minihingst+varmblodsto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alvtussa
  • Startdatum Startdatum
A

Alvtussa

Finns det någon som varit med om att det har lyckats för en minihingst att betäcka ett varmblodsto,lr. stor häst.. Jag har hört att det kan hända för stona lägger sig ner. Men finns det någon som verkligen varit med om det?
Vad blev det för föl egentligen?:confused:

Sv: minihingst+varmblodsto??

Har inte hört just den kombinationen, men en häst i stallets mamma är korsning frieser och shettis.

Okej! Det finns bevis alltså..

Den märkligaste kombinationen jag sett har varit Fjordhäst / Shetlandsponny.. det blev en b-ponny.. de raserna är ju rätt lika kroppsligt.. såg ut som en Fjordhäst fast pytteliten. :P

Jag kände en gång en korsning shettis/ardenner, såg ut som en tunna på små korta ben...
Men jag vet inte vem som var mamman och vem som var pappan.

Har haft en shettis/ardenner inhyrd. Mamman ardenner o pappan shettis...

Såg ut som en förvuxen knubbig shettis, var ca 130 i mankhöjd.

min förra hingste (vbl) betäckte en mini shettis (utan lov :devil: )
det resulterade i en bebbe som kom ut frisk å kry. snygg exteriört
å allt men efter bara 1 mån va bebbe lika stor som mamma =)
Han slutade på 137 cm i manken å är nu hopp ponny =)

Jag tror det omöjliga har hänt så vad gör jag nu?! Väntar bebis i mars någon gång..
Hjälp, det var ju inte planerat och ber till gud att allt ska gå bra!!
Mamman är ett varmblod och pappan en minishettis.. fattar ju inte hur detta har gått till dock..
Kan ju knappast innbilla mig att jag känner att det rör sig därinne eller kan jag det?? hoppas det!!

just av den anledningen så kanske man bör kastrera sina hingsar!

ring till vet som kan kolla om stoet är dräcktigt och hur långt hon har gått.

Det kan absolut vara så att hon är dräktig. Ston är påhittiga.

Se till att få ut en veterinär för att undersöka om hon verkligen är dräktig så att du vet när du eventuellt skall börja vaka. Det är dock ganska svårt att se långt in i dräktigheten hur långt det är gånget om jag har förstått det rätt.

Mamman är ett varmblod och pappan en minishettis.. fattar ju inte hur detta har gått till dock..
Jag hade en b-ponny som var den korsningen. Stoet hade ställt sig i ett dike så lillhingsten kom åt. Avkomman blev en jättefin b-ponny som hoppade hur fint som helst.

Hade djur på ett ställe där en ardennerhingst hade betäckt en shettis, dock en stor sådan och fölet var enormt. Fattar inte hur hon lyckats föda fram det.

Ja, det enda positiva är ju att fölungen förhoppningsvis är liten...Hon har bara ca 2 mån. kvar och JA..vet. ska komma..fast det blir ju blodprov isåfall eftersom hon INTE går med på någon annan undersökning. Jag fattar det bara inte..får inte in det i skallen hur sjutton han har lyckats..ja, vi får väl se när vet. varit här..

Finns det någon som varit med om att det har lyckats för en minihingst att betäcka ett varmblodsto,lr. stor häst.. Jag har hört att det kan hända för stona lägger sig ner. Men finns det någon som verkligen varit med om det?
Vad blev det för föl egentligen?:confused:

Nej den korsningen har jag aldrig hört talas om och man borde nog inte prova heller:) men min granne har betäckt sitt stora halvblod med en b- ponny så allt måste vara möjligt..:p

Hehe jo visst går det ..men det kan nog behövas en väldigt kuperad terräng eller om stoet lägger sig ner. Har själv en shettis/varmblod :angel:

Hehe jo visst går det ..men det kan nog behövas en väldigt kuperad terräng eller om stoet lägger sig ner. Har själv en shettis/varmblod :angel:

Ok..
Första jag hör som har det men tycker det blir för stor skillnad på hästarna, tycker det bara är fel att betäcka en sådan liten med en sådan stor.
Man vet ju inte hur den kommer se ut.
För hästens bästa betäcker man inte två så skilda raser!

Hade djur på ett ställe där en ardennerhingst hade betäckt en shettis, dock en stor sådan och fölet var enormt. Fattar inte hur hon lyckats föda fram det.

jag undrar snarare hur stoet såg ut invändigt efter betäckningen...

ett litet sto är anpassat till en liten snorre. Sen kommer helt plötsligt en jättepåle inkörd... Tror inte hingsten står och duttar toppen så att säga...:grin:

ett litet sto är anpassat till en liten snorre. Sen kommer helt plötsligt en jättepåle inkörd... Tror inte hingsten står och duttar toppen så att säga...:grin:

okej... nu höll jag på å garva ihjäl mej här hemma i fåtöljen:rofl:

-duttar med toppen!

Under bart.

Fast jag undrar ju mjer hur stackarn ser ut utvändigt:eek: kul att få dom hovarna på ryggen:crazy:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Skola & Jobb Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute. Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 332
Senast: Milosari
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka