Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Eftersom det saknas lagstadgad minimilön, är därmed den lagstadgade minimilönen 0 kr/h i Sverige i praktiken. Enkel logik.

Med ditt resonemang; varför skulle någon enda arbetsgivare vilja betala mer än 0kr/h, eller kanske 10kr/h?

Nu funkar ju inte arbetsmarknaden så - annat än för de allra svagaste i landet. Och de vill ingen ställa upp för.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det är självklart att vi ska ha en lagstadgad minilön, det finns bara fördelar.

Anledningen till att detta saknas beror troligen enbart på relationen och traditionen med den fackliga rörelsen.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det är självklart att vi ska ha en lagstadgad minilön, det finns bara fördelar.

Anledningen till att detta saknas beror troligen enbart på relationen och traditionen med den fackliga rörelsen.

Det system Vi har idag fungerade säkert förr. Det känns anpassat till ett Sverige med stora industriföretag och där det finns två starka parter som förhandlar. Det känns ganska passé.

Facket motarbetar minimilöner av rädsla att förlora makt helt enkelt.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Eftersom det saknas lagstadgad minimilön, är därmed den lagstadgade minimilönen 0 kr/h i Sverige i praktiken. Enkel logik.

Med ditt resonemang; varför skulle någon enda arbetsgivare vilja betala mer än 0kr/h, eller kanske 10kr/h?

Nu funkar ju inte arbetsmarknaden så - annat än för de allra svagaste i landet. Och de vill ingen ställa upp för.

Men om man nu är den svagaste, varför inte göra sig starkare och gå med i facket???? bara undrar...

Och jo har du någonsin suttit i samtal med det stora arbetgivar organisationerna typ ALMEGA? Det är just så det fungerar.........
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Men om man nu är den svagaste, varför inte göra sig starkare och gå med i facket???? bara undrar...

Och jo har du någonsin suttit i samtal med det stora arbetgivar organisationerna typ ALMEGA? Det är just så det fungerar.........

Hur då? Att de ger 0kr/h i bud bara för att det är den gällande lagstadgade minimilönen? Eller hur menar du egentligen?

Varför ska man tvingas gå med i facket och förlora ytterligare pengar? Särskilt med tanke på LO-förbunden som har satt på sig politisk tvångströja.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja men de gör ju inte det av olika anledningar. varför inte försöka hjälpa dem ändå? Trots att de inte går med i facket?

Som att lagstifta om nått som kommer att landa den grupp i en ständig lägsta löne nivå? Nej tack.

Jag tycker självklart att det är för jävligt att folk inte jobbar på vettiga vilkor.
Men att lagstifta om minsta lön kan jag inte se är en lösning på lång sikt. Ja i första skedet blir det bättre för denna grupp. Men inte i lägnden....
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det system Vi har idag fungerade säkert förr. Det känns anpassat till ett Sverige med stora industriföretag och där det finns två starka parter som förhandlar. Det känns ganska passé.

Facket motarbetar minimilöner av rädsla att förlora makt helt enkelt.


Ja.



________________
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Som att lagstifta om nått som kommer att landa den grupp i en ständig lägsta löne nivå? Nej tack.

Jag tycker självklart att det är för jävligt att folk inte jobbar på vettiga vilkor.
Men att lagstifta om minsta lön kan jag inte se är en lösning på lång sikt. Ja i första skedet blir det bättre för denna grupp. Men inte i lägnden....

Det blir bättre på kort sikt. Det blir bättre på lång sikt. Det löser helt enkelt det värsta utnyttjandet, att det blir olagligt.

Det påverkar inte de allra flesta på arbetsmarknaden eller företagen alls. Bara de allra, allra svagaste grupperna och de riktigt oseriösa företagen påverkas.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Men vi har ju ingen mini lön i sverge så jag förstår inte din fråga???

Eftersom vi inte har en lagstadgad minimilön kan man ju på sätt och vis hävda att minimilönen faktiskt är=0 kr. Idag kan ju arbetsgivare hålla lönerna så låga som arbetstagarna accepterar och hur låg lön man accepterar handlar ju till stor del om hur desperat man är dvs. utsatta grupper kommer acceptera de lägsta lönerna och utnyttjas.

Dessa grupper skulle ju hjälpas upp i lön om man lagstadgade om en rimlig minimilön. De arbetsgivare som bara vill hålla nere lönerna kommer självklart försöka att inte behöva höja sina anställdas lön över miniminivån, men samtidigt så kan ju dessa arbetsgivare idag hålla hur låga löner som helst.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det blir bättre på kort sikt. Det blir bättre på lång sikt. Det löser helt enkelt det värsta utnyttjandet, att det blir olagligt.

Det påverkar inte de allra flesta på arbetsmarknaden eller företagen alls. Bara de allra, allra svagaste grupperna och de riktigt oseriösa företagen påverkas.

Det som har förts fram tidigare, och som "EU-facket" är positiva till är man lagstadgar om en minimilön på 50% av genomsnittslönen, vilket borde ge en grundlön på nånstans mellan 14 0ch 15 000 på en heltidstjänst.

De flesta kollektivavtal ligger ju högre än så...

Det jag hoppas mest på är en ökad insyn i olika företag, idag går det ju alltför lätt att "lägga locket på" så att jag som kund inte vet under vilka arbetsvillkor som det jag köper framställs.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Var anställer man för 10 kr/timmen? Är det typ bärplockare, byggjobbare från andra EU-länder och annan "billig arbetskraft" som har den timlönen?
Jag vet en salong i Göteborg som anställer frisörer för 25 kr/timmen. Nyexaminerade och gröna, så de vill ha jobb. Detta är en ganska så dyr och var en gång i tiden prestigefull salong som hade bra rykte så det är nog rätt bra att ha med på sitt CV sen när man söker sig vidare.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och så var vi inlåsta i 20 år till med utnyttjande av värsta sorten. Tack, golit, för att du skyddar de fackanslutna men vägrar ställa upp för de allra svagaste grupperna. Synd att golit inte kommer att välja att inse att det är vad golit gör.

Även icke fackligt anslutna är skyddade av kollektivavtal.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du kan inte avtala bort semesterlagen och arbetstidslagen.

Vad svarar Du "inte alls" på?

Sjöberga, det är litet märkligt att fackföreningarna inte jobbar för lagstadgad minimilön, möjligen skulle det kunna vara så att de då tappar medlemmar?
Vad jag vet så har ju alltid facken varit emot lönesänkningar till förmån för arbetstillfällen, då har man hellre låtit en industri gå åt skogen och medlemmarna ut i arbetslöshet, kanske beror det på att en minimilön uppfattas om en lönesänkning och då är inte facket intresserade.

Facket är ju heller inte intresserade av personer utanför deras egen fackförening, dvs medlemmarna, så detta måste nog göras utan fackföreningarnas medverkan. Vad jag kommer ihåg har de tyska fackföreningarna varit mer "marknadsanpassade" i sitt sätt att tänka när det gäller lönebildningen (dvs hellre lönesänkningar, fyra-dagarsveckor etc för att behålla jobben) än vad de svenska är.

Företagen borde ju vilja driva denna frågan, men får antagligen problem med existerande fack om de gör det.

Så vem står som Du säger på de utsattas sida? Ingen vad jag förstår! Det är fritt fram för den som har samvete till att betala underlöner till dem som inget har osv.

Visst kan man det. Händer varje år på våra sjukhus.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Hur då? Att de ger 0kr/h i bud bara för att det är den gällande lagstadgade minimilönen? Eller hur menar du egentligen?

Varför ska man tvingas gå med i facket och förlora ytterligare pengar? Särskilt med tanke på LO-förbunden som har satt på sig politisk tvångströja.

Du har föreningsfrihet och kan inte tvingas att gå med i facket. Däremot är det kokt att göra det.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag vet en salong i Göteborg som anställer frisörer för 25 kr/timmen. Nyexaminerade och gröna, så de vill ha jobb. Detta är en ganska så dyr och var en gång i tiden prestigefull salong som hade bra rykte så det är nog rätt bra att ha med på sitt CV sen när man söker sig vidare.

Då är det bara att begära kollektivavtal, sätta firman i blockad och hämta ut den retroaktiva lönen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp