Mini gris?

Har jobbat mycket med minigrisar, har inga egna.

Menar du att du vill ha som sällskap inne?
Jag skulle aldrig rekommendera någon att ha grisar som innegrisar. Grisar behöver få böka och vara grisar. Djurskyddsföreskriften för minigris är pinsam tycker jag själv, eftersom man dessutom inte behöver ha grissällskap till sina minigrisar. Faktum är dock att minigrisar är som grisar är mest, med exakt samma behov som både större och vilda diton.

Jag har ett gäng minigrisar. Mina bor ute året om och går i stora, kuperade hagar. Att ha minigris - som för övrigt bara är en liten version av gris och således samma drifter som en sådan - inomhus ställer väldigt stora krav på dig och ditt boende. Dels så är grisar extremt sällskapliga så att ha en ensam gris funkar inte. Ska du bara ha en gris får du vara beredd på att aldrig lämna den ensam och gärna sova tillsammans med den också. Du behöver också ha stora ytor där den kan söka och böka. Och så får du vara beredd på att lägga om parketten om den hittar något spännande i en springa. Och så måste du gå ut med den också, helst kunna ha den lös i en rastgård. Om du bara vill ha sällskap inne så rekommenderar jag dig att ha ett annat djur. Om du vill ha en minigris så se hellre till att ha den inackorderad på en gård.

Jag har en minigris som bor inne i huset med mig, en sheltie och två katter. Dock arbetar jag hemma på gården och hon hänger med ut till stallet och träffar andra grisar (linderöds) och bökar ute. Hon har även en rasthage där hon kan vara och böka/beta. Vi går även promenader och övar trick dagligen. Att ha gris kräver en hel del, och eftersom jag lever ensam och inte har barn kan jag lägga en massa tid på min lilla Agnes. Jag skulle inte rekommendera en minigris som sällskapsdjur i första taget, de är små och söta i början men kan väga upp till 80kg (och fortfarande räknas som mini) som vuxna; de har starka åsikter, kräver massvis med aktivering för att må bra och går INTE att jämföra med att ha hund som en del tror. De är smarta och lever länge, så det är ett stort ansvar!
Om man som jag älskar grisar i alla former och storlekar och vet vad man ger sig in på, då är en minigris det underbaraste som finns ♡

Har inte haft nån mini, men ett antal stora grisar som husdjur (ej inomhus, och jag vill bara säga att grisar är väldigt roliga djur...:D:love:
Personligheterna brukar det inte vara nåt fel på...:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Experimentet gick ut på att Linné gav olika växtarter att äta åt hästar, kor, grisar, får och getter för att se vad de gillade och inte...
Svar
2
· Visningar
295
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Grisar sätter inte i sig vad som helst. Tvärtom är de kinkiga med maten. Det visar ett storskaligt experiment som Carl von Linné gjorde...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
Däggdjur Tyckte det var dags för en egen tråd för oss med igelkottar. Nä inte tama inomhus utan vi som värnar om gänget i trädgården. Själv har...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: jemeni
·
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama