Mineralstjärna och kvoter

TinyWiny

Trådstartare
Har letat överallt men inte lyckats hitta mineral stjärnan alltså där man ser vilka mineraler som "slår ut" varandra.
Någon som vet var den finns?

De enda kvoter jag hittar är mellan calcium-fosfor och fosfor-magnesium det måste ju finnas kvoter för alla mineraler?!

Snälla någon som kan hjälpa mig?

Sv: Mineralstjärna och kvoter

Den minerallkvot du ska hålla ordning på är ca/p. Övriga mineraler ska du bara se till att behovet är uppfyllt.
P/mg-kvoten är borttagen, forskning har visat att de tillgodogör sig mineralerna ändå.

I C.Plancks bok tex:). Eller om du går in på Hippocampus foderstatsberäkning.

Underhållsbehovet för mineralerna är:
Magnesium 0,15g/mj
Kalcium 0.40g/mj
Fosfor 0.25g /mj
Selen 0,2mg/100kg häst

Behovet (förutom selen) ökar något vid dräktighet/digivning/växande unghäst/arbetande unghäst.

I C.Plancks bok tex:). Eller om du går in på Hippocampus foderstatsberäkning.

Underhållsbehovet för mineralerna är:
Magnesium 0,15g/mj
Kalcium 0.40g/mj
Fosfor 0.25g /mj
Selen 0,2mg/100kg häst

Behovet (förutom selen) ökar något vid dräktighet/digivning/växande unghäst/arbetande unghäst.

Tack:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V