Miniålder på ridskola

vicsan

Trådstartare
Min dotter går på ridskola. Fick reda på att dom har en 4-årig ponny med på lektionerna. Ponnyn har flera gånger blivit rädd så att barnen trillat av. Undrar om man får ha en så ung häst på ridskola?

Sv: Miniålder på ridskola

Om man får vet jag inte, men vi har på min tidigare ridskola flera gånger ridit unghästar och hingstar, de som var duktiga nog fick rida dem och det var roligt minns jag :)

Men det är ju inte rätt mot ponnyn (eller barnen) om den blir rädd och känner sig obekväm.

"får" får man väl men jag undrar vad en såpass grön ponny ska tillföra de som är där för att LÄRA sig?

De måste var 5 år, iallafall om ridskolan är kvalitetsmärkt.

Om de är 4 år kan de gå med enstaka lektioner med personal eller rutinerade elever (ej ordinarie i gruppen) i utbildningssyfte.

Kolla med personalen hur det egentligen är med ponnyns ålder, ibland stämmer ju inte sådant som man hört:cool:.
Oavsett åldern så verkar den kanppast lämplig för små barn att rida på.

Det är hon som äger ridskolan som sa till mig att ponnyn är 4 år så det stämmer. Tycker det är helt fel att lära barn att rida på en så ung ponny. Nu sista gånger red en 6-åring honom och flög av.

Jag tycker inte att det är schysst mot varken barnen eller ponnyn. Barnen är där för att lära sig och behöver äldre, trygga och rutinerade hästar. Ponnyn behöver en äldre, trygg och rutinerad ryttare för att lära sig. Kanske borde du prata med ridskolechef eller personal om detta?

Vet flera ridskolor som har 4åringar på ridskola som går både med handikappade+nybörjare och de lite mer erfarna utan några som helst problem :)

Vet flera ridskolor som har 4åringar på ridskola som går både med handikappade+nybörjare och de lite mer erfarna utan några som helst problem :)

Fast att det inte blir några problem (=att hästen inte protesterar) behöver inte betyda att det är bra för unga hästar att gå med okunniga och klumpiga ryttare.

Jag skulle bytt ridskola omedelbums. Låter helt absurt att sätta en 4 åring i full lektionsverksamhet, och änvärre i nybörjar klasser där de kan orsaka skada.

Vi hade en ponny som bara var fyra när hon kom. Fast säljaren sa förstås att hon var sju, vilket inte kom fram förrän senare. Den ponnyn var helt gräslig i början, av förståeliga skäl, INGEN mer än jag ville rida på henne. Idag är hon 12 år och en av de absolut mest populära hästarna i stallet.

jag har hört nånstans att det är minimiålder 5 år för ridskolehästar, men det kanske bara var någon som hoppades...

vi hade på ridskolan en häst som jag har hört kom till ridskolan när han var 3 :eek:
men det var för att han var vanvårdad och behövde hjälp, och så ville ridskole ägarna inte sälja honom vidare av rädsla att han skulle få det dåligt igen, så han fick börja på riskolan så smått.
men han var ju inte utbildad så svårt för honom att lära barn rida (det är en ponny). I början gick det bra och han var jättesnäll och så, men nu ett antal år senare (tror han är typ 10 eller nåt) har hans tidiga start slagit tillbaka. Han började dra rätt igenom hela ridhuset, helt okontrollerbar, tog bettet och stack helt enkelt, ibland utan anledning, ibland för att han blev "rädd" för något på läktaren, Gjorde detta både med barn och de vuxna som kunde rida honom, erfarna och nybörjare.
Förmodligen trivdes han väl inte, och hade aldrig fått en korrekt utbildning heller.
Han fick sluta på ridskolan då det var extremt farligt och eftersom han inte trivdes :cry:
Nu rider en jätteduktig tjej honom och han har det bra så det slutade ju bra för honom i alla fall :)

Men ville bara berätta vad som kan hända när för unga hästar går på ridskola..
men som Iskall89 säger så kan det ju bli bra också :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
799
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 310
Senast: Häst_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 439
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar