Ava22

Trådstartare
Hittade lustigt nog ingen tråd alls om dem.

Jag är lite sugen på att skaffa en mini pc i 3000 kronors- klassen. Finns lite att välja på men man blir inte klokare för det.
Ni som har mini pc hemma och använder det, vad bör man tänka på?

Mitt användningsområde kommer mest vara att surfa och skriva på den. Lagra lite filmer och musik om man ska åka iväg. Gärna lång batteritid och tyst!
Gör det jättestor skillnad för ögonen om det är 8,9 tums skärm eller 11tum?

Så, vad hade ni rekommenderat? Ska man verkligen lägga ut 3000 eller mer på en mini pc? Är det värt det? Jag kommer inte ha den i jobb eller annat, enbart i "nöje". Den ska bara komplettera min stationära dator.
 
Sv: Mini PC

har en asus 1101ha jag är väldigt nöjd med. har lång batteritid, väger lite trots att skärmen är lite större än på de "vanligaste små", hög bildupplösning och låter ingenting. tangentbordet är nästan fullskaligt.

kostar ca 4300
 
Sv: Mini PC

Fast nu kostar Asus EEE PC 1001HA, 2790:- hos en känd onlinebutik.

8,9" tycker jag är för smått, men en 10" som ovanstående Asus eller en 11" är helt okey för det du tänker göra vid datorn.
 
Sv: Mini PC

Ja det var bättre pris! :)

Ja det känns som 8,9 tum är lite för lite, eftersom amn ändå kommer att kika på den ganska mycket när man skriver.
Men inte större än 11 har jag tänkt.

Tack för tipsen!
 
Sv: Mini PC

Om du kollar mina inlägg här på datorer så finns där flera trådar om miniPC.

Jag har en Acer Aspire One 150 8.9" med XP. Har haft den i 14 månader nu och är nöjd. Däremot hade jag nog hellre haft en 10.1".

Kolla noga de billigaste, de har ofta Linux och liten HD :idea:
Därför är de billigare än de med XP.
 
Sv: Mini PC

Ska söka igen!

Du tycker att det blir lite för litet med 8,9 då? Känns som folk tycker det genomgående.

Vad är det som är skilland i Linux och XP? Två helt olika opsystem, det hänger jag med på, men vad saknar Linux?
 
Sv: Mini PC

Jag har en Acer Aspire One 8,9", använder den till surf, mail, Spotify. Skärmen är liten, men jag vande mig fort. Skaffade datorn när min gamla laptop (14,1") inte gick att använda längre. Senare kompletterade jag med en stationär dator.

Om jag inte minns galet kostade den ~3000 när jag köpte den i våras. För mig är det definitivt värt det - väger ingenting och tar ingen plats alls.
 
Sv: Mini PC

Precis som komplement till den stationära.

Gillar det som attan att man kan ta med den, att den varken väger eller är för stor för en väska. Senare när min mobil dör har jag tänkt skaffa en IPhone och då blir den som ett mobilt bredband. Så då har man allt i ett om man sticker iväg.

Men du tycker att 8,9" räcker? Eller hade du kunnat tänka dig 10"?
 
Sv: Mini PC

Jag tycker att 8,9" räcker. Jag stod och valde mellan två 8,9" och tog Acern för att den var billigast (i förhållande till hårddiskstorlek etc.). Den andra var minst, och jag ville ha så liten som möjligt. Liten är ju liksom meningen, jag övervägde inte ens 10".
 
Sv: Mini PC

Ska söka igen!

Du tycker att det blir lite för litet med 8,9 då? Känns som folk tycker det genomgående.

Vad är det som är skilland i Linux och XP? Två helt olika opsystem, det hänger jag med på, men vad saknar Linux?

Vissa program fungerar inte under Linux, exempelvis Photoshop och de flesta spel (många av dem går att få att fungera under något som kallas Wine i Linux, men det finns inga garantier). Till de allra flesta program finns dock alldeles utmärkta alternativ i Linux (gratis dessutom!), exempelvis Gimp för bildredigering och OpenOffice som alternativ till Word och Excel.

När det gäller en mini-pc så är den oftast inte tillräckligt kraftfull för spel och photoshop iaf och då är Linux ett utmärkt alternativ. Jag tycker absolut inte att du ska vara rädd för att köpa en dator som kör Linux, men testa det gärna innan för alla gillar det inte. Om du inte har någon kompis som kör det så kan jag rekommendera att ladda ner och bränna en så kalla live cd av operativsystemet Ubuntu som är en distribution av Linux (oftast är det Ubuntu som körs på mini-pc). En live cd innebär att du kan testa det på din dator utan att installera det, det går lite långsammare än en riktig installation men kan vara bra för att testa om det är något man gillar iaf.
 
Sv: Mini PC

jag har en asus 9 tum utan ngt som helst minne att tala om det räcker till mig eftersom jag bara har den i skolan och skriver textfiler på den oc ev söker artiklar på internet,jag har 8gb hårddisk på den och alltid ett usb minne med -räcker lååångt!

min har linux som operativsystem och kostade ca 1300 när jag köpte den för knappt ett år sen !

JAG ÄLSKAR den datorn! Den är smidig och lätt att ta med sig och trots skärmens litenhet helt ok att sitta vid i ca 2 timmar -sen behöver jag paus ändå oavsett skärmstorlek---batteritiden kunde varit längre men jag klarar mig på 2,5 timmar

Den är tyst och blir inte varm heller :)
 
Sv: Mini PC

jag har den här..
samsung-nc10-netbook-300x219.jpg


10.2" skärm vilket är precis lagom. Skulle verkligen inte vilja ha mindre.
Stort och bra tangentbord.
Jag ar om jag snålar 7 timmars batteri tid. Kommar jag mycket film/you tube och sådant så har jag ca 5 timmar batteri.
Jag gav 3499:- för den.
Har både XP och Linux på den.

*Intel Atom 1,6 GHz
*160 Gb HDD
*Wi-Fi b/g + BT
*10,2" skärm (1024*600)
*1 Gb RAM (kan lätt bytas till 2)
*6-Cell (6-8 h batteri)
*1.3 MP kamera
*Tangentbord 93%
 
Sv: Mini PC

Vart fick du tag på den så billigt? För den verkar kanonbra!


Annars har jag kollat in denna lite,
En Asus, Eee PC 1005HA-B

bild.php
 
Sv: Mini PC

Den du la ut bild på där hade för trångt tangentbord för min del. Gillade den inte alls.
NetonNet hittade jag min på.
 
Sv: Mini PC

*KL*
Till alla:

Köpte en dator ikväll, gillade YH:s samsung så jag kikade vidare på den och hade jättetur! Den var en beg till salu i stan, knappt använd, SAMSUNG N120 för 3300 kr!

Har win 7 på min stationära och funderar på att skaffa det till denna med. Är xp nu. Det är lite ovant med att den är så liten, men jag älskar den redan! :)
 
Sv: Mini PC

Hur är det med processorhastigheten på era mini-pc? Räcker de till?
Är det någon som har skruvat i sin och bytt till större minne/processor/hdd?
Någon som har Windows 7 i? Tar det mycket mer kraft än XP? Vista känns ju i princip hopplöst under 2 Ghz/2GB minne....

Är också sugen på att skaffa en sån liten, fast det blir nog 10.1" då. Men känns som om de har lite för lite kraft än så länge, om det inte går att uppgradera och snickra lite hemma då så att säga? ^^
 
Sv: Mini PC

Hur är det med processorhastigheten på era mini-pc? Räcker de till?
Är det någon som har skruvat i sin och bytt till större minne/processor/hdd?
Någon som har Windows 7 i? Tar det mycket mer kraft än XP? Vista känns ju i princip hopplöst under 2 Ghz/2GB minne....

Är också sugen på att skaffa en sån liten, fast det blir nog 10.1" då. Men känns som om de har lite för lite kraft än så länge, om det inte går att uppgradera och snickra lite hemma då så att säga? ^^

Processorn är troligen svår att byta, jag gissar att den är integrerad i moderkortet som på Intels mini-itxkort med Atom-processorerna. Minnet kan möjligen gå att uppgradera, men oftast är de begränsade till max 2 GB.

Windows 7 ska däremot fungera hyfsat på netbooks!

Netbooks idag är främst för surfning, ordbehandling och liknande, även om filmtittning, lättare bildredigering och liknande också fungerar hyfsat. Vill man dock spela eller göra mer avancerad bildredigering så räcker inte dagens netbooks till. Det händer dock mycket just nu och snart (om inte redan nu?) borde netbooks med den nya ION-grafikkretsen finnas att köpa, vilket förbättrar prestandan en aning (dock inte tillräckligt för tyngre spel eller mer avancerad bildredigering).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag behöver en ny dator. Velar mellan stationär och laptop. Förutom att surfa behöver jag ha word och excel. 17" skärm som minst på...
2
Svar
34
· Visningar
2 117
Senast: Enya
·
IT & mobiler Min trogna stationära dator från 2006 börjar tycka livet är hårt nu.. Den var top of the line (och ohemult dyrt) när den kom, och har...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Alexandra_W
·
Q
IT & mobiler Jag funderar på att köpa mig en laptop istället för min gamla stationära, men jag har ingen aning om vad jag borde köpa för någon. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp