Minigrisar

S

samtson

Vi bor på en lantgård och jag har under en längre tid varit sugen på att införskaffa minigrisar. Tanken är att de ska bo i stallet vintertid och ute i eget hus under sommaren. Vi har en helt suverän "grishage" där det redan finns ett hus och mysig bök miljö för tryndjur.

Är det någon här inne som har minigrisar i stall miljö - eller har ni dem inne? Vad äter era grisar? Vi har erfarenhet av "vanliga" stora grisar - och visst måste väl detta vara samma princip? Gris som gris liksom. Det är ju in princip ingen skillnad på en Nordsvensk och en Shetlandsponny - båda är ju hästar och kräver samma engagemang - visst borde det vara samma här?

Någon som vet och vill dela med sig?

Sv: Minigrisar

Jag tror att minigrisföreningen har en hemsida där du kan hitta
uppfödare och skötselråd.

Jag har läst där men tänkte att det alltid är roligt att höra från människor överlag. På denna sida stod det att dom äter rotfrukter och bröd och dyl, när vi hade gödsvin åt dom gröpe och sådant, det var lite så jag undrade, om minigrisar äter riktig grismat eller hur det fungerar. Så även hur andra håller sina små. Kanske att någon vill svara.

Har haft "vanliga" grisar och även minigrisar...
dom äter allt :D
man kan ju välja att ge dom grisfoder från lantmännen,
men dom uppskattar väldigt mkt att få alla möjliga sorters matrester oxå. man får vara lite försiktig med minisarna så dom inte blir för överviktiga bara.
låter det ju perfekt det ni har planerat :)

Det låter som ni har trevlig miljö för minigrisar för de mår bäst när de kan vara ute och böka. Givetvis kan man ha minigrisar i stallmiljö! Min bor ute i stallet med getterna.

Ebba Gris har en stor aptit och äter allt som är ätbart men matte ser helst att hon äter grisfoder från foderhandlarn men givetvis får hon en del rester och annat också.

Det enda man bör tänka på är mängden mat. Minigrisar har lätt för att bli feta om de får mycket mat vilket är ohälsosamt men det har du säkert redan koll på.

Aha! Ja det verkar ju vettigt då att ge en "bas" med grisfoder och sedan ge "annat" när det finns att tillgå. Att de har lätt att bli feta har jag sett, bla på tv... Men med utevistelse och stor box med kompis så ska väl motionen inte vara något problem! Tja vi får se hur det blir, sugen är man och resurser har man...

Jag vill varna för att ge vanligt suggfor till minigrisar det är framtaget för att passa produktionssvin! :eek: Mina minigrisar får följande: 1,5 dl kornkross morg. o kväll som bas, sen puttar jag till med äpple, morötter ,kokt potatis mm mm dom kan äta alla grönsaker och frukter du kan hitta men prova dig fram med en sak i taget vissa grisar kan ha födoämnesallergi :o Att ha dom i stallet på vintern och ute på sommare tycket jag är toppen se bara till att ha elstängsel dom rymmer på ett ögonblick annars :angel:

Mina är i stallet jan- mars men jag har en liten hage utanför stalldörrn så de kan gå ut,annars bor de i ute box med jätte hage.

Jag ger mina origo från granngården 2 dl morgon,och kväll.
sen frukt och grönsaker, mina grisar får inte kött eller kryddig mat.

Glöm inte att man behöver avmaska sina grisar ibland.

Hästarna vänjer sig väldigt fort vid att ha grisar som grannar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 685
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka