Hejsan!
Jag har haft två stycken Mas från 2 olika uppfödare, som avlat på olika linjer, som enligt dem skulle ha föräldrar som är fria i HD, ED osv men båda mina Masar fick jag avliva innan 1 års ålder på grund av ED fel och andra genetiska fel. Den ena fick jag ta bort när hon var ca 8 månader och den andra några dagar efter sin 1 års dag.
Jag kämpade 4 månader med den första så som operation, rehabmen hon hade för många skador.
Den andra kämpade jag med i över 6 månader... bland annat operation, rehab osv. Inget hjälpte.
En av uppfödarna betalade tillbaka köpesumman men den andra slog bort allt ansvar och skyllde allt på mig. Fast jag kunde uppvisa CT, flera olika veterinär utlåtanden om att ta bort dem var det bästa. Samt så kunde jag bevisa att alla skador va genetiska.
Fått dåligt rykte i hundvärlden på grund av de 2 uppfödarna.
Man kan tyvärr inte kolla många led bakåt då rasen är så pass ny inom SKK. Jag gjorde allt jag kunde för att dessa 2 hundarna skulle få den bästa möjliga uppväxten men det hjälpte inte.
Den sista skadade sig till och med på uppfödarens kennelträff men nej allt var mitt fel. Fick senare veta att den hundens äldre helsyskon också haltat och har samma defekt som hon hade. Dock löste dem de med att den aldrig får vara lös. Speciellt hade jag hållit mig borta från denna uppfödaren som finns runt Ellös.
Den enda uppfödaren jag gillar i Mas världen är hon som bor på en egen Ö. Så skulle råda dig att hålla dig borta från alla förutom henne.
Masen är en rolig ras men det har avlats alldeles för fort och de flesta uppfödarna vill bara ha pengar.
Samt så var mina 2 Mas sååå långt ifrån varandra psykiskt att man kunde tro de va 2 olika raser. Den första var identisk med bruksaussien. Hon krävde sjukt mycket aktivering, va super smart och tuff. Hade en del skärpa och vallning i sig. Men va väldigt stark mentalt. En av de roligaste hundarna jag någonsin träffat
Min andra var sjukt svag mentalt och krävde en hel del aktivering. Inte lika mycket som den första men denna var sjukt svår då hon var den svagaste hunden mentalt jag någonsin träffat. Hon hade så mycket rädslor och var därför väldigt svår att jobba med, vilket ställde till det en del i aktiveringen. Hon hade svårt för många sociala vardagliga saker. Hon var väldigt mycket av det jag inte vill ha i mina hundar.
Fick senare veta att uppfödaren valt henne till mig för jag hade mest erfarenhet med hundar av alla valpköparna.
Efter dessa två hundarna så har jag mått väldigt dåligt psykiskt då jag inte ens i min vildaste fantasi trodde jag skulle bli bemött så dåligt av mina hundars uppfödare. Så jag hade tagit både en och en andra fundering på om det verkligen är värt att köpa en Mas. Får du en frisk så är det sjukt roligt. Men får du en sjuk som jag.. Ja nej ville bara berätta min historia.
Lycka till!