Mineralsaltsen=mineraler?

Ponsse

Trådstartare
Hej! Har en foderfråga. Jag ska få tillbaka min foderponny igen efter ett litet uppehåll, och undrar vad som är bäst att köpa; saltsten och mineraler eller går det bra med en mineralsaltsten? Vad är skillnaden på mineralerna i saltsten och i pellets? Vad blir billigast för mig att köpa?
Förövrigt äter ponnyn hö/höselage, havre och lite betfor. Tacksam för svar!
Mvh Rebecca

Sv: Mineralsaltsen=mineraler?

Jag köper alltid enbart salt, tycker inte hästen ska behöva få i sig extra mineraler då den vill ha salt.
Sen analyserar jag fodret och ger enbart de mineraler som behövs extra utifrån de foder hästen äter.
På det viset slipper jag köpa en massa mineralpellets i onödan.

Köp vanlig saltsten att ha i boxen, det intaget kan hästen reglera själv.

Mineralgivan bör du dosera åt hästen, så du vet att den får rätt mängd som behövs för att komplettera ditt hö och de övriga tillskott du ger.

om du köper mineralsaltsten vet du inte hur mkt mineraler den får i sig.. så vanlig saltsten och sedan mineraler om det ens behövs, har man bra med mineraler i höt brukar man inte behöva ge extra.

mineralpellets blir så klart dyrare än att köpa mineralsaltsten

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 831
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min ena ponny (mycket lättfödd) är konstigt nog rätt kräsen. Han tvärvägrar äta någon som helst mat med mineraler på. Både doft och smak...
Svar
18
· Visningar
3 661
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 831
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar