Minimigiva.

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur är det nu igen. Finns det någon lag på minimigiva (grovfodermängd) för häst?

Jag vet ju att det finns ett bör men finns det något ska?
Och hur mycket/lite är det?

Sv: Minimigiva.

det är ju lag på att ge hästen vad den behöver för att må bra.

rek. minimumgiva är 1 kg/ts per 100kg/häst för att allt ska fungera i hästens matsmältning så den inte ska bli sjuk så då tolkar jag att det är det som blir den lagliga minimumgivan (förutsatt att hästen verkligen klarar sig på det utan att bli en "skugga")

Hur är det nu igen. Finns det någon lag på minimigiva (grovfodermängd) för häst?
Jag är inte jurist men jag tror inte det går att formulera en lag på det sättet du anger eftersom hästar är individer och det kan finnas exempelvis medicinska skäl att avvika från "normal" fodergiva för att hästen ska må bra. Antag att en veterinär föreskriver en speciell diet som innebär att man ger extremt litet grovfoder, hästägaren skulle då anses vansköta hästen om man följde "lagen" istället för veterinärens direktiv.

Det finns ett litet antal minimikrav (vatten, utrymme mm) samt mer "generella" vård- och skötselrutiner som kan uttolkas.

Så här står det i föreskrifterna:

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:

1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.
2 § Foder ska vara av lämplig struktur och fodergivan ska garantera en
välbalanserad näringstillförsel.
Vatten
3 §

Och det här är föreskriftsmotivet som § grundar sig på: