst (dvs. noll) och så flyttar de som skapar arbetstillfällena utomlands där det finns en större förståelse för hur jobb kommer till, där man på ett rättvist sätt kan fördela inkomsterna man skapar mellan de som skapar förutsättningarna för att det ska finnas arbete att utföra och de som arbetar.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Kollektivavtal:Någon berättar att ett företag inte följer kollektivavtalet. Facket agerar, Ahmed får avtalsenlig lön. Dessutom retroaktivt. Ahmed behöver inte ens berätta det själv.

Minimilön: Ahmed får inte minimilön. Ingen bryr sig.

Så fungerar de ju inte alls. Eftersom det inte finns någon lag på kollektivavtal så kan facket inte tvinga företag att följa det, än mindre betala ut retroaktiv lön.

Om din beskrivning av verkligheten skulle stämma så skulle ju inte problemen vi har finnas.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det är fortfarande så att alla arbetsplatser inte vill ha kollektivavtal, varpå det inte med några typer av medel går att förmå dem till att skriva på något heller. De som är med i facket får helt enkelt inte några mer tider, då de heller inte anställer någon tillsvidare utan bara på behov. Visst går det att gå upp i rätten och bråka med dessa arbetsgivare, men som löntagare byter man nog hellre jobb.

Poängen med minimilön är att dessa företag inte kommer undan med att anställa människor för 25 kr/timmen. De måste i alla fall upp till en nivå som går att överleva på, dvs runt 100:-/timmen.

Då kan facket sätta företaget i blokad. Se till att det blir kollektivavtal och att de anställda får avtalsenlig lön.

En arbetsgivare som inte vill betala avtalsenlig lön och ha schyssta villkor lär inte betala minimilön heller.

Företagen kommer lättare undan med att inte betala minimilön eftersom ingen kommer att vara intresserad av att driva prosessen. Det kommer inte att falla under allmänt åtal, polisen kommer att lägga ner åtalet. Den anställde får inga nya uppdrag eller blir av med jobbet.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag har inte påstått att kollektivavtalen skulle ha en negativ effekt på arbetsmarknaden eller för den delen lönebildningen, tvärtom.

Jag är däremot definitivt emot påståendet som görs gällande av flera här att kollektivavtal eller inte hos en specifik arbetsgivare skulle ha en automatisk koppling till om arbetsgivaren är seriös eller automatiskt skulle ge sämre villkor.

Så, ja, jag är villig att skriva under på att kollektivavtalen som företeelse skapar ett tryck på arbetsgivare (generellt). Även företag som inte tecknar kollektivavtal jämförs av arbetstagarna med kollektivavtalet - och måste då ofta erbjuda något bättre på någon punkt om man på en annan punkt inte vill sätta sig på tvångströjan, av olika skäl.

Men det här är en diskussion som inte påverkar de allra mest utsatta i någon nämnvärd utsträckning, varför minimilön - precis som maximal arbetstid borde vara lagstiftad. Så att ALLA omfattas av åtminstone en dräglig miniminivå, högre än 0 kr/h. Fast ALLA SKA MED verkar bara gälla de som ansluter sig till facket. Det som förvånar mig är att man aktivt motarbetar försök till att se till att även de som är allra svagast, får rimligare förutsättningar.

För mig är inte det tecken på solidaritet, utan på ren gruppegoism.

Om du nu tycker att minimilön är bra för svaga grupper, varför ska den dp inte vara högre än kollektivavtalet eller i varje fall i nivå med avtal.

Varför anser du att de du kallar utsatta ska ha det sämre?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det som jag ser ett problem med är inte lagstiftning om minimilön som sådan, men vi behöver inte ännu fler tandlösa lagar.

Vi har redan idag ett antal lagar som är i det närmaste helt verkningslösa då dom inte faller under allmänt åtal, är dispositiva, vagt formulerade ramlagar, saknar rimliga straff etc.

Så en lag om minimilön måste ju då 1 - Falla under allmänt åtal precis som tex brottsbalken. 2 - Det måste finnas påföljder som verkligen är kännbara för en oseriös arbetsgivare.

Med dagens regering så har vi tyvärr gått åt andra hållet, tex med att avkriminalisera brott mot arbetsmiljölagen.

Vidare så ställer ju sekretess i anbudsförfaranden m.m till det för mig som kund - Så där vill jag ha rejäla tvingande lagar med höga straff som tvingar företag att gå ut offentligt med anställningsförhållanden etc.

Jag ger ytterst ogärna mina surt förvärvade pengar till ett företag som inte behandlar sin personal på ett bra sätt, och det borde ju i sann nyliberal anda vara av godo om man förbättrar mitt beslutsunderlag som kund ;)

Sådan "upplysningsplikt" skulle ju även kunna vara bra för företag. Vi kan ta Lidl som exempel, eftersom som dom betedde sig synnerligen illa och vägrade kollektivavtal när dom först kom till Sverige så har jag ännu inte satt min fot i en Lidlbutik. Kan dom då visa på att idag har vi såhär många tillsvidare anställda som är anslutna till kollektivavtal och andelen bemanningsanställda och andra otrygga anställningsformer har den här maxnivån - Ja då skulle jag rentav kunna tänka mig att handla hos dom...
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det som jag ser ett problem med är inte lagstiftning om minimilön som sådan, men vi behöver inte ännu fler tandlösa lagar.

Där är vi helt överens. En minimilönelagstiftning som är tandlös kommer inte att göra saken bättre än dagens minimilönelagstiftning på 0 kr.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Om du nu tycker att minimilön är bra för svaga grupper, varför ska den dp inte vara högre än kollektivavtalet eller i varje fall i nivå med avtal.

Varför anser du att de du kallar utsatta ska ha det sämre?

Därför att då riskeras en ökad arbetslöshet och det blir också ett problem för fackförbunden om kollektivavtalen skulle vara sämre än minimilönen.

Sedan kan jag tycka att exempelvis 75kr/h är bättre än 25kr/h eller 0kr/h. Inte sämre. Fast ibland är man ensam om att tycka det på buke.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Därför att då riskeras en ökad arbetslöshet och det blir också ett problem för fackförbunden om kollektivavtalen skulle vara sämre än minimilönen.

Sedan kan jag tycka att exempelvis 75kr/h är bättre än 25kr/h eller 0kr/h. Inte sämre. Fast ibland är man ensam om att tycka det på buke.

Du värnar alltså inte om de svagaste utan om något annat.

Som gissningsvis lägre löner för arbetsgivarna.

Hade du värnat om de svagaste hade du satt minimilönerna till minst kollektivavtal.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Håll i dig Golit, ty detta har aldrig tidigare inträffat och det är tveksamt om det någonsin kommer att ske igen... Men jag måste nog försvara Sjöberga här.

Sjöberga vill, som jag uppfattar det, få bort de allra värsta avarterna.

Men samtidigt så vill hen hålla nere lönerna för arbetare...

Då uppkommer detta med att hen vill ha lagstadgad minimilön men lägre än kollektivavtal.

De förslag som har framförts tidigare i EU har ju satt 50% av genomsnittlig inkomst som undre gräns, i Sverige ligger genomsnittlig grundlön på 28 000 vilket då borde ge en grundlön på 14 000... vilket ligger ca 2-3000 under lägsta lön enligt kollektivavtal.

Man skulle kanske kunna lagstadga om att lägsta lön enligt lag ska motsvara 90% av minimilönen enligt kollektivavtal ?

Dock kan jag anse att "golvet" i kollektivavtalen är så lågt satta att det är svårt att gå under detta som seriös arbetsköpare. Sätts lönen avsevärt lägre än kollektivavtalen så kommer man inte att kunna klara sig på lönen och vederbörande kommer näppeligen bidra till att höja BNP och tillväxt eftersom hen då helt enkelt har för lite pengar att köpa varor och tjänster för.

Dock anser jag att målet med att få bort de värsta avarterna kan lösas på fler sätt än med lagstadgad minimilön, tex så genom att göra en huvudentreprenör strängt ansvarig även för dennes underentreprenörer.

Vidare så borde ju krav på kollektivavtal hos utförare vara en självklarhet vid all offentlig upphandling, vilket blir svårt med nuvarande lagstiftning på området.

Och minskad sekretess vid anbudsförfaranden skulle ju också stärka löntagarnas ställning och leda till att oseriösa arbetsköpare inte kan betala folk 10 kr/h i lön.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Håll i dig Golit, ty detta har aldrig tidigare inträffat och det är tveksamt om det någonsin kommer att ske igen... Men jag måste nog försvara Sjöberga här.

Sjöberga vill, som jag uppfattar det, få bort de allra värsta avarterna.

Men samtidigt så vill hen hålla nere lönerna för arbetare...

Då uppkommer detta med att hen vill ha lagstadgad minimilön men lägre än kollektivavtal.

De förslag som har framförts tidigare i EU har ju satt 50% av genomsnittlig inkomst som undre gräns, i Sverige ligger genomsnittlig grundlön på 28 000 vilket då borde ge en grundlön på 14 000... vilket ligger ca 2-3000 under lägsta lön enligt kollektivavtal.

Man skulle kanske kunna lagstadga om att lägsta lön enligt lag ska motsvara 90% av minimilönen enligt kollektivavtal ?

Dock kan jag anse att "golvet" i kollektivavtalen är så lågt satta att det är svårt att gå under detta som seriös arbetsköpare. Sätts lönen avsevärt lägre än kollektivavtalen så kommer man inte att kunna klara sig på lönen och vederbörande kommer näppeligen bidra till att höja BNP och tillväxt eftersom hen då helt enkelt har för lite pengar att köpa varor och tjänster för.

Dock anser jag att målet med att få bort de värsta avarterna kan lösas på fler sätt än med lagstadgad minimilön, tex så genom att göra en huvudentreprenör strängt ansvarig även för dennes underentreprenörer.

Vidare så borde ju krav på kollektivavtal hos utförare vara en självklarhet vid all offentlig upphandling, vilket blir svårt med nuvarande lagstiftning på området.

Och minskad sekretess vid anbudsförfaranden skulle ju också stärka löntagarnas ställning och leda till att oseriösa arbetsköpare inte kan betala folk 10 kr/h i lön.

Frågan är vad man vill uppnå och varför. Vill man uppnå rimliga löner och schyssta villkor för arbetstagarna? Eller vill man att utsatta personer ska ha sämre villkor än andra?

Varför vill man i så fall att det ska finnas ett B-lag på arbetsmarknaden? För att man inte tycker att utsatta grupper ska ha det lika bra som andra?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det är ju idag populärt att på ideologisk grund hävda att det är viktigt med ett stort antal desperata människor som kan ta på sig underbetalda "skitjobb".

Många nyliberaler inbillar sig att dom är immuna mot olyckor, sjukdom och lågkonjunktur och därför tror på nymoderaternas gallimatias om "arbetslinjen" och att det minsann ska löna sig att arbeta och att det krävs ökade klyftor som "incitament" för att anstränga sig lite mer... och annat trams som är bara en massa tomma slagord.

I själva verket är det så att ju mer pengar som betalas ut i löner, desto mer kan ekonomin växa. Ökade klyftor ger inte automatiskt ökad BNP utan gör snarare att hela samhället blir mer sårbart vid konjunktursvängningar.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du värnar alltså inte om de svagaste utan om något annat.

Som gissningsvis lägre löner för arbetsgivarna.

Hade du värnat om de svagaste hade du satt minimilönerna till minst kollektivavtal.

Om vi sätter minimilönerna över kollektivavtal så har vi samtidigt tagit bort fackets makt att förhandla om löner och lagt den makten i regering och riksdag. Är det önskvärt? Jag tror ingen av arbetsmarknadens parter vill flytta lönerörelsen till regering och riksdag.

Tanken måste ju ändå vara att kollektivavtalen även fortsättningsvis skall vara normalfallet och minimilönen ett golv mot de värsta avarterna.

Facket kan ju fortsätta sina blockader och annat mot företag som inte har kollektivavtal.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Om vi sätter minimilönerna över kollektivavtal så har vi samtidigt tagit bort fackets makt att förhandla om löner och lagt den makten i regering och riksdag. Är det önskvärt? Jag tror ingen av arbetsmarknadens parter vill flytta lönerörelsen till regering och riksdag.

Tanken måste ju ändå vara att kollektivavtalen även fortsättningsvis skall vara normalfallet och minimilönen ett golv mot de värsta avarterna.

Facket kan ju fortsätta sina blockader och annat mot företag som inte har kollektivavtal.

Nu blandar du bort korten. Varför skulle man göra det ena, när man gör det andra?

Om skälet att införa minimilöner är att man vill hjälpa de svagaste, varför ska man då inte hjälpa dem till samma nivå där övriga löntagare befinner sig?

Om du inte vill det, har du en annan anledning.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Håll i dig Golit, ty detta har aldrig tidigare inträffat och det är tveksamt om det någonsin kommer att ske igen... Men jag måste nog försvara Sjöberga här.

Sjöberga vill, som jag uppfattar det, få bort de allra värsta avarterna.

Men samtidigt så vill hen hålla nere lönerna för arbetare...

Då uppkommer detta med att hen vill ha lagstadgad minimilön men lägre än kollektivavtal.

De förslag som har framförts tidigare i EU har ju satt 50% av genomsnittlig inkomst som undre gräns, i Sverige ligger genomsnittlig grundlön på 28 000 vilket då borde ge en grundlön på 14 000... vilket ligger ca 2-3000 under lägsta lön enligt kollektivavtal.

Man skulle kanske kunna lagstadga om att lägsta lön enligt lag ska motsvara 90% av minimilönen enligt kollektivavtal ?

Dock kan jag anse att "golvet" i kollektivavtalen är så lågt satta att det är svårt att gå under detta som seriös arbetsköpare. Sätts lönen avsevärt lägre än kollektivavtalen så kommer man inte att kunna klara sig på lönen och vederbörande kommer näppeligen bidra till att höja BNP och tillväxt eftersom hen då helt enkelt har för lite pengar att köpa varor och tjänster för.

Dock anser jag att målet med att få bort de värsta avarterna kan lösas på fler sätt än med lagstadgad minimilön, tex så genom att göra en huvudentreprenör strängt ansvarig även för dennes underentreprenörer.

Vidare så borde ju krav på kollektivavtal hos utförare vara en självklarhet vid all offentlig upphandling, vilket blir svårt med nuvarande lagstiftning på området.

Och minskad sekretess vid anbudsförfaranden skulle ju också stärka löntagarnas ställning och leda till att oseriösa arbetsköpare inte kan betala folk 10 kr/h i lön.

Det enklaste och snabbaste skyddet vore att avskaffa att det räcker med en uppdragstagare för att få ha firma. Och samtidigt sätta in en ordentlig eko-spaning så att inte det blir kartellbildning mellan vårdprofitörerna.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du värnar alltså inte om de svagaste utan om något annat.

Som gissningsvis lägre löner för arbetsgivarna.

Hade du värnat om de svagaste hade du satt minimilönerna till minst kollektivavtal.

Nej, det finns 2 avgörande argument för att lägga nivån strax under ingången i kollektivavtalen.
1. Eftersom det då påverkar i stor utsträckning fackens makt och ordningen på svensk arbetsmarknad
2. Eftersom det kan ge större arbetslöshet som genererar ännu fler ännu svagare.

Det har ingenting med att värna lägre löner för arbetsgivarna att göra (där gör jobbskatteavdragen exempelvis nytta). Konstruktionen med minimilöner kommer vare sig att lösa några problem eller påverka alls 97% av arbetsmarknaden. Den kommer endast att påverka de procenten som står utanför alla möjligheter till normala rättigheter, dvs de som hamnar i läget att det enda de kan luta sig emot är lagen, därför att de inte har förutsättningar att förhandla på något sätt.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej, det finns 2 avgörande argument för att lägga nivån strax under ingången i kollektivavtalen.
1. Eftersom det då påverkar i stor utsträckning fackens makt och ordningen på svensk arbetsmarknad
2. Eftersom det kan ge större arbetslöshet som genererar ännu fler ännu svagare.

Det har ingenting med att värna lägre löner för arbetsgivarna att göra (där gör jobbskatteavdragen exempelvis nytta). Konstruktionen med minimilöner kommer vare sig att lösa några problem eller påverka alls 97% av arbetsmarknaden. Den kommer endast att påverka de procenten som står utanför alla möjligheter till normala rättigheter, dvs de som hamnar i läget att det enda de kan luta sig emot är lagen, därför att de inte har förutsättningar att förhandla på något sätt.

Så du menar att de svagaste ska ha det sämre än andra.

Det är inte att värna de svagaste tycker jag.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Så du menar att de svagaste ska ha det sämre än andra.

Det är inte att värna de svagaste tycker jag.

Så du menar att de svagaste ska nöja sig med en lön på 10 kr/h. Det är inte att värna de svagaste tycker jag.

Och kom inte med tugget om att de ska gå med i facket och bli arbetslösa istället tills det dyker upp ett gyllene jobb med perfekta villkor. Det är liksom inte så det funkar för de allra svagaste.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Så du menar att de svagaste ska nöja sig med en lön på 10 kr/h. Det är inte att värna de svagaste tycker jag.

Och kom inte med tugget om att de ska gå med i facket och bli arbetslösa istället tills det dyker upp ett gyllene jobb med perfekta villkor. Det är liksom inte så det funkar för de allra svagaste.

Nej jag menar förstås att de ska ha avtalsenlig lön.

Av någon anledning tycker du att de svagaste ska ha det sämre än andra.

Det är knappast att värna om de svagaste.

Det står dig naturligtvis fritt att tycka att det är skillnad på folk och folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej jag menar förstås att de ska ha avtalsenlig lön.

Av någon anledning tycker du att de svagaste ska ha det sämre än andra.

Det är knappast att värna om de svagaste.

Och därmed är inte 80% av den lönen bättre än 10% av den? Jag hänger inte med i logiken. Tyvärr.

Av någon anledning tycker du att de svagaste ska ha det riktigt för jävligt med löner för 25kr/h, såvida de inte vill vara med i facket och vara arbetslösa. Jag tycker att det är dags att göra något effektivt åt det, via lagstiftning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp