Minimigiva.

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur är det nu igen. Finns det någon lag på minimigiva (grovfodermängd) för häst?

Jag vet ju att det finns ett bör men finns det något ska?
Och hur mycket/lite är det?

Sv: Minimigiva.

det är ju lag på att ge hästen vad den behöver för att må bra.

rek. minimumgiva är 1 kg/ts per 100kg/häst för att allt ska fungera i hästens matsmältning så den inte ska bli sjuk så då tolkar jag att det är det som blir den lagliga minimumgivan (förutsatt att hästen verkligen klarar sig på det utan att bli en "skugga")

Hur är det nu igen. Finns det någon lag på minimigiva (grovfodermängd) för häst?
Jag är inte jurist men jag tror inte det går att formulera en lag på det sättet du anger eftersom hästar är individer och det kan finnas exempelvis medicinska skäl att avvika från "normal" fodergiva för att hästen ska må bra. Antag att en veterinär föreskriver en speciell diet som innebär att man ger extremt litet grovfoder, hästägaren skulle då anses vansköta hästen om man följde "lagen" istället för veterinärens direktiv.

Det finns ett litet antal minimikrav (vatten, utrymme mm) samt mer "generella" vård- och skötselrutiner som kan uttolkas.

Så här står det i föreskrifterna:

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:

1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.
2 § Foder ska vara av lämplig struktur och fodergivan ska garantera en
välbalanserad näringstillförsel.
Vatten
3 §

Och det här är föreskriftsmotivet som § grundar sig på:
Hästar har ett stort behov av att tugga. Hästar på bete ägnar ca 16-18 tim/dag till att äta. Om mängden är för liten blir ättiden för kort och risken ökar för att hästen utvecklar ett stereotypt beteende vilket är ett tecken på brister i miljö och skötselrutiner. Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2
kg t.s/100 kg kroppsvikt. Grovfodret kan utgöras av t.ex. gräs, hö, hösilage, ensilage, halm men hästar äter också gärna vissa typer av bark och grenar vilket ger ett tillskott av den nödvändiga växttråden. Fri tillgång till grovfoder är att rekommendera till häst. För att upprätthålla kroppstemperaturen i kallt väder måste hästen öka foderintaget. Att beta är ett naturligt beteende för hästen. Den får då tillfredställa både sitt behov av att tugga och av att söka foder. Vissa hästar kan av veterinärmedicinska skäl inte tillåtas beta.
Det kan exempelvis gälla hästar som lätt utvecklar fång. Övervikt är ett annat hälsoproblem hos hästar där ett av de sjukdomstillstånd som kan uppstå som följd av övervikten är fång. Hästar som lätt
blir överviktiga kan utfodras med grovfoder med lägre näringsinnehåll såsom halm och magert hö i kombination med att hästarna motiveras till rörelse genom att foderplatser och vatten placeras så att
hästarna måste förflytta sig mellan dem för att få tillgång till foder och vatten.

Rekommendationen är minst 1-1,2 kg torrsubstans /100kg kroppsvikt. Men det är absoluta minimum för att tarmfunktionen inte ska riskera att störas.

Tack för bra svar! :bow:

Anledningen till att jag undrar är för att en person i mitt stall ger på tok för lite mat (tycker jag, vet inte om det blir det enl. rekomendationerna, jag är kass på att räkna ut ts till kg).

Men det finns ingen möjlighet att anmäla detta?
Jag har inte tänkt göra det, utan jag mest spekulerar.
Om jag skulle anmäla kan de alltså säga att det är för att hästen är fet?
För hästen är ganska fet - hon gick på bete hela sommaren och såg ut som en grov ardenner när hösten kom. Hästen är ett hbl, typ..
De har inte pratat ngt med vet. utan det är ridskolechefen som sätter fodergivorna till dessa hästar och ägaren lyssnar såklart på henne. Tyvärr.

Men om man tänker enligt punkterna.
1. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av växtfiber och sysselsättning,
Där får nog inte hästen tillräckligt...

3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
...och garanterat inte där...

4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
..men där har de ju en anledning att ge hästen så pass lite då hon fortfarande är lite fet..

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 049
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka