Minigris på äldreboende!

Sv: Minigris på äldreboende!

De boende kan väll även bruta sig, när det står på alla fyra och ska lufta upp en katt eller liten hund. Eller bara klappa den.
Personalen tar nog hänsyn till grisens behov, och mina erfarenheter säger at det kan vara lättare att få ut de gammla på promenad, om det följer med ett djur.
Jätte bra ide med djur på boenden.
Där jag jobbar var det en tant som bröt sig två gånger, då hon skulle lufta upp katten i sin rullator.
Katten ville inte följa med in på rummet. Det problemet får de inte med en gris.

Jag tror faktiskt att de flesta djur som lever i en miljö där det finns stor social kontroll. Dvs allmänhet och media har insyn löper mindre risk att fara illa än privatägda djur ute i anonymiteten.

Apropå golven- ett vårdboende har säkerligen ganska bra golv pga av att de gamla inte får halka lätt. Och på ett sk halkfritt golv får en gris rätt bra fäste.

/KT

Men bra för att jag är emot minigris på äldreboende, betyder inte det att jag tror att alla djur ute i buskarna ägda av privata människor, har det bra.
Det är en helt annan diskussion, och eftersom jag brukar läsa dina inlägg så vet jag att även du är av den åsikten.

Sedan skrev du själv att enbart cementgolv ger tllräckligt bra fäste, jag håller med.

Inte så himla lätt att få med sig en gris på en trivsam promenad med de boeende.

Det går nog alldeles utmärkt.
De äldre går inte så fort och det brukar inte en minigris heller göra.:angel:

Det går nog alldeles utmärkt.
De äldre går inte så fort och det brukar inte en minigris heller göra.:angel:

Vad bra! En som kan!

Du har givetvis stor erfarenhet och kunnighet, men är det verkligen så enkelt som att bara gå ut och gå med grisen i sele på en promenad, strukturerad sådan?

Jag har sålt kultingar till olika rehabiliteringshem.
En gris till ett boende för fd. narkomaner (som även har andra djur), och två till ett handikappboende.

Båda dessa ställen har märkt en otrolig skillnad på de boende när det finns ett djur att pyssla om.

Personalen är också noga med att grisen har det bra. Det är dom som har huvudansvaret för grisarna.
På båda ställerna finns det en separat hage som grisen får vara i mellan varven, för att just få vara gris och avlasta rygg ock klövar från golven.
Dessa grisar mår prima och blir naturligtvis lite bortskämda också.
Tilläggas kan att dom fortfarande har sina grisar kvar och den ena blir 5 år i år och de andra fyller 3 år.

På äldreboenden finns det oftast gångmattor i korridorerna, just för att de boende själva inte ska halka och för att det blir lite mera "hemtrevligt".
Grisen kan då få sina "tokfnatt" och få möjlighet att springa av sig.

Och att ha en vuxen minigris inomhus är inte värre (rent storleksmässigt) än att ha en bullterrier eller en labrador.;)

Alltså, Eva, jag vet. Jag håller med dig i det du skriver. Men nu är det inte tal om att nassen ska bo med kompisar ute i en egen hage osv, iaf står det inget om det i artikeln.
Ordar man till det så, att grisen inte bor inne, utan kommer in ibland, då ska jag ändra mitt ställningstagande.

Sedan svarade du inte på min fråga om strukturerade promenader.

Vad bra! En som kan!

Du har givetvis stor erfarenhet och kunnighet, men är det verkligen så enkelt som att bara gå ut och gå med grisen i sele på en promenad, strukturerad sådan?

Ja, jag har ju haft minigris i en hel del år nu...

Och visst kan du lära en minigris att följa med dig utan att hela tiden ha trynet i marken.
Men vissa grisar får man jobba lite mera med än andra.
Jag kan ge några exempel på några av mina egna grisar.

Helga 6 år är en supergris att gå med. Ett enkelt NEJ räcker för att hon ska sluta med nosandet.
Hon går brevid mig eller straxt bakom. Hon går en lagom promenadtakt men tycker inte om att ha bråttom.
Det är henne som vi har med på ofentliga tillställningar som husdjursmässor, reklaminspelningar m.m.

Irma 4 år är en turbo gris. Henne är det inga svårigheter att ta med på en "joggingtur". Hon har mycket spring i benen och går helst framför mig, men hon drar inte i kopplet.

Laban 4 år är en riktig latmask och vill helst bara ligga i hagen och lata sig. Honom får man lirka lite mera med innan han "kommer på" att en promenad kan vara trevlig. Men det går inte fort.

Jennie 3 år är "grästokig" och ska äta hela tiden. Hon följer visserligen med snällt, men måste smaka på allt hela tiden. Man får inte vara stressad när man går ut med henne.

Bacon 14 år får gå lös om vi ska på promenad, vilket vi inte gör så ofta länge eftersom han börjar bli så gammal.
Men när han väl har selen på sig så lunkar han med.
Han skulle nog passa bland de andra pensionärerna.:D

Minigrisar är individer och man får anpassa sig efter dom, men samtidigt vara konsekvent och inte alltid låta dom göra som dom vill.

Senast ändrad av en moderator:

Sedan svarade du inte på min fråga om strukturerade promenader.

Vi skriver nog om varandra lite.
Jag hade inte sett din fråga när jag började svara på det andra.

Mina "gamla" fingrar är nog inte lika snabba som dina.;)

Ordar man till det så, att grisen inte bor inne, utan kommer in ibland, då ska jag ändra mitt ställningstagande.

En ensam gris som bara bor ute och får komma in ibland, får sällan sitt sociala behov tillfredställt och kan bli ganska olycklig.

Men en gris som har mycket sällskap och får vara ute en stund i hagen varje dag blir betydligt lyckligare.

Väljer man att den första varianten till sin gris, så måste man ha två.
De har ett exremt behov av närhet och sällskap.

Lite OT.Jag personligen säljer aldrig kultingar till folk som inte kan sätta upp en hage någonstans.
Det räcker inte med att ha "stora grönområden" att rasta sin gris på som många lägenhets boende försöker med.

Du...jag har hållit på med grisar nästan lika länge som Eva har...:mad:

Så jag kan inte då?

/KT-helt inkompetent!?

Bry dig inte om det, gumman.
Jag VET vad du kan och har för erfarenhet.
Du och jag kompletterar varandra med våra olika erfarenheter.;)
Du är mycket kompetent.:bow:

Jag kan inte heller allting....Vad har jag då att lära mig mer om?:confused:

Du...jag har hållit på med grisar nästan lika länge som Eva har...:mad:

Nästan lika länge är inte lika länge!:devil:

Hur ska jag kunna veta det? Gris-Eva har ju ett namn som förtydligar, du kanske borde döpa om dig till Gris- Tulle för att slippa att okunnigt folk i din omgivning uppfattar dig som okunnig?;)

Hur ska jag kunna veta det? Gris-Eva har ju ett namn som förtydligar, du kanske borde döpa om dig till Gris- Tulle för att slippa att okunnigt folk i din omgivning uppfattar dig som okunnig?;)

K-T har mera erfarenheter av egna "vanliga" grisar än vad jag har, (men minigrisar har vi haft nästan lika länge.) och jag har lite mera erfarenheter av minigrisar som lever inomhus.
Ingen av oss är bättre eller sämre än den andra.:cool: Vi har bara lite olika erfarenheter och kunskaper.

Och hur man bedömma någons kunskap genom namnet?:confused:
Hade jag varit sämre på minigrisar om jag hade T.ex. kallat mig för "Buteljen" eller ett annat nick?:cool:
Nä, det tyckte jag var ett dåligt argument.

K-T är dessutom väldigt duktig på många andra djurslag, så "Gris-Tulle" skulle bli för enkeltspårigt.:angel:

Nä det kan du iofs inte veta men det kändes lite elakt eftersom jag svarade med ungefär samma svar som Eva som du hela tiden ifrågasatte och sedan när Eva kommer in så accepterar du pl+tsligen svaren....

/KT

Liknande trådar

Däggdjur Någon här som äger en minigris? Hur bor dom,inne eller ute? Jag har ett uthus där jag gissar att det hållts något slags djur, och jag...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: McFlurry
·
N
Lantbruksdjur Hejsan! Vi ska flytta till gård till våren och funderingar att skaffa fler djur, har ploppat upp i huvudet på oss. Jag har läst en hel...
Svar
10
· Visningar
16 216
Senast: Naike
·
Övr. Djur Jag blev intervjuad på lokalradion idag.... om minigrisar. Vill ni höra inslaget kan man göra det en månad framåt på sk podradio. Gå...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Hazel
·
Övr. Hund än för varg? detta är andra hunden som attackeras i år på det området. skrylle är ett friluftsområde där det rör sig mycket människor...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama